سرگروه داوران بخش زبان‌های خارجی جشنواره كتاب رشد:

كتاب‌های كمک آموزشی زبان به سوی ارتباطی شدن پيش می‌روند

تهران (پانا) - سرگروه داوران بخش زبان‌های خارجی جشنواره كتاب رشد ارتباطی شدن را از مشخصه‌های كتاب‌های كمک آموزشی زبان‌های خارجی اين دوره از جشنواره رشد دانست.

کد مطلب: ۶۹۴۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمدرضا عناني سراب با تأكيد بر آنكه ناشران كتاب‌هاي كمك آموزشي با در نظر گرفتن بيانيه دوره گذشته جشنواره، خودشان را تا حد زيادي با اهداف جشنواره كتاب رشد وفق داده‌اند، گفت: زبان‌آموزي از جمله دروسي است كه اگر دانش‌آموزان بخواهند در آن به سطح مطلوب برسند بايد خارج از ساعات كلاس درسي نيز زبان را فرا گيرند و كلاس‌هاي درس به نوعي فقط شروع كننده آموزش زبان‌هاي خارجي است.

وي افزود: به همين دليل در دسترس بودن كتاب‌هاي كمك آموزشي با مطالب كيفي و خوب باعث مي‌شود تا دانش‌آموزان از وقت بيرون از كلاس درس هم استفاده كنند و به صورت خودآموز، زبان را ياد بگيرند.

محمدرضا عناني سراب، عملكرد كتاب‌هاي كمك آموزشي را در تحقق هدف گفته شده، مطلوب ارزيابي كرد و اظهار داشت: در اين دوره از جشنواره رشد،‌27 كتاب از حدود 10 ناشر به مرحله پاياني راه يافتند كه در نهايت كتاب برگزيده از بين آن‌ها انتخاب و معرفي مي‌شود.

سرگروه داوران زبان‌هاي خارجي جشنواره كتاب رشد، ادامه داد: يكي از مشخصه‌هاي آموزشگاه‌هاي زبان، ارتباطي بودن آموزش‌ها است. كتاب‌هاي درسي نيز در كنار آموزشگاه‌ها و كتاب‌هاي كمك آموزشي سعي دارند در اين راستا حركت و فاصله‌ها را كمتر كنند چرا كه كاربردي كردن آموزش زبان به دانش‌آموزان به معناي تأكيد بيشتر روي معناست.

وي افزود: البته اين نكته را هم بايد اضافه كنم كه تمامي آموزشگاه‌هاي زبان و همچنين كتاب‌هاي كمك آموزشي در يك سطح با كيفيت كار نمي‌كنند. به همين دليل والدين نگران هستند كه فرزندان‌شان از چه كلاس‌ها وكتاب‌هاي كمك آموزشي مي‌توانند براي بهبود يادگيري استفاده كنند. به همين دليل فلسفه جشنواره رشد كه معرفي شاخص‌هاي كيفي به معلمان، والدين و ناشران است؛ مي‌تواند كمك كند تا اولياء مدرسه و خانه با اطمينان خاطر بيشتري، كتاب‌هاي برگزيده جشنواره را كه در مراحل مختلف داوري شده‌اند و امتيازات لازم را كسب كرده‌اند؛ تهيه كنند.

سرگروه داوران زبان‌هاي خارجي جشنواره كتاب‌هاي كمك آموزشي ـ تربيتي رشد، با اشاره به تأثير كنكور بر محتواي كتاب‌هاي درسي و كمك آموزشي گفت: مهارت‌هاي شفاهي در صحبت كردن و گوش دادن در زبان‌هاي خارجي بسيار مهم است به ويژه در سطوح پايه، اما با توجه به اينكه كنكور در سراسر كشور به صورت متمركز برگزار مي‌شود، امكان سنجش مهارت‌هاي شفاهي وجود ندارد و اين موضوع روي كيفيت آموزش زبان در مدارس و نوشتن كتاب‌هاي كمك آموزشي بسيار تأثيرگذار است. البته در تغييرات جديد كتاب‌هاي درسي سعي شده مطالب به‌روز و به صورت ارتباطي تنظيم شود تا يادگيري براي دانش‌آموزان جذاب‌تر باشد.

وي در پاسخ به سؤالي در خصوص آموزش زبان در مقطع ابتدايي و كتاب‌هاي كمك آموزشي منتشر شده براي اين مقطع تصريح كرد: در مقطع ابتدايي، موفقيت آموزش به عوامل مختلفي بستگي دارد كه در صورت نبود هر يك از آنها، آموزش به شكل درست، ممكن نيست. به عنوان مثال مدرس اين دوره بايد چگونگي آموزش به كودكان را فرا گرفته باشد. چون روش‌هاي تدريس در مدارس ابتدايي با دبيرستان‌ها متفاوت است. حتي در دوره دبيرستان هم، روش‌هاي تدريس ارتباطي جايگزين روش‌هاي تدريس سنتي شده كه متأسفانه بسياري از معلمان به آن آشنا نيستند و همچنان از روش‌هاي گذشته‌اي كه به آن خو گرفته‌اند بهره مي‌گيرند. حل اين مشكل به زمان و آموزش معلمان نياز دارد كه دفتر تأليف كتاب‌هاي آموزشي دوره‌هاي مشخصي را به منظور آموزش به صورت متمركز براي دبيران در نظر گرفته تا همزمان با خارج شدن كتاب‌هاي درسي و كمك درسي از حالت امتحان محوري و كليشه‌اي، شاهد ارتقاء يادگيري دانش‌آموزان باشيم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار