خبرهای خوب فرهادی برای معلمان بازنشسته؛ از پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در شهریور تا یک ماه پاداش برای بازنشستگانی که به کلاس‌های درس می‌روند

۸ هزار نیروی سرایدار جذب می‌شوند/ میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است

تهران (پانا) - نشست خبری سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اصحاب رسانه ظهر امروز در این وزارتخانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد
خبرهای خوب فرهادی برای معلمان بازنشسته؛ از پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در شهریور تا یک ماه پاداش برای بازنشستگانی که به کلاس‌های درس می‌روند

علی فرهادی در این نشست اظهار کرد: سه پیک بحرانی در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۶ با هم تلاقی پیدا کرده است، آن هم اینکه بیشترین جمعیت دانش‌آموزی، بیشترین میزان بازنشستگی در ۲۵ سال گذشته و میزان کم فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی باعث بحرانی شدن وضعیت شده است. 

مهر آرامی خواهیم داشت

وی با بیان اینکه وضعیت نیروی انسانی در سال گذشته و امسال بهتر شده است، ادامه داد: با فرض قراداد کارمعین شدن همه نیروهای خدمات و استمرار خدمت ۵۰ درصد بازنشستگان یک مهر آرام را آغاز خواهیم کرد.  

یک ماه پاداش به معلمانی که امسال استمرار خدمت دهند

فرهادی اضافه کرد: هر کسی در شهریور امسال شرایط بازنشستگی داشته باشند ولی یکسال استمرار خدمت بدهد، یک ماه حقوق به عنوان پاداش به او پرداخت خواهد شد. درباره اضافه تدریس معلمان، طرحی از سوی آموزش و پرورش به سازمان اداری و استخدامی ارائه شد که تا دو برابر ، حق تدریس معلمان افزایش یابد. این طرح اصلاح و قرار شد تمام معلمانی که حق‌التدریس برمی‌دارند به جای ۹ ماه ۱۰ ماه حق‌التدریس به آن‌ها پرداخت شود.

اعلام نتیجه آزمون دبیری و کیفیت‌بخشی تا دو هفته آینده

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در آزمون استخدامی دبیری که ظرفیت آن ۲۴ هزار نفر است، ما فهرست پذیرفته‌شدگان را به سازمان سنجش ارسال کرده‌ایم و تا یک هفته آینده نتایج آن اعلام خواهد شد. آزمون کیفیت‌بخشی که بیش از ۱۹ هزار نفر ، شامل مربی بهداشت و سلامت، مربی پرورشی و مشاور ظرفیت دارد، تا دو هفته آینده اعلام نتیجه خواهد شد.

در مهرماه کمبود معلم نخواهیم داشت

وی تاکید کرد: با مجموع اقداماتی که انجام شد از ایجاد انگیزش برای بازنشستگان، ایجاد انگیزش برای حق‌التدریسی‌ها، استخدام‌های انجام شده، قراداد کار معین شده نیروهای خدمات، از ۱۷۶ هزار کمبود معلم برای مهر امسال در مقایسه با سال گذشته که ۲۰۳ هزار نفر بود، در مهرماه امسال مشکلی نخواهیم داشت.

۸ هزار سرایدار و خدمتگذار به‌زودی جذب می‌شوند

علی فرهادی گفت: تعداد مجوز استخدامی که ما در سال ۱۴۰۳ دریافت کردیم ۱۲۸ هزار و ۸۵۶ نفر بود. این تعداد شامل ۸ هزار آموزگاری، ۱۹ هزار گروه کیفیت‌بخشی، ۲۴ هزار دبیری و هنرآموزی و ۳۲ هزار دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، ۷۰۰ نفر استخدام نخبگان، حدود ۸ هزار نفر سرایدار و خدمتگذار به‌زودی در حال انجام است و ۸۰۰ نفر جذب حافظ کل قرآن؛ این عدد در تاریخ آموزش و پرورش بی‌نظیر است. 

آمارهای جالب از درخواست‌های انتقال معلمان 

وی با بیان اینکه ابلاغ بیش از ۴۰ درصد معلمان انجام شده و ۸۰ درصد کلاس‌ها هم کلاس‌بندی شده است، گفت: یکی از موضوعات آموزش و پرورش، نقل و انتقال است. بیشترین تقاضا و بیشترین خروجی از شهرستان‌های استان تهران است که ۵ هزار و ۱۲۴ معلم تقاضای خروج داشته‌اند. بیشترین تقاضای ورود شامل ۶ هزار نفر برای ورود به شهر تهران است. کمترین تقاضای خروج ۲۴۲ مورد مربوط به استان ایلام و کمترین تقاضای ورود ۱۳۵ نفر به استان سیستان و بلوچستان است. یعنی ما در جاهایی ناترازی داریم و نمی‌توانیم با همه درخواست‌ها موافقت کنیم. بیشترین تقاضا مربوط به کسانی است که سابقه پایین دارند، از ۲۶ هزار درخواست‌های انتقال ۱۲ هزار نفر کمتر از ۵ سال سابقه دارند. اما رویکرد ما این بوده که تا جایی که امکان دارد به درخواست‌ها موافقت کنیم تا معلمان در آرامش باشند. بیشترین تقاضا هم حدود ۱۱ هزار نفر مربوط به مقطع ابتدایی است. 

فرهادی اضافه کرد: الان جمعیت دانش‌آموزی مقطع ابتدایی ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را رد کرده است. متوسطه اول ۳ میلیون و ۸۰۰ و متوسطه دوم ۳ میلیون نفر تحصیل می‌کنند. در ۵ سال آینده جمعیت مقطع متوسطه افزایش پیدا می‌کند و از الان باید به فکر این باشیم که برای دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها برنامه‌ریزی کنیم تا مشکل درست نشود.

میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است 

وی به موضوع بودجه اشاره کرد و گفت: بودجه آموزش و پرورش هنوز جا برای رشد دارد. آموزش و پرورش ۴۴.۱۷ صدم دولت است یعنی قریب به نصف دولت. این عدد نشان می‌دهد که سهم این وزارتخانه باید از بودجه عمومی هم بیشتر باشد. الان میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است. این عدد میانگین است بدون اخذ اضافه تدریس. بودجه ما امسال مقرر شد به اضافه ۱۰ درصد باشد. یعنی امسال ۱۱۰ درصد دریافت خواهیم کرد. لذا سهم بودجه از ۱۰ درصد بیشتر است. 

پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته در 6 ماه اول سال ۱۴۰۲؛ در شهریور امسال 

فرهادی با بیان اینکه از سال آینده افزایش بودجه ناظر به کیفیت آموزش خواهد بود، گفت: بیشترین معوقات ما مربوط به پاداش پایان خدمت معلمان است که حدود ۴۰ همت اعتبار نیاز دارد. ما مرتب پیگیر تامین اعتبار برای این مهم هستیم و به‌زودی پاداش پایان خدمت کسانی که 6 ماهه اول سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده‌اند در شهریور پرداخت خواهد شود. 

وی تصریح کرد: همه ادارات کل موظف هستند با استمرار خدمت بازنشستگان موافقت کنند مگر اینکه نیاز نداشته باشند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالات خبرنگار پانا درباره تشکیل سازمان رفاهی و اقتصادی فرهنگیان اظهار کرد: طرح تشکیل این سازمان را در سال ۱۴۰۰ به وزیر وقت ارائه دادم و دستور دادند اما در برنامه لحاظ نشده بود. وقتی وارد آموزش و پرورش شدم، طرح را مجددا ارائه دادم و آقای صحرایی موافق کردند‌ شیوه‌نامه تشکیل سازمان به دولت ارائه و سپس به کمیسیون مدیریت ریاست‌جمهوری ارجاع شد. طرح در این کمیسیون مطرح و نهایتا مقرر شد که به شورای عالی اداری ارجاع داده شود ولی با شهادت رئیس‌جمهور دچار شد، ولی حتما آن را دنبال خواهیم کرد. 

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار پانا درباره وضعیت دانش‌‌آموزان اتباع برای سال تحصیلی آینده گفت: افزایش علم و دانش و آگاهی بخشی جزو آموزه‌های مقدس و دینی ما ایرانی‌هاست و افتخار داریم با علم و دانش و تمدن و پزشکی و مهندسی در دنیا شهره بوده‌ایم و هستیم. این عزیزان که به دلیل مشکلاتی به ایران پناه آورده‌اند ‌و ما دوست داریم زمینه افزایش سواد و وضعیت علمی این دانش‌آموزان را افزایش دهیم و دستگیری کنیم. بخشنامه ثبت‌نام اتباع تدوین شده و در حال ابلاغ است. ما دوست داریم این عزیزان در بستر قانونی شناخته شده و احزار هویت شوند و توزیع متوازن برای آنها ایجاد شود. اتباع در نقطه‌های خاصی متمرکز هستند و همین باعث مشکل شده است ولی تلاش می‌کنیم با تلاش فراوان، معلم و فضای آموزشی در اختیار آن‌ها قرار گیرد. 

تدوین هوش مصنوعی در دستور کار است

فرهادی همچنین با بیان اینکه هوش مصنوعی چیزی نیست که از آن فرار کنیم ولی باید آن را به یک فرصت برای آموزش و پرورش تبدیل کنیم، از بررسی و تدوین سند هوش مصنوعی در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار