در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

60درصد کودکان کار مهاجرند/تشریح مهمترین علل زنانه شدن آسیب های اجتماعی

یک آسیب شناس رفتارهای اجتماعی با هشدار نسبت به افزایش روند برخی آسیب های اجتماعی در حوزه زنان و کودکان عوامل دخیل در این مسایل را تشریح کرد.

کد مطلب: ۴۹۲۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص تعریف زنانه شدن و کودکانه شدن برخی آسیب های اجتماعی توضیح داد: متأسفانه آسیب های اجتماعی در مسیر حرکت خود، گاهی اوقات بعضی از جنسیت ها و افراد طیف های سنی مختلف را بیشتر مورد هجوم قرار می دهد.


این آسیب شناس رفتارهای اجتماعی ادامه داد: به عنوان نمونه هنگامی که آمار خودفروشی زنان، زنان خیابانی یا دختران فراری افزایش یافته و نمود بیشتری در رسانه ها پیدا می کند گفته می شود آسیب های اجتماعی زنانه شده یا آسیب های اجتماعی زنانه افزایش یافته است.


وی افزود: با توجه به افزایش آمار اعتیاد زنان و تغییر الگوی مصرف آن ها از مواد مخدر سنتی به صنعتی در حال حاضر برخی از ناهنجاری های اجتماعی در محور جنسیت زنان بیشتر شده و یا اختصاص به زنان دارد. از طرفی می بینیم که زنان خیابانی یا زنان خودفروش بیشتر دیده می شوند که در اینصورت گفته می شود برخی ناهنجاری های اجتماعی در زنان نمود بیشتری یافته است.


ابهری در ادامه درمورد کودکانه شدن آسیب های اجتماعی نیز بیان کرد: در مورد کودکان نیز متاسفانه وقتی با افزایش تعداد کودکان کار و خیابان، دله دزدها، کودکان بزهکار، دست فروش های کودک، جیب برها، کف زن ها و دخل زن های کودک مواجه هستیم از آن به عنوان کودکانه شدن آسیب های اجتماعی نام برده می شود.


این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به مهاجرت افراد بسیاری از کشورهای همسایه و از آنجا که 60 درصد از کودکان کار و خیابان متعلق به مهاجران غیرایرانی هستند لذا شاهد افزایش کودکانه شدن برخی آسیب های اجتماعی در جامعه هستیم.


وی ضمن اعلام اینکه زنانه شدن آسیب های اجتماعی در کشور رو به افزایش است به عوامل این موضوع اشاره کرد و گفت: در مورد افزایش زنان خیابانی و خودفروش، عواملی همچون افزایش آمار دختران فراری، بالارفتن آمار طلاق، ظهور بیوه های جوان، کاهش آمار ازدواج و عدم تمایل جوانان به ازدواج در این مسیر دخیل هستند و در مورد دختران فراری می توان گفت مشکلات اقتصادی و خانوادگی، اعتیاد والدین و جدایی آن ها باعث افزایش آمار دختران فراری است.


این آسیب شناس رفتارهای اجتماعی درباره علت کودکانه شدن آسیب های اجتماعی نیز اظهار داشت: مهاجرت های بی رویه غیر ایرانیان، هجوم افراد حاشیه نشین و روستایی به شهرهای بزرگ و کلانشهرها باعث ظهور و افزایش کودکان کار و خیابان شده که در این میان برخی از کودکان کار نان آوران خانواده و برخی دیگر نیز از مزدبگیران باندهای مافیایی در کشور هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار