در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

345هزار هکتار کانون مولد ریزگرد در خوزستان/توقف بودجه طرح‌های گردوغبار

عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با اعلام اینکه 345 هزار هکتار کانون مولد گرد وغبار در استان خوزستان وجود دارد، گفت: تشکیل ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ضروری است.

کد مطلب: ۶۰۰۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد

عبدالکریم حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به اختلال در وضعیت هوای خوزستان در پی طوفان های گرد و غبار اظهارداشت: رطوبت بالا و گرد و خاک شدید در روزهای گذشته زندگی مردم در شهرهای اهواز، هویزه، ماهشهر، آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان را مختل کرد و منجر به قطعی آب و اخلال در سیستم برق رسانی، شبکه مخابرات و از کار افتادن تجهیزات و دستگاه ها شد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمر گرد و غبار در خوزستان به بیش از 13 سال می رسد، گفت: بروز این پدیده طی روزهای اخیر در استان خوزستان با سایر مواقع متفاوت بود چرا که همراه با قطعی آب و برق شهرهای استان شد.

وی اضافه کرد: از سه سال گذشته بودجه های تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با پدیده گرد وغبار به ویژه پژوهش های مربوط به شناسایی کانون ها و مدل های مرتبط تعطیل شده است.

حسین زاده با بیان اینکه طی ده سال گذشته وزارتخانه های مربوط با موضوع گرد و غبار نسبت به رفع این موضوع هیچ اقدام جدی نکرده اند، گفت: بسیاری از عرصه های کانونی گرد وغبار مربوط به زمین های کشاورزی در مناطق جنوبی است که وزارت جهاد کشاورزی باید وارد میدان شود و با راهکارهایی چون تغییر و اصلاح الگوی کشت بر مبنای کشت در شرایط کم آبی، خشکسالی و تغییر اقلیم فعالیت کند.

وی با اشاره به نقش وزارت نیرو در مساله گرد و غبار توضیح داد: مدیریت آب های سطحی، تأمین حق‌آبه های زیست محیطی و بررسی طرح های سدسازی در حیطه مسئولیت وزارت نیرو در کنترل کانون های گرد وغبار جنوب کشور است که هیچ اقدامی در این رابطه به طور جدی صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همچنین سازمان جنگل ها نیز طی ده سال گذشته می بایست با اجرای طرح مالچ پاشی، کاشت نهال و ایجاد پوشش سبز اقداماتی انجام می داد که البته بخش هایی انجام شد ولی کافی نیست ضمن اینکه سازمان محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی می بایست عملکرد نظارتی بر دستگاه های مربوطه با گرد و غبار را داشته باشد و نقش این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حسین زاده با تأکید بر اینکه بسیاری از گرد وغبارهای استان خوزستان از فاصله هزار کیلومتری وارد کشور می شود، تصریح کرد: خوزستان از نظر اقلیمی خشک و ظرفیت تولید گرد وغبار را به راحتی دارد و مناطق وسیعی از خوزستان دارای اکوسیستم های شکننده است که متأسفانه با سوء مدیریت در احداث برخی سدها در بالادست رودها در استان خوزستان وضعیت این استان نسبت به گذشته به بحران تبدیل شده است.

وی تشکیل ستاد ملی مقابله با گرد و غبار را ضروری دانست و گفت: تشکیل این ستاد همانند ستاد احیای دریاچه ارومیه ضروری است البته در حال حاضر طرحی با موضوع تاثیر گرد وغبار خوزستان بر سلامت در حال اجراست که در این پروژه ستاد فناوری آب، خشکسالی و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس مشارکت دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار