دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس؛

در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت چه گذشت؟

کمیسیون آموزش و تحقیقات با اکثریت آراء با برنامه‌های عین‌اللهی موافقت کرد/موافقان و مخالفان عین‌اللهی چه نظری داشتند؟

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر امروز یکشنبه 31 مرداد صلاحیت بهرام عین‌ اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت دولت سیزدهم را بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت چه گذشت؟

حاجی پور در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

کمیسیون آموزش و تحقیقات: عین‌اللهی تسلط مناسبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور دارد

بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای دکتر عین اللهی نشان می دهد که ایشان از تسلط مناسبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه متناسب از جمله معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ریاست بیمارستان شهید لبافی نژاد هستند و همچنین تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان که در رزومه ایشان دیده می شود، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت ایجاد تحول در حوزه آموزشی وزارت بهداشت، کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اکثریت آراء موافقت کرد.

کمیسیون بهداشت: مدارک و سوابق عین اللهی با واقعیت منطبق بود و در راستای کارکرد وزارت بهداشت قرار داشت

زهرا شیخی مبارکه در تشریح گزارش کمیسیون بهداشت درباره بررسی برنامه بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: وی سوابق اجرایی بسیاری در حوزه های بهداشتی و آموزشی داشته و 3 سال سابقه حضور در جبهه دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهم برنامه های وزیر پیشنهادی، عنوان کرد: وی تاکید بر مدیریت کرونا داشته و قرار است فعالیت تمام وقتی به همراه معاونان، مدیران و رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشد و انتخاب این افراد را براساس اصل شایسته سالاری قرار خواهد داد.

شیخی افزود: وزیر پیشنهادی بهداشت تاکید بر محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در حوزه بهداشتی و آموزش پزشکی داشته و قصد دارد نیروهای ماهر و متخصص در این مناطق بگمارد همچنین اجرای سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی سرلوحه کار وی قرار خواهد داشت.

وی ادامه داد: سیاست های کلی جمعیت، یکپارچه سازی بیمه ها، تقویت خانه های بهداشت و تعامل با مجلس در دستورکار عین اللهی قرار دارد. همچنین قانون مداری و توجه و به کارگیری مدیران شایسته که خود باعث مبارزه با فساد می شود در دستورکار وی است و مردم گرایی، اعتقاد به خرد جمعی و مبارزه با خویشاوند سالاری در ساختار وزارت بهداشت از اهم موارد مورد توجه در برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اتخاذ راهبردهای افزایش جمعیت، نهادینه سازی طب سنتی و پوشش همه جانبه بیماران از سوی بیمه ها نیز در برنامه های دکتر بهرام عین اللهی قرار داشت.

سخنگوی کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس در پایان با اشاره به جمع بندی این کمیسیون پس از بررسی سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت، خاطرنشان کرد: مدارک و سوابق وی با واقعیت منطبق بود و در راستای کارکرد وزارت بهداشت قرار داشت، همچنین این کمیسیون وی را فردی شایسته برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشخیص داد.

عباسی، مخالف: در برنامه عین‌اللهی به مسیر رسیدن به وضعیت مطلوب اشاره نشده است

علیرضا عباسی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در برنامه های ارائه شده توسط آقای عین اللهی وضعیت موجود حوزه بهداشت و درمان به صورت کامل بررسی و ترسیم شده است اما اشاره به وضعیت مطلوب و مسیر رسیدن به آن در برنامه شما دیده نشده لذا لازم است در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه کنید.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه بهداشت و درمان توزیع امکانات بهداشتی و درمانی اعم از تعداد تخت بیمارستانی، تعداد بیمارستان فعال، تخت های ویژه و دانشگاه های علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور است. برنامه شما برای عدالت در توزیع امکانات حوزه سلامت به ویژه در مناطقی که شاخص امکانات بهداشتی درمانی آن ها از میانگین کشوری پایین تر است، چیست و چگونه می خواهید کشور را به وضع مطلوب برسانید.

وی ادامه داد: براساس برنامه های بالادستی و افق 1404 ایران باید از نظر تعداد پزشک عمومی و متخصص و دندانپزشک در منطقه رتبه اول باشد که متاسفانه با آن فاصله زیادی داریم. با وجود تعداد پایین پزشک متخصص در کشور پذیرش دانشجو در این حوزه بسیار محدود بوده که بخشی از آن به دلیل تعارض منافع است.برنامه شما برای رسیدن به این هدف چه بوده و چگونه با تعارض منافع در این حوزه مقابله خواهید کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مجموعه سازمان غذا و دارو از افرادی استفاده شده که ذینفع دارو و غذا هستند از این رو لازم است شما به صورت کامل مشخص کنید که در این حوزه از فعالین دارو و غذا استفاده خواهید کرد یا افرادی که در این حوزه ذینفع نیستند. بی توجهی به این موضوع موجب شده سلامت محوری به درمان محوری تبدیل شود.

عباسی با اشاره به پاندومی ویروس کرونا، اضافه کرد: یکی از راه های مقابله با این بیماری واکسیناسیون است اما دو مجموعه با سابقه در این زمینه مانند واکسن سازی راضی و انستیتو پاستور نتوانستند به خوبی وظیفه خودشان را در این رابطه انجام دهند از این رو باید آسیب شناسی شود که چرا قرارگاه های واکسن سازی وظیفه خودشان را به خوبی انجام نداده اند اگر ترک فعلی در این حوزه صورت گرفته باید با جدیت برخورد شود و اگر تعارض منافعی وجود داشته باید بررسی و رفع شود.

گودرزی، مخالف: امروزه با بحران کمبود پزشک در کشور مواجه هستیم/ عین‌اللهی باید به دنبال مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی باشد

عباس گودرزی در مخالفت با برنامه‌های بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متأسفانه شاهد کمبود پزشک در کشور هستیم که این موضوع در آینده ایجاد بحران خواهد کرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی بهداشت از سال 72 تا 83 دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بود اما هیچ ظرفیتی برای جذب دانشجو ایجاد نشد، به عبارتی در سال 72، 35 دانشگاه، 3 هزار و 462 دانشجو جذب می‌کردند اما در سال 83 این رقم به کمتر از دو هزار و 90 نفر رسید و وزارتخانه نیز این عملکرد را یک دستاورد دانست.

وی ادامه داد: امروز عدم دسترسی به پزشک و خدمات پزشکی از جمله مشکلات مردم محسوب می‌شود، افزایش قیمت برای دریافت خدمات و عدم تمایل پزشکان برای حضور در مناطق محروم و توزیع نامتوازن در حوزه خدمات تخصصی سبب شده مردم در نقاط دور افتاده آواره تهران و مراکز استان‌ها شوند.

گودرزی اظهار کرد: سرانه پزشک عمومی در کشورمان 11.7 به ازای هر 10 هزار نفر است اما این رقم در کشورهای پیشرو معادل 30 تا 50 است، همچنین سرانه پزشک متخصص 5.9 به ازای 10 هزار نفر و دندانپزشک 3.23 به ازای 10 نفر است در حالی که در کشورهای پیشرو این رقم به ترتیب معادل 20 الی 30 و 8 است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: با توجه به اینکه هزینه خدمات دندانپزشکی عموماً مربوط به دستمزد است ما شاهد کمبود پزشک در این عرصه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در کنکور سال 99 بیش از 590 هزار نفر در رشته پزشکی شرکت کردند که تنها 6 هزار نفر پذیرفته شدند لذا افزایش ظرفیت برای پذیرش دانشجوی پزشکی و توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی و دانشکده‌ای علوم پزشکی می‌تواند سبب برطرف کردن مطالبات مردم در این عرصه شود.

وی ادامه داد: طب سنتی یکی از مهمترین عوامل برای مهار کرونا است و کشور چین اعلام کرد 92 درصد بیماران این حوزه را با اینکه مداوا و مابقی را از طریق قرنطینه درمان کرده است اما 14 میلیارد دلار در کشورمان برای مهار کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت شد که در این میان طب سنتی جایگاهی نداشته است.

گودرزی اظهار کرد: طب سنتی در کشورمان مظلوم است زیرا برای مجوز ایجاد یک سلامتکده افراد به بیش از 70 جای مختلف مراجعه می‌کنند و آخر نیز نمی‌توانند مجوزی دریافت کنند؛ این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت برای طب سنتی در سال 2014 الی 2023 سند منتشر کرده است؛ چرا طب ایرانی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود و چرا صدا و سیما برنامه‌های خود را به طب سنتی اختصاص نمی‌دهد، همچنین باید پاسخ داده شود چرا محصولات تراریخته دارای برچسب نیستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: آقای عین‌اللهی باید تضمین دهد طرح پزشک خانواده، بیمه سلامت، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، ترویج طب سنتی، جبران کمبود پزشک و ... را دنبال کند تا مشکلات مردم کاهش یابد.

پایان جلسه علنی ۳۱ مردادماه مجلس / نشست بعدی دوشنبه؛ اول شهریور

محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 18 و 23 دقیقه به صدا درآورد. نشست بعدی (دوشنبه، اول شهریورماه) ساعت 7:45صبح برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار