رئیس گروه برنامه‌ریزی مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

جزئیات «کارنامه سوابق تحصیلی» و ‌چگونگی اعمال آن در فرایند پذیرش دانشگاه‌ها

تهران (پانا) - رئیس گروه برنامه‌ریزی مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش جزئیات «کارنامه سوابق تحصیلی ملاک عمل در پذیرش آموزش عالی» و چگونگی اعمال آن در فرایند پذیرش دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات «کارنامه سوابق تحصیلی» و ‌چگونگی اعمال آن در فرایند پذیرش دانشگاه‌ها

پس از انتشار «کارنامه سوابق تحصیلی ملاک عمل در پذیرش آموزش عالی»، خبرگزاری پانا به سراغ سیدعلی جعفری، رئیس گروه برنامه‌ریزی مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش رفت تا جزئیات این کارنامه و چگونگی اعمال آن در فرایند پذیرش دانشگاه‌ها را از او جویا شود. در این گفت‌وگوی اختصاصی، جعفری به سؤالاتی درباره محتوای کارنامه، نحوه تأثیر آن در رتبه‌بندی داوطلبان، روش‌های دریافت کارنامه و... پاسخ داد که مشروح آن در ادامه آمده است:

در کارنامه‌ای که منتشر شده است چه اطلاعاتی وجود دارد و این اطلاعات چگونه در رتبه‌بندی داوطلبان تأثیر داده می‌شود؟

همان‌گونه که مستحضر هستید؛ در سال جاری نتایج آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم تأثیر قطعی در پذیرش دانشجو دارد. اعمال این تأثیر قطعی از طریق محاسبه و تولید یک نمره قابل‌جمع با نتیجه کنکور امکان‌پذیر است که آن را به‌عنوان نمره کل سابقه تحصیلی می‌شناسیم و کارنامه‌ای که اخیراً هم منتشر شد شامل جزئیات این نمره کل است. نحوه اعمال سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها هم به این صورت که میانگین نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) محاسبه می‌شود و بر اساس نتیجه آن که نمره کل نهایی نام دارد رتبه‌بندی صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید این نحوه محاسبه نمره کل نهایی صرفاً برای سال جاری که سهم سوابق پنجاه‌درصد است صحیح می‌باشد.

کارنامه سوابق تحصیلی شامل پنج نمره کل به تفکیک گروه‌های آزمایشی اصلی یعنی گروه‌های علوم ریاضی و فنی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی و گروه‌های آزمایشی غیراصلی یعنی گروه‌های زبان‌های خارجی و هنر است. داوطلبان گرامی توجه داشته باشند تمامی این پنج نمره در فرایند پذیرش و رتبه‌بندی دخیل نیست؛ بلکه از میان این نمرات، صرفاً نمره کل مربوط به گروه یا گروه‌های آزمایشی انتخابی ملاک عمل رتبه‌بندی خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، برای هر داوطلب، از میان این نمرات صرفاً نمره کل مربوط به گروه آزمایشی که در کنکور شرکت کرده است به‌عنوان ملاک رتبه‌بندی استفاده می‌شود؛ لذا، داوطلبان نمرات گروه‌های آزمایشی دیگر که در آن شرکت نکرده‌اند را در نظر نگیرند.

بخش دیگری از این کارنامه شامل تمامی نمرات خام یا نتایج آزمون‌های نهایی معتبری است که توسط داوطلب در سال جاری و یا سنوات قبل کسب شده است. داوطلبان در نظر داشته باشند الزاماً همه این نمرات در محاسبه تک‌تک نمره کل‌ها دخیل نیستند؛ بلکه جداولی وجود دارد که درس مؤثر و میزان تأثیر یا ضریب هر درس را در هر گروه آزمایشی مشخص می‌کند؛ این جداول مصوب شورای سنجش و پذیرش دانشجو است و در دفترچه‌های ثبت‌نام آزمون سراسری نیز اطلاع‌رسانی شده است.

کارنامه سوابق از چه محلی قابل دریافت است و داوطلبان پس از مشاهده چه اقدامی باید انجام دهند؟

کارنامه سوابق تحصیلی از طریق سامانه جامع آزمون سراسری به نشانی my.sanjesh.org بخش آزمون سراسری قابل دریافت است. داوطلبانی که پیش‌تر نسبت به مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی خود اقدام و کد رهگیری دریافت نموده‌اند، می‌توانند بدون انجام هیچ کاری نتایج خود را مشاهده کنند؛ اما سایر داوطلبان که نسبت به تأیید سوابق اقدام ننموده‌اند، می‌بایست ابتدا سوابق تحصیلی خود را تعیین وضعیت نموده و پس از آن کارنامه را دریافت نمایند. توجه به این نکته هم ضروری است که برای داوطلبانی که قبلاً در فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی درخواست بررسی هریک از اقلام سابقه تحصیلی همچون نمره، سال اخذ و... را ثبت نموده‌اند، بررسی‌های لازم صورت‌گرفته و در صورت صحت مغایرت اعلام شده، تغییرات لازم در کارنامه اعلامی اعمال شده است؛ بنابراین در این مرحله امکان ثبت هیچ‌گونه درخواست بررسی مجددی وجود ندارد.

لطفاً درخصوص نحوه محاسبه نمرات تراز و مواردی که داوطلبان باید آن توجه داشته باشند هم توضیح بفرمایید.

بر اساس مصوبات شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، نمره کل سابقه تحصیلی عبارت است از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی. براین‌اساس، در محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی، نمره تراز ملاک عمل است؛ لذا، نمرات خام آزمون‌های نهایی که در بازه صفر تا بیست می‌باشند، ابتدا به نمرات تراز تبدیل و سپس با درنظرگرفتن ضرایب مصوب شورای سنجش و پذیرش به‌صورت نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه می‌شوند. محاسبه تراز هر یک از دروس هم به‌صورت مجزا در هر درس و سال انجام می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، تراز یک نمره معین، می‌تواند در دروس و سال‌های مختلف متفاوت باشد. در ضمن، سال مدنظر در محاسبه نمره تراز، سال اخذ آزمون می‌باشد و به سال فارغ‌التحصیلی و یا مؤلفه‌های دیگر ارتباطی ندارد. در اینجا توجه به دو نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه برای داوطلبانی که در آزمون ترمیم نمره شرکت می‌کنند و در یک درس، دارای چند نمره می‌باشند، بیشترین نمره تراز هر درس برای محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ می‌شود و دومین نکته هم این است که نمره کل که امسال محاسبه شده است امکان دارد با نمره کل سال گذشته متفاوت باشد چرا که ضرایب دروس مؤثر تغییر کرده است؛ این امکان حتی در صورت عدم تغییر نمرات خام نیز وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار