مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

تقویت و عملیاتی کردن تفویض اختیار از الزامات مهم تحول نظام آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تسلیت سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) به محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، تقویت و عملیاتی کردن تفویض اختیار را از الزامات مهم تحول نظام آموزش و پرورش عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۵۰۹۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
تقویت و عملیاتی کردن تفویض اختیار از الزامات مهم تحول نظام آموزش و پرورش است

نشست تخصصی شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین، تبیین شیوه نامه دوره آموزشی تربیتی مسیر معلمی، بهبود کیفیت ستاد امتحانات سوادآموزی با محوریت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت، تبیین برنامه ها و سیاست های پیش روی آموزش و پرورش پایتخت با حضور علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و اعضای شورای معاونین در سالن شهید سلیمی جهرمی برگزار شد.

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران هدف اصلی این نشست را هم اندیشی، هم افزایی و بهره‌مندی از خرد جمعی درباره چگونگی برگزاری و هماهنگی طرح ها، برنامه ها و سیاست های پیش روی آموزش و پرورش شهر تهران و دستیابی به راه حل های مناسب عنوان کرد.

علیرضا کریمیان ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) به محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، افزود: حضرت معصومه (س) دختر گرانقدر هفتمین پیشوای شیعیان جهان و نمونه عصمت، صبر و ایثار بوده که در تاریخ اسلام و در صحنه های علم، عرفان، ایمان، سیاست، نقشی موثر و ممتاز داشتند.

وی افزود: بی شک این ایام فرصت مناسبی برای شناخت بهتر شخصیت این بانوی مکرم و جایگاه معنوی ایشان درجهت الگو گرفتن از آن شخصیت بزرگوار بوده و بهترین راه دستیابی بانوان جامعه اسلامی به زندگی سالم، موفقیت، سعادتمندی و بهروزی است.

کریمیان با بیان اینکه سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت اسلامی را پایه‌گذاری می‌کند گفت: مبنای این سند نظریه تعلیم و تربیت دینی است و به همین دلیل اجرای آن بسیار اهمیت دارد.

این مقام و مسئول افزود: سند تحول بنیادین درحقیقت سندی است که بر مبنای نظریه‌ تعلیم ‌و تربیت اسلامی تدوین شده و پایه‌گذار نوعی رویکرد جدید در اداره آموزش و پرورش کشور است، نقطه‌ نهایی این سند، حیات طیبه است یعنی انسان به آن ویژگی‌هایی که در فطرت الهی آن نهفته است، دست پیدا بکند و یک فرد مؤثر در جامعه‌ خودش، مبتنی بر ویژگی‌های الهی باشد که خداوند در نهاد او قرار داده است.

کریمیان خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند فاخری است، تربیت را در شش ساحت تألیف کرده و در ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت علمی و فناوری، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت زیبایی‌ شناختی و هنری و البته ساحت اقتصادی، کنار کارآفرینی هست بنابراین یک ویژگی ممتاز دیگرش این است که دانش‌آموز ما را در همه‌ ابعاد رشد می‌دهد، یعنی دانش‌آموز فقط مشغول درس‌خواندن نباشد و از آن‌ طرف جسمش ناسالم باشد یا نه عنوان مثال فقط به ورزش بپردازد، ولی آدم ناتوانی به لحاظ مهارتی باشد یا اگر بُعد فرهنگی ـ اجتماعی دانش‌آموز رشد نکند، در جامعه‌ خودش کنش‌گر فعالی نخواهد بود.

 وی ادامه داد:این منظومه‌ شش ساحتی درحقیقت سعی می‌کند که یک انسان تراز تربیت کند پس باید براساس فکر و ادراک بر مفاهیم آن احاطه داشته باشیم و در این زمینه معلمان و مدیران را توانمند می کنم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: یکی از سامانه های مدیریتی کار آمد در آموزش و پرورش وضع قوانین همسو با اختیارات و تمرکز زدایی می باشد.

او تبیین، تقویت و عملیاتی کردن فعالیت‌های تفویض اختیار را از الزامات مهم تحول نظام آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: این برنامه بزرگ باید در تمامی سطوح آموزش و پرورش تا کف مدرسه و در تمام مقاطع تحصیلی تحقق یابد و خدمت کردن باید همراه با روحیه انقلابی باشد و این روحیه باید در کلام و رفتار، بروز و ظهور داشته باشد.

وی با تاکید بر حفظ کرامت انسانی و پاسداری از شأن ارباب رجوع خاطرنشان کرد: خدمت کردن باید همراه با روحیه انقلابی باشد و این روحیه می بایست در کلام و رفتار ما بروز و ظهور داشته باشد. لذا خدمت همراه با مردم داری، تواضع، فروتنی و اخلاق مداری ارزشمند است.

مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت در ادامه نظم گرایی و توجه به آن در تمام حوزه های آموزش و پرورش را یک اصل مهم خواند و افزود: همه ما باید با تاکید بر نظم در کلام و عمل خود؛ نظم گرایی را در تمام بخش های زیر مجموعه خودمان ساری و جاری کنیم چراکه نظم در تمامی امور اجرایی شعار ما است.

در ادامه مسئول بسیج فرهنگیان شهر تهران، شیوه‌نامه دوره آموزشی تربیتی "مسیر معلمی" را تبیین کرد و در این راستا، ایجاد دبیرخانه و قرارگاه سند تحول بنیادین در سازمان بسیج فرهنگیان مصوب گردید تا در زمینه توانمندسازی معلمان و مدیران برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین با همکاری معاونین گام های ارزنده ای برداشته شود.  

در پایان معاونین گزارشات خود را براساس دستور جلسه ارائه دادند.

خبرنگار : محمد مهدی کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار