رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور بیان کرد:

ایجاد فرصت های برابر آموزشی و پرورشی با توسعه آموزش تلفیقی-فراگیر

خبرگزرای پانا: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت : آموزش و پرورش استثنایی به منظور فراهم نمودن آموزش های كیفی و قابل دسترس برای همه ، با انتخاب راهبرد جایگزینی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی از هیچ تلاش و كوشش فروگذار نبوده است .

کد مطلب: ۱۶۲۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، نامدار عبدالهیان گفت:چنان كه این تلاش تصویب آیین نامه ی آموزش و پرورش تلفیقی- فراگیر ویژه ی دانش آموزان با نیازهای ویژه را در سال 1385 به همراه و اجرای قطعی آن را در سال 1390 در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسانید .
رئیس سازمان ، قدمت آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه و تحصیل تعدادی از آن ها در گروه های آسیب دیده ی شنوایی و بینایی در مدارس عادی را از سال 1347 ذكر كرد .
عبدالهیان ، ادامه داد : طی آموزش تلفیقی - فراگیر دانش آموزان با نیازهای ویژه در كلاس های آموزش و پرورش عادی در كنار دیگر دانش آموزان جایدهی و با بهره گیری از برنامه های درسی مشترك و مناسب سازی برنامه ی درسی و همچنین استفاده از خدمات معلمان رابط ، آموزش لازم را می بینند .
وی معلم رابط را متخصصی معرفی كرد كه در مدارس عادی با پشتیبانی و همكاری مشترك با معلم كلاس ، به نیازهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان با نیازهای ویژه پاسخ داده و دیگر تسهیلات و خدمات توان بخشی مناسب را نیز برای این دانش آموزان مهیا می كند .
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور ، جامعه ی این طرح را گروه های آسیب دیده ی بینایی ، شنوایی ، جسمی ، حركتی ، دیرآموز ، دارای مشكلات رفتاری ، معرفی و تشخیص و شناسایی آن ها را از جمله وظایف مهم مراكز سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام كرد .
معاون وزیر ، ایجاد فرصت های برابر آموزشی و پرورشی برای همه ی كودكان ، آماده نمودن دانش آموزان با نیازهای ویژه برای ورود به عرصه ی زندگی ، تعامل صحیح میان این دانش آموزان و سایر دانش آموزان عادی و بهبود شاخص های كمی و كیفی آموزش و پرورش را ، از نكات برجسته و لاینفك این رویكرد عنوان كرد .
وی همچنین در خصوص مزایای این طرح برای دانش آموزان عادی نیز چنین گفت : ارتقاء آگاهی و پذیرش تفاوت های فردی ، برقراری روابط دوستانه همراه با احترام ، آماده سازی دانش آموزان برای ورود به دوران بزرگسالی در جامعه ی فراگیر سازی شده همراه با ایجاد فرصت هایی برای تسلط بر فعالیت ها از راه تمرین و تجربه وكسب نتایج آموزشی بهتر و پاسخگو بودن به نیازهای همه ی دانش آموزان به همراه تامین منابع بیشتر برای همه ازجمله نكات مثبت و كارساز در طرح آموزش تلفیقی ، فراگیر برای دانش آموزان عادی به حساب می آید .
عبدالهیان ، متقابلا پذیرش روابط اجتماعی و دوستانه ، ارائه ی الگوهای همسالان برای تقویت مهارت های تحصیلی ، اجتماعی و رفتاری ، افزایش مهارت یادگیری و تحقق اهداف آموزش انفرادی و تلفیق بیشتر خانواده ها در اجتماع به همراه همكاری گسترده تر كاركنان مدرسه و مشاركت والدین را از برخی آثار مثبت آموزش تلفیقی ، فراگیر برای دانش آموزان با نیازهای ویژه برشمرد .
نامدار عبدالهیان ابراز امیدواری كرد : در سایه ی برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی ، شاهد ارتقاء همبستگی اجتماعی و تفاهم اساسی میان اعضاء جامعه بوده و با گسترش افق فكری جامعه ی انسانی ، پیشرفت و ترقی هر چه بیشتر كشور در زمینه های مختلف علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی را به تماشا بنشینیم .
یاد آور می شود طی گردهمایی پنج سازمان بین المللی یونسكو ، یونیسف ، صندوق جمعیت سازمان ملل ، بانك جهانی و برنامه ی عمران ملل متحد در سال 1990 در جامتین تایلند ، مسائل آموزش و پرورش جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
در این بررسی ها بیش از 960 میلیون نفر از افراد بزرگسال در جهان بی سواد تشخیص داده شد . از این رقم ، دو سوم آن را زنان و بیش از یكصد میلیون نفر را نیزكودكان تشكیل می دادند.
این امر منجربه صدور بیانیه ای با عنوان " آموزش برای همه" با هدف گسترش سواد و بهبود كیفیت یادگیری و همچنین فرصت های برابر یادگیری برای همه شد .
در سال 2000 میلادی گردهمایی دیگری با حمایت 5 سازمان مذكور و با حضور وزراء آموزش و پرورش كشورهای جهان تشكیل شد . این گردهمایی نیز با هدف بررسی عملكرد كشورها طی 10 سال گذشته و ترسیم چارچوب عمل ، ظرف 15 سال آینده در داكار شكل گرفت . با صدور بیانیه ای در این اجلاس مقرر شد نمایندگان كشورهای شركت كننده از جمله وزیر آموزش و پرورش وقت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از راهبردهای تعیین شده با تمام توان برای دستیابی به اهداف شش گانه ی تعیین شده در اجلاس همت گمارند .
گفتنی است گسترش و بهبود همه جانبه ی مراقبت و آموزش در سنین كودكی ، به ویژه برای كودكان آسیب پذیر و محروم ، استفاده از آموزش های ابتدایی رایگان و اجباری با كیفیت خوب برای كودكان و پایان دوره ی مذكور تا سال 2015 ، دسترسی عادلانه ی همه به برنامه های آموزشی مناسب ، بهبود 50 درصدی سطح سواد بزرگسالان تا سال 2015 ، رسیدن به عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش تا سال 2015 و بهبود تمام جنبه های كیفی و تضمین اعتلای آن برای همه از جمله اهداف شش گانه ی اجلاس به شمار می رفت .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار