معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد؛

رشد ۲۵ درصدی تشکیل سمن‌های حوزه جوانان

تهران (پانا) - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از رشد ۲۵ درصدی تشکیل سمن‌ها طی سال اخیر خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
رشد ۲۵ درصدی تشکیل سمن‌های حوزه جوانان

سینا کلهر در مراسم رونمایی از سامانه صدور مجوز فعالیت تشکل‌های مردم نهاد جوانان با بیان اینکه امروز نقطه عطفی در موضوع مشارکت‌های اجتماعی و تشکیل سمنها و تشکلها وجود دارد، اظهار کرد: چند اتفاق مهم طی سه سال گذشته رخ داده است چراکه بدون تغییر دستورالعمل و زیرساختی که اکنون فراهم شده، طی سه سال گذشته در تشکیل سمن‌ها با رشد ۲۵ درصدی همراه بودیم.

وی همچنین از افزایش چهار برابری حمایت از سمنها خبر داد و گفت: برای اولین بار در ۲۹ استان کشور دوره توانمندسازی برای سمن‌ها برگزار شده است و امروز نیز رونمایی از سامانه و دستورالعمل جدید، از این جهت نقطه عطف است که تشکیل سمن را آسان کرده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در گذشته برای تشکیل سمن حداقل به ۱۵ نفر عضو مجمع عمومی، پنج نفر برای شورای مرکزی و برگزاری انتخابات نیاز بود اما اکنون مهمترین اتفاقی که در دستورالعمل رخ داده این است که با حداقل سه نفر امکان تشکیل سمن وجود دارد و در قالب هیات امنایی هم می‌توانند فعالیت کنند. برای این کار از الگوی سمن‌داری که در وزارت کشور وجود دارد، استفاده کردیم.

کلهر با بیان اینکه مراحل تشکیل سمن از ۲۵ مرحله به ۵ مرحله کاهش یافته است، تصریح کرد: تلاش ما این بوده که ۱۵ روزه مجوز داده شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه تمام توان کارشناسی موجود را به کار گرفته و از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم، یادآور شد: طبیعتاً در اجرا باید مشاهده شود که کار کارشناسی تا چه میزان توانسته مسائل را پیش‌بینی کند و در دو الی سه ماه آینده در عمل مشخص می‌کند که آن را با بازخوردها رفع و کامل‌تر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مدل‌های مورد استفاده برای این کار، مدل وزارت کشور بوده است به همکاری و روابط نزدیکی میان وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور اشاره کرد و گفت: در قانونی که در مجلس در دست بررسی است و اختلافاتی که سر نهادهای متولی و غیره وجود دارد، ما نقش و سهم و جایگاه وزارت ورزش و جوانان را نیز باید لحاظ کنیم تا این تجربه سه دهه‌ای قابل استفاده باشد.

کلهر در ادامه با اشاره به دشواری مشارکت اظهار کرد: مساله مشارکت را صرفا در مشارکت سیاسی یا بحران ندانیم. وقتی حرف از مشارکت اجتماعی می‌زنیم، منظور مسئولیت‌پذیری است. روحیه بی‌تفاوت نبودن و حساس بودن و آمادگی برای مشارکت، مساله زیرساختی اساسی برای هر جامعه است. این فرهنگ و این اتفاق باید از خانواده شروع شده و در آموزش و پرورش نهادینه شود.

وی در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه باتوجه به اتفاقی که افتاده و شورای عالی جوانان به شورای عالی جوانان و نوجوانان تبدیل شده است، بازه سنی نوجوانی را نیز باید به طور جدی در دستور کار قرار دهیم، تصریح کرد: در دستور کار ما بود تا ۱۲ سالگی به عنوان شروع نوجوانی اضافه شود و در سامانه بتوانیم نوجوان‌های ۱۲ ساله به بعد را نیز از جهت مهارت آموزی و... کمک کنیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه نهادها جوان و نوجوان ما را به اندازه کافی آماده نمی‌کنند، به نسل زد اشاره کرد و افزود: دو نسل زد داریم؛ بخشی از نسل زد که در رسانه‌ها برجسته شده که تعهدپذیری کمتری دارند و ناهنجاریهایی در میان آنها وجود دارد، بخش اندکی از این جمعیت هستند. مهمترین ویژگی این نسل، باهوش بودن آنهاست. وقتی با نسلی مواجه هستیم که آگاهی آنها بیش از سن‌شان است، باید بتوان زمینه و فرصت مشارکت را برای آنها فراهم کنیم.

وی بر مساله حمایت و هدایت نیز تاکید کرد و گفت: تشکل باید فرصت فعالیت و مشارکت داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار