معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی به پانا خبر داد؛

طرح «نهضت دانش‌آموزی» به‌زودی در کشور اجرا می‌شود؛ پاداش نقدی برای دانش‌آموزان شریک طرح سوادآموزی

تهران (پانا) - معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی از اجرایی‌شدن طرح «نهضت دانش‌آموزی» جهت شناسایی بی‌سوادان به کمک خود دانش‌آموزان در سراسر کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۸۷۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح «نهضت دانش‌آموزی» به‌زودی در کشور اجرا می‌شود؛ پاداش نقدی برای دانش‌آموزان شریک طرح سوادآموزی

غلامرضا بروجی در گفت‌وگو با پانا از اجرای طرح «نهضت دانش‌آموزی» خبر داد و گفت: «یکی از طرح‌هایی که ما در سازمان نهضت‌ سوادآموزی قصد داریم اجرا کنیم، طرح «نهضت دانش‌آموزی» است که به‌زودی در سراسر کشور اجرا می‌شود؛ ما در این طرح‌ دنبال این هستیم که روش‌های جذب سوادآموزی را در کشور به‌‌روز‌ کرده و افراد بی‌سواد را نسبت به علم‌آموزی مشتاق کنیم. ما در این روش از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده می‌کنیم.»

طرح نهضت دانش‌‌آموزی چگونه اجرا می‌شود؟ 

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: «در طرح «نهضت دانش‌آموزی» دانش‌آموزان هدف ما، دانش‌‌آموزان دوره متوسطه هستند که قادرند به دیگران سواد پایه را بیاموزند. دانش‌آموزان ابتدا باید در این طرح اعلام آمادگی کنند تا ما از ظرفیت آن‌ها در طرح استفاده کنیم.»

وی افزود: «دانش‌آموزان در این طرح ابتدا اعضای خانواده و آشنایان بی‌سواد خود را شناسایی می‌کنند و قبل از آموزش توسط سامانه نهضت سوادآموزی، کلاس‌های توجیهی و منابعی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ علاوه بر سامانه‌ای که از طریق نهضت سوادآموزی طراحی شده است، در پیام‌رسان شاد که متعلق به آموزش و پرورش است، تمام برنامه‌های آموزشی را در صفحه‌ای تحت عنوان نهضت دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان فراهم کرده‌ایم.»

وی در ادامه گفت: «ابتدا دانش‌آموزان فرایند شناسایی را در اطراف خود انجام می‌دهند. اول خانواده، سپس آشنایان و فامیل‌ها را شناسایی می‌کنند. در مرحله بعد باید اطلاعات آن فرد بی‌سواد را وارد سامانه کنند و ما یک بانک اطلاعاتی قوی ایجاد می‌کنیم. سپس سازمان صحت‌سنجی را از طریق آمار بی‌سوادان کشور انجام می‌دهد؛ پس از ثبت و تأیید شدن فرد در جامعه بی‌سوادی، وارد مرحله آموزش می‌شویم که در این مرحله از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم استفاده می‌کنیم و باید فرایند آموزش را برعهده بگیرند. از طریق سازمان نهضت سوادآموزی محتواهای آموزشی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در مرحله پایانی کار، یک آزمون از افراد بی‌سواد مشغول به علم‌آموزی از طریق این طرح گرفته می‌شود و در صورت قبولی در آزمون، گواهی قبولی به آن‌ها اعطا خواهد شد.»

پاداش نقدی برای دانش‌آموزان شریک طرح سوادآموزی

بروجی اظهار کرد: «در این طرح دانش‌آموزانی که ما را همراهی کنند تا بتوانیم آمار بی‌سوادی کشور را در دنیا کاهش دهیم، حتما در اولویت تقدیر از سوی نهضت سواد‌آموزی قرار می‌گیرند و پاداش‌هایی برای این دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است که به آن‌ها پرداخت می‌شود. علاوه بر این پاداش‌های نقدی، هدف‌های نهفته نیز در آن وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که دانش‌آموز را اجتماعی‌محور می‌کند و تعاملات او را با دیگران افزایش می‌دهد و همچنین به‌صورت یک رزومه برای آن‌ها باقی می‌ماند که در آینده بتوانند در استخدام‌های آموزش و پرورش مورد استفاده قرار دهند.»

چرا دانش‌آموزان؟ 

وی به دلایل استفاده از دانش‌آموزان در این طرح اشاره کرد و گفت: «قشر دانش‌‌آموز یک قشر باانگیزه است که در طرح‌های مختلف موفقیت خود را نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که باید بیش از این به قشر دانش‌آموز توجه و سرمایه‌گذاری شود. در طرح نهضت دانش‌آموزی اولویت، آموختن سواد پایه است که توسط دانش‌آموزان متوسطه صورت می‌گیرد و پس از آموختن سواد پایه، فرد در صورت علاقه‌مندی می‌تواند برای ادامه تحصیل به طرح‌های دیگر ما مراجعه کند.»

خبرنگار : کیمیا قارلقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار