تبریز، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در 2018

تبریز (پانا)- در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در دی ماه سال 94 در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.

کد مطلب: ۶۹۹۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد

انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد. این سازمان که با 57 کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرد به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را به‌عنوان نماینده آن کشور معرفی کنند که دو شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط مد نظر این سازمان به ‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند.

پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب به‌عنوان شهرهای نمونه گردشگری سال‌های 2015 و 2016 انتخاب شده بود و اجلاس اخیر کارشناسان ارشد گردشگری این سازمان شهرهای مدینه منوره و تبریز به عنوان شهرهای نمونه گردشگری برای سال‌های 2017 و 2018 برگزیده شدند.

بر اساس آمار، رشد گردشگری داخلی و خارجی تبریز و وجود آثار تاریخی فرهنگی اسلامی، میزان توسعه یافتگی زیرساخت‌ها و وجود روستاهای هدف گردشگری از جمله شاخص‌های انتخاب این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری اعلام شده است.

این شهر علاوه بر برخورداری از یک اثر ثبت جهانی شده (بازار بزرگ تبریز )، از 1759 اثر ثبت ملی شده، 17 موزه و 300 خانه تاریخی نیز برخوردار بوده و شهر ربع رشیدی، اولین شهرک دانشگاه اسلامی در جهان اسلام با قدمت 700 سال نیز در این شهر واقع شده است.

رونق صددرصدی گردشگری داخلی و خارجی و ترویج گردشگری حلال، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، افزایش میزان اشتغال و کارآفرینی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری از جمله پیامدهای مثبت این انتخاب است که نصیب شهر تبریز و همچنین کشورمان خواهد شد.

استقبال از رویداد تاریخی و بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸‏

جشنواره «تبریز ۲۰۱۸» رویدادی تاریخی و بین المللی در عرصه گردشگری ایران است که با آغاز سال نو میلادی، زنگ شروع آن شامگاه چهاردهم دی ماه جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تبریز نواخته شد.‏

رویداد تبریز ٢٠١٨ فرصتی مغتنم برای انتقال فرهنگی ایران زمین به آن سوی مرزها

سیدعباس صالحی درمراسم آغاز رویداد «تبریز ۲۰۱۸» در تالار پتروشیمی تبریز با اشاره به اهمیت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی گفت: فرصت تبریز ۲۰۱۸ این امکان را می دهد تا همه با هم از مزیت های تبریز و آذربایجان در جهت توسعه منطقه و کشور استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که فرهنگ منطقه آذربایجان به واسطه این رویداد مهم بین المللی به آن سوی مرزها معرفی خواهد شد، خاطرنشان کرد: تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد که نمادی اسلامی بوده و در تاریخ به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع شناخته می شود.

صالحی با اشاره به این‌که هویت تبریز با دیپلماسی فرهنگی و هنری ایران پیوند تاریخی داشته است، گفت: تبریز نگین و چشم و چراغ ایران است و آذربایجان در طول تاریخ توانسته ترکیب موفقی از وحدت دین، ملیت و قومیت را به نمایش بگذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که سابقه درخشان تبریز در عرصه‌های بین المللی به واسطه مکاتب هنری این دیار شناخته شده است، گفت: آذربایجان قرن‌هاست که ویترین ایران در منطقه بوده و توانسته فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی را به کشورهای جهان انتقال دهد.

صالحی رویداد تبریز ٢٠١٨ را فرصتی مغتنم برای انتقال فرهنگی ایران زمین به آن سوی مرزها دانست و تصریح کرد: وحدت و انسجام ملیت، مذهب، زبان و قومیت با همیت و تعصب در استان آذربایجان‌شرقی نهفته است، این ویژگی مهم تجربه‌ای موفق از همزیستی جامع و کامل و الگویی در عرصه بین الملل است.

وی با تأکید بر این‌که ایران زمین وام‌دار پل ارتباطی و فرهنگی خود یعنی تبریز است، افزود: در هیچ کجای جهان نمونه‌ای چون مقبره‌الشعرا نداریم که صدها شاعر و ادیب همچون استاد شهریار را در خود جای داده باشد.

صالحی با اشاره به این‌که مکاتب هنری فعال و خلاق تبریز نام این دیار را جاودان کرده است، گفت: هنرهای موسیقی، نگارگری و فرش‌بافی تبریز به قدری ارزشمند و اثرگذار بوده و هستند که مفاخر این دیار در کشورهای مختلف جهان شناخته شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار