گزارش پانا از روند بازسازی ورزشگاه آزادی

بازسازی ورزشگاه آزادی بر روی ریل الزامات FIFA و AFC

نصیبی: تکمیل نهایی پروژه ورزشگاه آزادی بیش از ارقام اعلام شده است

تهران(پانا) - مدیر مجموعه ورزشی آزادی بر اجرای پروژه بازسازی، مقاوم‌سازی و استانداردسازی ورزشگاه 100 هزار نفری بروی ریل الزامات FIFA و AFC تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۰۹۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
بازسازی ورزشگاه آزادی بر روی ریل الزامات FIFA و AFC

ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی تهران، محلی خاطره‌ساز برای تک تک ایرانی‌هاست، خیلی از اتفاقات مهم تاریخ ورزش ایران در این مستطیل سبز رخ داده است.

بازی‌های آسیایی۱۹۷۴، مهمترین رویدادی بود که مجموعه ورزشی آزادی میزبان آن بود و استادیوم 100 هزار نفری هم یکی از قطعات این پازل بود. تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار دراین رویداد مهم ورزشی در قاره کهن به مقام قهرمانی و مدال طلا دست پیدا کرد. 

پرنده افسانه‌ای تاریخ ورزش ایران تیمور غیاثی هم در فضای ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی طلای آسیا را شکار کرد.

مردم و به ویژه فوتبال دوستان و هواداران به عنوان سرمایه‌های اصلی فوتبال کشور، تلخی و شرینی‌های فوتبال ایران را در مستطیل سبز ورزشگاه آزادی شاهد بودند.

خیلی از بزرگان فوتبال ایران که تک تک آنها ستارگان درخشان کهکشان فوتبال کشور بوده و هستند در پایان کارنامه فوتبالی خود، استوک‌هایشان را با بوسه بر چهار گوشه مستطیل سبز ورزشگاه آزادی آویختند.

چهره‌هایی همچون ناصرحجازی، صفر ایرانپاک، ابراهیم آشتیانی و دیگر چهره‌های ماندگار فوتبال ایران در این ورزشگاه تاریخ‌سازی کردند. استادیوم 100 هزار نفری شاهد عینی تلخی‌ها و شیرینی‌های فوتبال ایران بوده و خواهد بود. غُرش چهره‌هایی امثال علی پروین سلطان فوتبال ایران مستطیل سبز ورزشگاه آزادی فراموش شدنی نیست.

بازسازی ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی، یک الزام در ورزش کشور بود، امروز استانداردسازی این ورزشگاه بر روی ریل الزامات FIFAو AFC در حال حرکت است.

چهره استادیوم 100 هزار نفری با استانداردهای روز ورزش دنیا در حال تغییر بوده و یک اتفاق زیربنایی مهم در بدنه ورزش کشور در حال وقوع است.

به بهانه بازسازی و استانداردسازی ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی با مدیر مجموعه ورزشی آزادی تهران به گفت‌وگو نشستیم.

مهدی نصیبی در آغاز این گفت‌وگو ضمن تشکر از نگاه حرفه‌ای و دلسوزانه پانا نسبت به روند بازسازی ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی تهران به تشریح ابعاد مختلف این پروژه پرداخت.

4U5A4720

بازسازی ورزشگاه آزادی یک کار بسیار عجیب است

پانا - در آغاز این مصاحبه بفرمایید پروژه بازسازی ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی در چند فاز قرار است اجرا شود؟ 

نصیبی: این پروژه در حال حاضر در 3 فاز بازسازی، مقاوم‌سازی و استانداردسازی در حال انجام است و بر خلاف برخی نگاه‌ها فقط بحث بازسازی نیست. افراد از بیرون نسبت به این پروژه بدون اطلاعی از چارچوب آن خیال می‌کنند بازسازی ورزشگاه در حد یک رنگ کردن و تعویض درب و پنجره است. در صورتی که این طور نیست. این پروژه برروی ریل اقدام زیربنایی در حال حرکت است.

ما دراستادیوم 100 هزار نفری آزادی یک کار بزرگ را در آستانه انجام داریم. که به بخشی از کارهای صورت گرفته اشاره خواهم کرد. بازسازی ورزشگاه آزادی یک کار بسیار عجیب است. این اقدام مطابق با استانداردهای مورد نظر AFC و FIFA در حال انجام است.

به طور مثال کلیه ستون‌ها تراشیده و ژاکت بندی صورت گرفته و بتن تزریق شده است. 2 اسکوربرد قرار است نصب شود. گودبرداری برای نصب یکی از این سکوربردها در ضلع جنوبی ورزشگاه صورت گرفته است. اسکوربرد قدیمی جای خود را به ورژن جدید داده است.

یکی دیگر از این اقدامات بازسازی و استانداردسازی جایگاه vip ،cipو سکوی محل استقرار میهمانان بوده است که ظرفیت آن از 500 صندلی به هزار و 600 صندلی افزایش پیدا کرده است، تا بتوانیم در فضایی مناسب پذیرای میهمانان و چهره‌های شاخص ورزش به ویژه فوتبال کشور در جریان برگزاری مسابقات لیگ برتر و لیگ نخبگان آسیا و بازی‌های تیم ملی فوتبال باشیم.

4U5A4799

جایگاه خبرنگاران هم متناسب با الزامات AFC دچار تغییر و تحولات اساسی شده است، تا در یک فضایی مطلوب عزیزان عرصه رسانه بتوانند پوشش مسابقات را انجام دهند.

احداث تونل تردد خبرنگاران از الزامات FIFA و AFC 

پانا - در جریان بازدیدی که از روند بازسازی ورزشگاه داشتیم، یکی از اتفاقات خاصی که با آن روبرو شدیم احداث تونل جدیدی برای تردد اصحاب رسانه بوده است، در این رابطه هم نظرتان را می‌فرمایید که این کار از چه حجمی برخوردار است؟

نصیبی: احداث تونل تردد خبرنگاران و در مجموعه اصحاب رسانه، یکی از الزامات FIFA و AFC در بحث بازسازی و استانداردسازی ورزشگاه بوده است، که حتماً باید محل تردد خبرنگاران با ورزشگاران مجزا باشد. این اقدام در قالب احداث تونل کار بزرگ و اذیت‌کننده‌ای بود.

یکی از این مباحث بحث لوله‌کشی رینگ دور زمین بود که برای احداث این تونل این میتینگ را قطع کردیم، تا تونل احداث شود.

ناگفته نماند در بحث بازسازی و استانداردسازی ورزشگاه، سیمای رختکن‌ها هم کاملاً متناسب با استانداردهای دنیا تغییر کرده است و با سیمای جدید در اختیار تیم‌ها قرار خواهد گرفت.

4U5A5105

چمن ورزشگاه آماده برگزاری مسابقه است

پانا -  در جریان این حجم بالای تخریب بخش‌هایی از ورزشگاه و پیامدهایی مانند آسیب احتمالی برای زمین چمن، مستطیل سبز ورزشگاه آزادی در چه شرایطی قرار دارد؟

نصیبی - با این حجم بالای بازسازی، نگهداری چمن برای ما خیلی سخت شده است. ولی با این وجود، از چمن ورزشگاه به نحو مطلوبی نگهداری صورت گرفته است در حدی که با وجود گرد و خاک و ریزگردها، چمن ورزشگاه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و همین الآن آماده برگزاری مسابقه است.

 

فعالیت حدود 500 کارگر در پروژه بازسازی ورزشگاه

پانا- مدل قرارداد شما با پیمانکار در بحث بازسازی ورزشگاه به چه صورت است و چه تعداد نیرو در حال کار هستند؟

نصیبی: قرارداد ما با پیمانکار 18 ماهه است، قرار بود یک و سال و نیم ورزشگاه را در اختیار پیمانکار قرار دهیم و بعد از مدت تعیین شده ورزشگاه را بازسازی شده تحویل بگیریم. ولی متأسفانه به‌خاطر برخی شرایط و دستور وزیر ورزش و جوانان قرار شد، تا پایان فصل پاییز فاز اول این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

4U5A4840

در حال حاضر پیمانکار این پروژه هم جدیت لازم برای تکمیل فاز اول را طبق این زمان اعلام شده دارد و حدود 500 کارگر به طور شبانه‌روزی کار می‌کنند. امیدواریم در زمان معلوم، بتوانیم تا بهره‌برداری از فاز اول پذیرای مردم عزیز و هواداران این سرمایه‌های ارزشمند فوتبال کشور در جریان برگزاری مسابقات مختلف باشیم.

نصب 80 هزار صندلی بر اساس الزامات FIFA و AFC

پانا - ظرفیت ورزشگاه در نهایت چند هزار صندلی خواهد بود و اینکه توضیحی هم در بحث مقاوم‌سازی ورزشگاه بفرمایید؟

نصیبی - بر اساس الزامات FIFA و AFC حدود 80 هزار صندلی در سکوهای تماشاگران نصب خواهد شد.

در پاسخ به سئوال مهم و بجای شما در بحث مقاوم‌سازی ورزشگاه، این نوید را به مردم و هواداران عزیز می‌دهیم که طبق نظر کارشناسان مربوطه ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی تهران در مقابل زلزله تا هفت ریشتر هم مقاوم است.

تخصیص هزار و 200 میلیارد تومان برای بازسازی ورزشگاه تا الان

پانا - پیرامون بودجه و اعتبار تخصیص داده شده برای بازسازی ورزشگاه 100 هزار نفره آزادی حرف و حدیث‌های زیادی به ویژه در بحث تخصیص اعتبار ذکره شده وجود دارد، در این رابطه شفاف‌سازی می‌کنید که تا کنون چه رقم اعتبار تخصیص داده شده و چه میزان در اختیار شما قرار گرفته است؟

نصیبی - هزار و 200 میلیارد تومان بودجه برای بازسازی ورزشگاه تخصیص داده شده است که تا کنون 600 میلیارد تومان در اختیار ما قرار داده شده است. مابقی این میزبان اعتبار هم در دولت چهاردهم که نگاه ویژه‌ای به ورزش و توسعه زیرساخت‌های ورزشی دارند به تکمیل این پروژه تخصیص پیدا خواهد کرد.

بودجه بیشتری باید تخصیص داده شود

پانا - تکمیل 3 فاز و بهره‌برداری نهایی از این پروژه به چه میزان اعتبار دیگر نیاز دارد؟

نصیبی - هزینه بازسازی کلی ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی در 3فاز، بیش از این ارقام است. فعلاً این مبلغ تخصیص داده شده و ان‌شاالله بودجه بیشتری تخصیص داده شود، تا بتوانیم این پروژه را به پایان برسانیم.

4U5A5188

 

همزمان با برگزاری مسابقات فازهای بعدی کلید می‌خورد

پانا - 2 فاز دیگر پروژه بازسازی ورزشگاه از چه زمانی کلید می‌خورد؟

نصیبی -  بعد از تکمیل و بهره‌برداری از فاز اول، همزمان با برگزاری مسابقات داخلی و میزبانی از رقابت‌های بین‌المللی(لیگ نخبگان آسیا، انتخابی جام جهانی2026)، روند بازساری ورزشگاه در 2 فاز دیگر آغاز می‌شود.

امیدواریم شاهد جشن صعود به جام جهانی2026 در ورزشگاه آزادی باشیم

پانا - کلام آخر؟

نصیبی - امیدواریم این تلاش‌ها در نهایت رضایت مردم و هواداران فوتبال کشور را به همراه داشته باشد و در سیمای جدید ورزشگاه آزادی، شاهد وقوع اتفاقات خوب برای فوتیال کشور و گل سر سبد آن صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی2026 باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار