سقف پرونده‌های اشتراکی مالیاتی ۳۶ میلیاردی شد

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سقف مشمولان تبصره ماده۱۰۰ برای پرونده‌های اشتراکی ۳۶میلیارد تومان است، گفت برای کسانی که مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نیستند، اظهارنامه تعاملی در نظر گرفته می‌شود که شامل صورت حساب سود و زیان و سایر اطلاعات مودی است.

کد مطلب: ۱۴۸۹۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
سقف پرونده‌های اشتراکی مالیاتی ۳۶ میلیاردی شد

مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص تفاوت سقف تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم برای پرونده‌های اشتراکی و تفاوت آن با پرونده‌های عادی گفت: طبق دستورالعمل موضوع تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم سقف فروش مشمول تبصره ماده 100 برای پرونده‌های اشتراکی تا 36 میلیارد تومان و پرونده‌های عادی 18 میلیارد تومان است.

10 مرداد آخرین فرصت تکمیل فرم تبصره ماده 100

وی در مورد آخرین مهلت تکمیل فرم تبصره 100 از سوی صاحبان مشاغل گفت: آخرین مهلت تکمیل فرم تبصره 100 و پرداخت آن 10 مرداد ماه است.

احتمال تولید اظهارنامه برآوردی برای مشمولان تسلیم اظهارنامه

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا برای افرادی که مشمول تبصره 100 نیستند نیز اظهارنامه برآوردی تهیه می‌شود، گفت: برای کسانی که مشمول تبصره ماده 100 نیستند، به این جهت که فروش آنها بالاتر 18 میلیارد تومان(برای حساب‌های مشارکتی 36 میلیارد تومان) است، طبیعی است که مسیر آنها از روند تکمیل فرم تبصره ماده 100 نخواهد بود. مسیر آنها تکمیل اظهارنامه تعاملی یا اظهارنامه پیش فرض است. در اظهارنامه تعاملی، صورت حساب سود و زیان و سایر اطلاعاتی که از مودی وجود دارد در اختیار او قرار می‌گیرد.

سپس افراد می‌توانند از این مسیر مالیات خود را مشخص و پرداخت کنند. در نتیجه در این مرحله اظهارنامه برآوردی وجود ندارد. مگر اینکه مشخص شود پس از پایان مهلت قانونی، افرادی نه در قالب تبصره 100 اقدام کردند و نه اظهارنامه تعاملی را تکمیل کردند. در صورتی که سازمان امور مالیاتی اطلاعات قابل توجهی از این دسته در اختیار داشته باشد می‌تواند اظهارنامه برآوردی را در آینده برای آنها بارگذاری کند. با این وجود در حال حاضر اظهارنامه برآوردی برای آنها موضوعیت ندارد.

بارگذاری مرحله‌ای اطلاعات مشمولان تبصره ماده 100

موحدی ادامه داد: به صورت مرحله به مرحله اطلاعات افرادی که مشمول تبصره 100 شده‌اند، در حال بارگذاری است و این افراد می‌توانند در صورت بارگذاری اطلاعات تا 10 مرداد ماه 1403 که پایان مهلت تکمیل فرم تبصره 100 است، نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند. اما اگر تا پایان این بازه زمانی نتوانستند فرم تبصره ماده 100 خود را ببینند، باید به سراغ اظهارنامه تعاملی(پیش‌فرض) و یا تسلیم اظهارنامه بروند.

چگونگی پیگیری عدم بارگذاری اطلاعات برای مشمولان تبصره ماده 100

بنابراین ممکن است بارگذاری اطلاعات برای برخی مودیان که تصور می‌کنند مشمول تبصره ماده 100 هستند انجام نشود که این افراد می‌توانند از طریق مجامع حرفه‌ای خود این موارد را پیگیری کنند. مودیان می‌توانند از مسیر صنف‌های مختلف، اتاق بازرگانی و ... این موضوع را پیگیری کنند که چرا بارگذاری اظهارنامه برآوردی برای آنها صورت نگرفته است.

امکان قطعی شدن مالیات براساس اظهارنامه برآوردی

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما این است که افراد از تبصره ماده 100 برای پرداخت مالیات خود استفاده کنند، گفت: با توجه به اینکه اظهارنامه برآوردی برای مشمولان تبصره ماده 100 با توجه به اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که مودیان اقدامی برای تایید یا رد آن انجام ندهند، این اطلاعات برای آنها قطعی محسوب خواهد شد.

براین اساس برای ارائه اظهارنامه باید حتما رد اظهارنامه برآوردی از سوی مودی انجام شود.

 با توجه به دستورالعمل اجرای تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم در صورتی که مودی برای پذیرش یا رد اظهارنامه برآوردی اقدام نکند، مالیات تعیین شده در اظهارنامه برآوردی قطعی خواهد شد.

اما به نظر می‌رسد که با توجه به توضیحات ارائه شده، در حال حاضر دستورالعمل و روند مشابهی برای افرادی که مشمول تبصره ماده 100 نشدند و باید اظهارنامه ارائه کنند وجود ندارد. در حقیقت مالیات مودیانی که برای آنها اظهارنامه تعاملی در نظر گرفته شده است در صورت عدم تایید آن توسط مودی قطعی نخواهد شد اما ممکن است با دستورالعمل‌های آینده سازمان امور مالیاتی برای این دسته از مودیان نیز اظهارنامه برآوردی تعیین شود. در این صورت در صورت عدم اقدام مودی این اظهارنامه نیز قطعی خواهد شد.

با توجه به اینکه مودیان مشمول تسلیم اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی عمدتاً حجم بالایی از فروش و تعاملات را دارند، اعداد و ارقام مربوط به مالیات‌های آنها قابل توجه خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار