رفاقت و رقابت دو خط موازی در برابر پیشرفت و پسرفت

شهرکرد (پانا) - رفاقت و رقابت دو کلمه‌ای هستند، که از نظر تلفظ شباهت زیادی دارند اما هر کلمه در دل خود از معنی دیگری فرسنگ‌ها فرسنگ دور است. 6037998283125523

کد مطلب: ۱۴۸۹۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
رفاقت و رقابت دو خط موازی در برابر پیشرفت و پسرفت

امروزه انسان‌ها در مسیر زندگی خود گاهی در دست سرنوشت دچار می‌شوند و در زمانی قرار میگرند که باید از بین دو کلمه رقابت و رفاقت یکی را به دیگری ترجیح دهند، اما غافل از آنکه بدانند این دو کلمه می‌تواند زندگی آنها را تغییر دهد، در ادامه قصد داریم در خصوص اهمیت نقش این دوکلمه در زندگی هر انسان بپردازیم.

رقابت به طور کلی  متضاد کلمه همکاری بین دو یا چند موجود زنده است، رقابت زمانی رخ می‌دهد که حداقل دو طرف در تلاش برای رسیدن به هدفی باشند اما آیا رقابت می تواند گزینه مناسبی برای رسیدن به اهداف بزرگ باشد آن هم هنگامی که می توان با رفاقت علاوه بر یک نفر گروهی به هدف خود برسد.

دوستی رابطه محبت متقابل بین افراد است، معمولاً دوستی در تداوم آشنایی و به‌دنبال تکرار تجارب مشترک و خوشایند پدید می‌آید.

رفاقت و رقابت هیچکدام حسی مادرزادی یا رسمی نبوده؛ اما وقتی پای انسانیت، موقعیت، هدف و خودبینی باشد انسان بین دو راهه رقابت و رفاقت گرفتار می شود.

شاید اولین رقابت به مسابقات فوتبال قدیمی ربط داشته باشد شاید رفاقت از همکاری بین انسان‌های اولیه شروع شده است اما حالا می‌خواهیم نگاهی به رمز موفقیت انسان‌های موفق بپردازیم آیا آنها رقابت را انتخاب کردند یا رفاقتی دیرینه را ساختند.

حسن یزدانی یکی از کشتی‌گیرهای صاحب نام ایرانی است، که تاکنون موفق شده مدال‌های ارزشمندی در عرصه‌ی مسابقات المپیک و جام جهانی برای کشور عزیزمان به دست آورد وی در دوران نوجوانی خود از سن ١١سالگی بین دوراهه رفاقت و رقابت گیر افتاد اما او با انتخاب گزینه رفاقت با رقیب‌های خود توانست در آینده شکست را بپذیرد و رقیب خود را به رفیق تبدیل کند این عمل باعث رقم خوردن پیروزی‌های زیادی شد شاید در ابتدا شکست خورده باشد اما شکستی که چاشنی‌اش رفاقت بود به پیروزی چندین ساله تبدیل شد.

اما گیتس، نابغه‌ی دنیای فناوری جمله جالب توجهی درخصوص رقابت کردن دارد؛ او می‌گوید که "من با هیچ‌کس جز خودم رقابت نمی‌کنم، هدف من مغلوب کردن آخرین کاری است که انجام داده‌ام"، وی می گوید انسانها از همان دوران کودکی خود با مفاهیم مهمی چون رقابت، شکست، پیروزی و ... آشنا میشوند و چگونگی درک آنها از این مفاهیم در زندگی خودشان است که شخصیت‌شان را به مرور شکل می‌دهد.

حالا که به زندگی نامه دو فرد موفق گذری داشتیم باید بدانیم که رقابت جنبه‌های مثبت و منفی فراوانی دارد؛ پس باید تلاش کنیم تا تفاوت میان موفق‌شدن و به هر قیمتی بردن را بیاموزیم زیرا باید بدانیم که رقیب اصلی ما قابلیتهای درونی خودمان است نه پشت‌سر گذاشتن دیگران به هر قیمتی پس گاهی تامل در معنای کلمات می تواند ما را از انتخاب اشتباه دور کند؛ پس رقابت با رفتار‌های اشتباه خود باعث رفاقت و رسیدن به هدف‌های بزرگ در کنار دیگران می شود.

خبرنگار : مرضیه امیرخانی عکاس : محمد صالح نکوئی سامانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار