ظفرقندی در صحن علنی مجلس:

سیاست بازی، تفکر جناحی در حوزه بهداشت هیچ جایی ندارد ومطرود است

حوزه سلامت یکی از مهم ترین ارکان کسب رضایت مردم است

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت سیاست بازی، تفکر جناحی در این حوزه هیچ جایی ندارد و از نظر من مطرود است؛ لذا من از تمام نیروهای توانمند، متعهد و مسئولیت پذیر با هر گرایش فکری برای عملیاتی شدن برنامه وزارت بهداشت در دولت چهاردهم استفاده خواهم کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
سیاست بازی، تفکر جناحی در حوزه بهداشت هیچ جایی ندارد ومطرود است

محمدرضا ظفرقندی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود، گفت: درود به روان پاک شهدا و صدیقین که جانشان را در عهد و میثاقشان نهادند و با درود به همه شهدای عرصه سلامت از زمان انقلاب اسلامی تا دوران جنگ تحمیلی و به خصوص آن ها که برای خدمت به مردم و سلامت آن ها در دوران همه گیری کرونا از جان خود گذشتند. همکاران عزیزی که اگر بودند امروز از مفاخر جامعه پزشکی محسوب می شدند اما به افتخاری بالاتر دست یافتند.

وی ادامه داد: امروز آمده ام تا آماده ورود به عرصه مدیریت خطیبی شوم که با جان انسان ها مرتبط است، حضرت حق می فرماید «هرکه انسانی را زنده کند و جانی را نجات دهد مانند آن است که همه انسان ها را زنده کند و این اصالت و حرمت جان انسان است که سنگ بنا و محور همه تلاش ها در حوزه سلامت است.

ظفرقندی تصریح کرد: من امروز آماده ام که با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری، رنج دیگری را تحمل نکنند، این جمله عصاره همه برنامه های حوزه سلامت است و محصول نهایی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های توسعه است.

وی یادآور شد: همچنین لازم و وظیفه خود می دانم که از همه کارکنان سلامت که از دورافتاده ترین شهرها و روستاها تا بزرگترین بیمارستان ها مشغول خدمت رسانی به مردم عزیزمان هستند تشکر و تقدیر و تعظیم به عمل آورم. تمام کسانی که به صورت شبانه روزی و در هر شرایطی در محل کار خود حاضر و به خدمت مردم مشغول هستند.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: وزیر بهداشت از یک طرف نماینده 68 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، 250 هزار نفر دانش آموخته گروه پزشکی، 230 هزار نفر گروه پرستاری، بیش از 22 هزار نفر هیات علمی، 250 هزار نفر دانشجوی علوم پزشکی، بیش از 250 هزار سایر کارکنان حوزه سلامت در 1050 بیمارستان دولتی، خصوصی، خیریه و شبکه گسترده بهداشت کشور هستم و از طرف دیگر خدمتگزار 87 میلیون ایرانی دریافت کننده خدمات سلامت در تمام نقاط کشور هستم.

وی افزود: من به عنوان پزشک یاد گرفته ام که باید حامی همین مردم باشم، مردمی که علیرغم تمامی پیشرفت های به دست آمده در حوزه سلامت هنوز در برخی نقاط کشور دچار کمبودها و محرومیت های جدی هستند و با چالش های بزرگی نظیر دسترسی و خدمات، میزان پرداخت از جیب، هزینه های کمرشکن، توانبخشی، سالمندی، سلامت روان و امثال آن روبرو هستند.

ظفرقندی یادآور شد: من 40 سال است که به طور مستقیم در مسیر خدمت رسانی به این مردم هستم. از روستاهای دور افتاده پس از پیروزی انقلاب تا حضور داوطلبانه در عرصه جنگ های تحمیلی تا بیمارستان سینا در مرکز تهران به عنوان پایه گذار بخش جراحی عروق و روش های نوین درمانی داخل عروقی و از طرف دیگر 40 سال است بین همکاران کار و زندگی می کنم و با کادر درمان و بهداشت کشور در تماس هستم از این رو هر دو طرف این رابطه را به خوبی می شناسم و به مسائل آن اشراف دارم.

وی افزود: بنده از جهت سابقه مدیریتی 8 سال به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و 2 دوره رئیس کل سازمان نظام پزشکی بودم لذا به معضلات و مشکلات هر دو سو به خوبی آشنا هستم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: پذیرفتن این مسئولیت در شرایط فعلی کشور تفاوت زیادی با حضور در تیم های اضطراری در زمان جنگ تحمیلی ندارد چون شرط آن از خودگذشتگی و جهاد برای خدمت به مردم و کشور است که برای آن خون های پاک بسیاری ریخته شده است اما برای حفظ کشور از هر گزند و آسیبی متعهد هستم و این تعهد را بارها در عمل ثابت کرده ام.

وی افزود: کشورمان اکنون درگیر بحران های مختلفی است، ما دچار تحریم های ظالمانه و محدودیت های مالی و پولی متعددی هستیم که مانع جدی در تبادلات اقتصادی و روابط بین المللی است. ما همچنین با مشکلات و معضلات داخلی از جمله مهاجرت نیروهای درمان که غصه بزرگ امروز معلمین دانشگاه ها است. همچنین با هزینه های بالای دارو و تجهیزات و هزینه های کمرشکن سلامت، کمبودهای بهداشتی و درمانی در مناطق محروم مواجه هستیم.

ظفرقندی اظهار کرد: همچنین ما در منطقه بحران زده ای در دنیا هستیم که یکی از بحران های انسانی آن هجوم ناجوانمردانه 300 روزه رژیم اشغالگر به مردم مظلوم غزه و شهادت بیش از 40 هزار انسان شامل هزاران زن و کودک است. در این شرایط وظیفه دولت همان طورکه رئیس جمهور محترم مکرر اشاره کردند کسب رضایت مردم است و حوزه سلامت یکی از مهم ترین ارکان کسب رضایت مردم است و من اکنون آماده هستم تا تمام تلاش، توان، تجربه و همت خود را برای ارتقای حوزه سلامت و کاهش رنج مردم به کار برم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تائید کرد: حوزه سلامت یک بخش خدماتی و تخصصی است که برای موفقیت در آن راهی به جز استفاده از شواهد معتبر در داخل و عرصه بین المللی نداریم.

ظفرقندی گفت: حوزه سلامت در 4 دهه گذشته از افتخارات کشور به شمار می‌رود و باعث شده است در منطقه سرآمد باشد و از کشورهای دیگر برای درمان به کشورمان سفر می‌کنند که این باعث افتخار است. باید گفته شود که بخش پیوند کبد در بیمارستان شیراز رتبه نخست در جهان را دارد. همچنین در تهران نیز 1800 پیوند کبد انجام گرفته است که همه اینها با تلاش همکاران عزیزمان صورت پذیرفته است.

موضوع مهاجرت یک معضل است و می‌توانیم آن را کم کنیم 

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این موضوعات باعث شده است که نظام سلامت ما در منطقه و جهان سرآمد باشد و دوست و دشمن هم می‌دانند که در 4 دهه اخیر نظام پزشکی ما رشد چشمگیری داشته است. همچنین در آموزش پزشکی گوی سبقت را ربوده‌ایم و متخصصین زیادی را تربیت کرده‌ایم. در ضمن 1400 دانشجوی بین‌الملل فقط در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند که این موضوع نشان می‌دهد ما در بحث پزشکی توانمند هستیم.

وی بیان کرد: البته در حوزه سلامت چالش‌هایی هم وجود دارد که باید برای برطرف کردن آنها توجه جدی صورت گیرد. چالش نخست تولیت سلامت است که برعهده وزارت بهداشت بوده است و بدون ابزارهای لازم هم امکان‌پذیر نبوده است. بحران نیروی انسانی نیز از چالش‌های موجود حوزه سلامت است، همچنین بحث مهاجرت، خروج از شغل و اینگونه موضوعات هم از چالش‌های سلامت به شمار می‌رود.

ظفرقندی ادامه داد: موضوع مهاجرت یک معضل است و می‌توانیم آن را کم کنیم و می‌توانیم این موضوع را کم و نهایتا معکوس کنیم. همچنین بحران دارو، توزیع دارو و قیمت دارو هم وجود دارد که برای حل آنها راهکارهای فوری لازم است. کمبود 300 قلم دارو وجود دارد که با تزریق منابع می‌توانیم آن را برطرف کنیم. همچنین فرسودگی زیرساخت‌های حوزه درمان مثل بخش‌های بستری و بیمارستان‌ها و فناوری پیشرفته و مواردی که نیاز سلامت کشور است باید به آنها توجه جدی شود.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در کنار چالش‌ها و تهدیدهای پیش رو، فرصت‌های مهمی وجود دارد همچون حمایت رهبری نظام از دانش و علم و توجه ایشان به دانشگاه است و البته شخص رئیس جمهور نیز که خود پزشک و شعارشان حل مشکلات این حوزه بوده است. دولت وفاق ملی به معنای خدمت به مردم بدون نگاه به سلیقه‌های مختلف سیاسی است،همچنین امکان تعامل مثبت و فعال با نمایندگان به ویژه کمیسیون‌های تخصصی است.

وزارت برای من نه یک فرصت برای ریاست بلکه یک جایگاه برای خدمت به مردم شریف ایران است

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش خودکفایی در تامین مواد اولیه و حمایت از صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی، یکپارچه سازی و جامعیت بخشی به برنامه‌های متصور امنیت غذایی و ایمنی مواد غذایی، توسعه زیرساخت‌های سلامت الکترونیک، شناسایی و توجه به متغیرهای اثرگذار بر هرم جمعیتی و موضوع مهم قانون خانواده و جوانی جمعیت، سبک زندگی، سلامت روانی، سالمندی، کاهش ازدواج و نرخ باروری و پیامدهای آن بر سلامت جامعه توجه به مشکلات دانش‌آموختگان جوان گروه پزشکی، ایجاد فضای شاداب و پرنشاط در دانشگاه‌ها برای دانشجویان و تشویق آنان به مشارکت در امور دانشگاه و سامان‌دهی و توسعه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و دارویی و طب ایرانی و مکمل براساس شواهد علمی از جمله این برنامه‌ها است.

ظفرقندی ادامه داد: تبعا سوال خواهد شد که برای اجرای این اولویت‌ها چه کارهایی صورت خواهید داد؛ همانگونه که این چند روز در کمیسیون‌ها به نمایندگان مجلس عرض کردم در پیشگاه مردم عزیز هم به صراحت اعلام می‌کنم که حوزه سلامت یک بخش خدماتی، تخصصی است که باید براساس مبانی علمی اداره شود. سیاست بازی، تفکر جناحی در این حوزه هیچ جایی ندارد و از نظر من مطرود است؛ لذا من از تمام نیروهای توانمند، متعهد و مسئولیت پذیر با هر گرایش فکری برای عملیاتی شدن برنامه وزارت بهداشت در دولت چهاردهم استفاده خواهم کرد.

وی تاکید کرد: هر کسی که در چارچوب قوانین رسمی کشور برای پیشرفت ایران تلاش کند نیروی ارزشمندی است و ما دست او را برای همکاری با صمیمیت می‌فشاریم. ما باید برای نسل جوان امید ایجاد کنیم؛ مقررات زدایی و تسهیل امور به منظور حفظ و نگهداشت نیروی انسانی در اختیار حوزه سلامت و در همه برنامه‌ها اساس کار ما است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقدهایی که درباره مخالفت وی با افزایش پذیرش دانشجو مطرح شده است، گفت: من هیچگاه نه با افزایش دانشجو و نه هیچ قانون دیگری مخالفت نکردم؛ فقط در بحث افزایش دانشجو اعلام کردیم که به پیوست دو مطلب باید باشد. یک اینکه بودجه آن را تامین کنید و دیگر اینکه استاد آن را در اختیار ما قرار دهید؛ چرا که اگر این دو تامین نشود موجب کاهش کیفیت خواهد شد و ما نمی‌توانیم در حوزه سلامت کاهش کیفیت را بپذیریم.

ظفرقندی با اشاره به نقد دیگری که نمایندگان درباره وی طرح کرده بودند، عنوان کرد: گفته شد ظفرقندی هرجا که رفته سیاست کاری کرده است، اما اگر به هشت سال ریاست بنده بر دانشگاه علوم پزشکی تهران توجه کنید همه معاونان من از گروه مخالف سیاسی بودند و اکنون با افتخار از بنده حمایت می‌کنند. بنده چه در نظام پزشکی، چه در دانشگاه با رفاقت و افتخار با افراد سلیقه‌های سیاسی مختلف و مخالف کار کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به صحبت‌های طرح شده درباره نظر وی درباره مجلس شورای اسلامی گفت: صحبت من دائر به یک مطلب خاص بوده و همگیر نیست. در همان انتخابات آقای پزشکیان که اکنون رییس جمهور کشور است، رد صلاحیت شد و اگر نبود دخالت بزرگان امروز آقای پزشکیان رییس جمهور این مملکت نبودند.

امروز شرایط ممتاز و کم نظیری برای بهبود و ارتقای سلامت مردم ایجاد شده است 

ظفرقندی در ادامه در بیان برنامه‌های تصریح کرد: من محمدرضا ظفرقندی که خود در مسیر انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی مشارکت داشتم، با التزام به قانون اساسی و پایبندی به همه اصول آن اکنون به پشتوانه رای مردم به رییس جمهور و حمایتی که مقام معظم رهبری از رییس جمهور و دولت ایشان داشتند آماده ام تا با رای مجلس مسئولیت خطیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را برعهده بگیرم و تمام تجربه و توان خود را برای خدمت به این مردم شریف و عزیز به کار بندم.

وی ادامه داد: قانون اساسی میثاق ملی ما است و همگان باید با باور به حق حاکمیت مردم در پیاده کردن تمام اصول آن بکوشیم و باور دارم احترام و تمکین به قانون باید در عرصه تمام کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی محور اول باشد. رای مردم به رییس جمهوری که منادی وفاق ملی است و حمایت ارکان مختلف حاکمیت، نهادهای علمی، صنفی و مدنی از این نگرش در کنار موانع و مشکلات متعدد ایجاد شده در مقابل توسعه کشور، شرایط امروز را در محیط‌های مختلف بیش از گذشته حساس کرده است؛ باور دارم برای توسعه و پیشرفت کشور راهی جز همراهی همه ارکان نظام، هماهنگی و یکپارچگی سیاست‌های کلی، کلان نگری و جامع اندیشی در برنامه ریزی، تصمیم گیری مبتنی بر دانش و نهایتا تلاش مخلصانه و جدیت در اجرا تحت هدایت‌های رهبری نظام ندارم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز شرایط ممتاز و کم نظیری برای بهبود و ارتقای سلامت مردم ایجاد شده است و ورود و حمایت همه بزرگان، همه وزرای سابق، احاد کادر درمان، انجمن‌های علمی و صنفی موجب امید، انگیزه مضاعف در فضای کار و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شده که موجب وفاق، انسجام و افزایش سرمایه اجتماعی برای انجام بهتر امور خواهد شد.

ظفرقندی ادامه داد: در کنار آن حضور رییس جمهوری مقتدر، دردآشنا با شناختی وسیع از مشکلات این حوزه عزمی جزم برای حل مشکلات، فضای مناسبی برای ارایه خدمت عادلانه و با کیفیت فراهم  کرده است؛ این فرصت را از دست ندهید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: وزارت برای من نه یک فرصت برای ریاست بلکه یک جایگاه برای خدمت به مردم شریف ایران است. در این جایگاه تمامی تلاش خویش را متناسب با امکانات کشور برای ارتقا سلامت مردم، افزایش امید به آینده در نسل جوان و دانشجو و اعتلای نام ایران اسلامی در جهان به کار خواهم برد و برای این کار به خداوند تبارک و تعالی توسل می‌جویم. بیایید ما نیز از تأسی به خواست مردم و رییس جمهور منتخب آنان وفاق ملی را سرلوحه کار خود قرار داده و دین خود را به مردم صبور و بزرگ ایران ادا کنیم. رای شما نمایندگان بار امانتی سنگین بر دوش من خواهد بود تا با خدمت صادقانه و تلاش شبانه روزی دین خود را به ملت پرافتخار ایران ادا کنم.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث‌هایی که در خصوص رد صلاحیت دکتر پزشکیان در انتخابات مجلس دوازدهم ایجاد شده گفت: رد صلاحیت آقای دکتر پزشکیان در انتخابات مجلس دوازدهم در هیات اجرایی استان بوده ولی نهایتا شورای نگهبان ایشان را تایید کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار