در پی در خواست مبلغ ۳۰۰ میلیونی از سوی پیمانکاران صورت گرفت:

تجمع متقاضیان مسکن ملی مقابل استانداری خراسان جنوبی

بیرجند (پانا) - هرچقدر زمان ساخت طرح نهضت ملی مسکن طولانی تر شود، تورم بیشتری بر هزینه های ساخت آن تحمیل می شود؛ هزینه هایی که ناچاراً چون باری بردوش متقاضیان سنگینی می کند. حال آنکه مسئولیت عبور پروژه از زمان تعیین شده بر عهده آن ها نیست. یکی از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی طرح زعفرانیه بیرجند است که به گفته متقاضیان از آذر ماه 1401 شروع شده و قرار بر تحویل 2 ساله واحدها بوده است ولی در حال حاضر به گفته متقاضیان پیمانکار اعلام کرده این واحدها با 6 ماه تاخیر تحویل خواهد شد و از طرف دیگر متقاضیان باید حدود 300 میلیون تومان دیگر علاوه بر مبالغ اولیه مورد توافق قرارداد بپردازند، افرایش آورده ای که صدای متقاضیان نهضت ملی مسکن بیرجند را درآورده و آنها را مجبور به تجمع جلوی استانداری خراسان جنوبی کرد تا شاید مسئولان صدایشان را بشنوند.

کد مطلب: ۱۴۹۴۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تجمع متقاضیان مسکن ملی مقابل استانداری خراسان جنوبی

نماینده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در اراضی زعفرانیه بیرجند در حاشیه این تجمع به خبرنگار ما گفت: پروژه نهضت ملی مسکن در اراضی زعفرانیه با  2072 واحد از 20 آذر 1401و با قراداد ۲ساله شروع شده است.

وی با بیان اینکه اعضای این پروژه از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند که با  قرض و تحمل فشار مالی طی دوسال برای واحد های دو خوابه مبلغ 510 میلیون و واحد‌های سه خوابه686 میلیون تومان پرداخت کرده اند، ادامه داد: به گفته مدیر کل راه و شهر سازی خراسان جنوبی (90تا 100درصد) اعضای این پروژه بطور کامل مبالغ درخواستی را واریز و بانک های عامل هم با توجه به پیشرفت پروژه،70 درصد از وام را واریز کرده اند.

 تحویل پروژه با  6 ماه تاخیر

وی افزود: سوال ما این است که چرا پروژه در مهلت مقرر تحویل نمی شود و به گفته مشاور پروژه 6 ماه تمدید خواهد شد که علاوه بر وام به مرحله سود مشارکت هم خواهد رسید.

شریفی یکی از تجمع کنندگان و معترضان هم با گلایه مندی از مسئولان و عدم نظارت بر پیمانکاران پروژه نهضت ملی مسکن زعفرانیه که به  متقاضیان اعلام کرده باید مبلغ 300 میلیون تومان دیگر هم تا دهه فجر امسال واریز کنید، از  مسئولان استان سوال کرد که چرا قیمت مسکن ملی در استان خراسان جنوبی با سایر استانها متفاوت است؟ چرا در واگذاری پروژه ها به انبوه سازان (در ابتدای شروع بکار) مناقصه برگزار نشده و پروژه به برخی افراد و شرکتهای خاص واگذار شده است؟

توان پرداخت نداریم

یکی دیگر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن زعفرانیه که در یکی از واحدهای صنعتی استان مشغول بکار است و بگفته خودش ماهانه 13 میلیون تومان حقوق دریافت می کند هم به خبرنگار ما گفت: با مشکلات فراوانی توانستم در این مدت یکسال و نیم مبلغ 510 میلیون تومان را برای خرید یک واحد دو خوابه پرداخت کنم، به امید اینکه تا پایان سال واحدم را تحویل بگیرم و از اجاره نشینی خلاص شوم.

کاظمی با گلایه مندی از بدقولی پیمانکار پروژه و افرایش آورده متقاضیان ادامه داد: خدا شاهد است که اگر قرار باشد این مبلغ از اعضا گرفته شود من مجبورم واحدم را واگذار کنم چرا که توان پرداخت این رقم را ندارم.

او ادامه داد: افزایش وام مسکن از 350 به 550 میلیون تومان هیچ تاثیری در سهم آورده افراد نداشته که هیچ هنوز به گفته مشاور مبلغ 250میلیون برای دو خوابه ها و 300میلیون برای سه خوابه ها باید تا دهه فجر واریز کنیم و این در صورتی است که در همان زمان تصویب افزایش مبلغ وام قرار شد از اقساط پایانی کاهش یابد.

یکی دیگر از تجمع کنندگان هم با طرح این سوال که چرا از قسط مرداد (ماه جاری) سرشماره اطلاع رسانی واریز وجه از کشوری به استانی تغییر پیدا کرده ( این تغییر مختص خراسان جنوبی است)، گفت: چرا پروژه ای که قرار بوده هفته دولت تحویل شود الان با 6ماه تأخیر روبرو شده؟ چرا در پروژه ای که کاملا ارزان سازی شده قیمت ساخت باید اینقدر بالا باشد؟ چرا در پروژه ای که همه متقاضیان واریزی کامل داشته‌اند قرارداد اولیه به صورت علی‌الحساب و به نفع پیمانکار بسته شده است؟ و چرا و چراهای دیگر، از این رو ما منتظر ورود و پاسخگویی دستگاههای نظارتی استان هستیم.

مدیر کل در جمع تجمع کنندگان

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه درجمع تجمع کنندگان حضور یافت و بعد از شنیدن گلایه هاشان عنوان کرد: این ارقام مورد تایید راه و شهرسازی نیست و رقمی از سوی ما اعلام نشده است.

محمد مودی افزود: ماهانه چنین درخواست هایی از سوی پیمانکاران برای ما ارسال می شود که بعد از بررسی و کارکارشناسی و رصد صورت وضعیت ها تصمیم نهایی اتخاذ و به متقاضیان اعلام می شود.

وی ادامه داد: هنوز برای افزایش قیمت ها در طرح نهضت ملی مسکن اراضی زعفرانیه هیچ تصمیمی گرفته نشده و هیچ رقمی هم از سوی راه و شهرسازی  اعلام نشده است.

وی عنوان کرد: آنچه بدست شما رسیده، برآورد پیمانکار بوده و تا بررسی انجام نشود، نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

این پاسخ در خود نتیجه‌ای را هم دارد و موضوعی که قرار است بررسی شود، در زمانی معلوم تعیین تکلیف خواهد شد اما او هیچ زمانی را در این باره اعلام نکرد و این ابهام را هم بوجود آورد که اگر بنای بر تغییر قیمت ها نبوده چرا باید بررسی شود؟

پاسخ های مدیر کل راه و شهرسازی استان، هرچند صدای اعتراض متقاضیان را برای مدتی پایین آورد اما آیا دستگاه های نظارتی هم سکوت می کنند؟

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار