رئیس دانشگاه فرهنگیان تشریح کرد؛

3 هزار دانش‌آموز‌ استعداد برتر ملی کی و چگونه معلم می‌شوند؟

«زیست شبانه» دانشجومعلمان از مهرماه عملیاتی می‌شود

تهران (پانا) - نشست خبری رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اصحاب رسانه ‌در پردیس نسیبه تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
3 هزار دانش‌آموز‌ استعداد برتر ملی کی و چگونه معلم می‌شوند؟

تور خبری بازدید اصحاب رسانه از کانون‌های ارزیابی دانشجو‌معلمان ورودی ۱۴۰۳ ظهر امروز با حضور رئیس و معاونان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. ‌ارزیابی داوطلبان در کانون‌های ارزیابی در چهار مرحله ‌بررسی مستندات و تحویل مدارک، ‌‌بحث گروهی، تمرین تحیلی و ارائه شفاهی و‌ آزمون روانشناختی انجام می‌شود.

در کانون‌های ارزیابی برای دوری از سلیقه امتیازدهی ارزیاب‌ها، ابزارها و تمرین‌هایی طراحی می‌شود که کمترین خطا را داشته باشد و ارزیاب‌ها براساس آموزشی که دیده‌اند، عمل می‌کنند که کمترین خطا در جذب دانشجو‌معلمان صورت گیرد‌. بخش تسهیل‌گر، کار هدایت و راهبری را انجام می‌دهد و داوطلبان را به گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرده و برای هر ارزیاب دو داوطلب را می‌فرستد‌.  ‌در بحث گروهی معمولا مسائل چالشی حوزه تعلیم و تربیت در مدرسه و دوران دانش‌آموزی مطرح می‌شود و داوطلبان پیرو موضوع با هم به گفت‌وگو می‌پردازند و در مقابل هر ارزیاب دو داوطلب قرار می‌گیرد که بر‌اساس شایستگی‌های لازم امتیازدهی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین شایستگی برای ارزیاب‌ها این است که داوطلبان باید گفت‌و‌گوی ساده و روان در عین حال پُر‌مغز داشته باشند‌. ‌گروه‌های ارزیاب ‌در بحث روانشناختی، ۱۶ نفر هستند و در این آزمون، سلامت روان داوطلبان سنجیده می‌شود و آن‌ها را براساس توانایی به شغل مربوطه ارجاع می‌دهند.

دانش‌آموزان تا دو سال پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند تنها یک‌بار از این آئین‌نامه استفاده کنند‌

‌رجبعلی بروزیی پس از این بازدید در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره زمان آغاز پذیرش دانش‌آموزان استعداد برتر ملی در این دانشگاه با بیان اینکه آئین‌نامه جذب استعداد‌های ملی دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شده و به‌زودی  فراخوان آن ‌اعلام خواهد شد، گفت: دانش‌آموزان تا دو سال پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند تنها یک‌بار از این آئین‌نامه استفاده کنند‌. علاقه‌مندان به حوزه معلمی که قصد دارند از طریق استعداد ملی جذب دانشگاه فرهنگیان شوند، باید در یک بخش از استعدادهای خود اعلام آمادگی کنند و استعدادهای جانبی را زمینه آن کنند؛ اگر کسی قصد داشته باشد در حوزه قرآن فعالیت کند باید در بخش قرآنی رزومه اصلی خود را ارائه دهد و رتبه‌های فرعی خود را نیز در زمینه قرآنی عنوان کند که به امتیاز اصلی کمک می‌کند‌.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: برای هر بخش یک سقف گذاشته شده است. فرد می‌تواند در یک استعداد اعلام کند و استعداد جانبی خود را در آن زمینه کند. فرض کنید استعداد قرآنی دارد و بخواهد در حوزه قرآنی کار کند و ورزشی را هم دارد، قرآنی را انتخاب می‌کند و ورزشی هم می‌تواند به او کمک کند که این شانس قبولی را افزایش می‌دهد و اما امتیاز ضریب را به حوزه‌ای می‌دهیم که خودش انتخاب کرده است و استعداد‌های فرعی به امتیاز او کمک می‌کند‌.

وی با بیان اینکه از هزار نفر رتبه برتر کشور در حوزه علوم انسانی ۳۴۵ نفر وارد دانشگاه فرهنگیان شدند و همچنین  ۴۰ نفر از رشته پزشکی انصراف دادند و وارد دانشگاه فرهنگیان شدند، اضافه کرد: این آئین‌نامه استعداد های برتر اجازه می‌دهد که هر سال حدود ۱۰ درصد از ظرفیت خودش را به جذب دانش‌آموزان برتر ملی در زمینه‌هایی مختلف اختصاص دهد. ‌این دستورالعمل نهایی شده است و بر اساس آن ۹ حوزه تخصصی استعداد‌های برتر ملی طراحی شده است که به‌زودی دستورالعمل‌های آن را به‌طور دقیق مشاهده می‌کنید که هر فرد‌ می‌تواند در یکی از حوزه‌ها از طریق فراخوان آن درخواست کند و خود را در یکی از آن حوزه‌ها کاندید کند و مدارک بر همان اساس بررسی می‌شود‌. امتیازدهی به‌صورتی شکل گرفته است که شانس قبولی در حوزه استعدادی خود بیشتر باشد. به عنوان مثال المپیادی‌ها که مدال ملی و جهانی به دست آوردند می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و و افراد دارای مدال المپیاد‌های جهانی بدون ارزیابی تخصصی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند یعنی بدون رقابت و فقط شایستگی‌های عمومی معلمی آن‌ها ارزیابی می‌شود‌.

دکترمعلمان چگونه جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند؟

وی درباره مجوز جذب دکترمعلمان نیز گفت: مجوز جذب دکتر‌معلمین و دکتر کارشناسان اولین بار با حضور رئیس‌جمهور شهید مطرح شد. مجوز جذب آن در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان داده می‌شود و و وزارت علوم را مکلف می‌کنند که آئین‌نامه‌ای برای آن طراحی کنند. وزارت علوم برای حفظ کیفیت، آن آئین‌نامه را به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ می‌کند و براساس ‌آئین‌نامه، مشخصات فردی و درسی اعلام می‌شود و براساس آن فراخوانی اعلام می‌شود که ۸ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند. از این ۸ هزار نفر تعدادی حدود ۶ هزار نفر شرایط احراز این آئین‌نامه را ندارند. این آئین‌نامه به مدت پنج سال است و دانشگاه موظف است که در طول مدت پنج سال حدود یک هزار نفر را جذب کند‌. این آئین‌نامه را در طول مدت پنج سال به سه دوره تقسیم کرده‌ایم. ‌در فراخوان اول هشت هزار نفر شرکت کردند و حدود ۲ هزار نفر شرایط ‌لازم را داشتند و این دو هزار نفر در مرحله بعد وارد مصاحبه‌های صلاحیت‌های عمومی و علمی می‌شوند‌. در نهایت از بین این دو هزار نفر باید پس از گذراندن مراحل مصاحبه، حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر پذیرفته شوند‌. افرادی که قبول نشدند به این معنا نیست که از صلاحیت‌های لازم برخوردار نیستند بلکه در یک رقابت سخت نتوانستند رتبه نخست را کسب کنند‌.

برزویی با بیان اینکه کانون‌های ارزیابی شایستگی برای اولین بار در کشور در دانشگاه فرهنگیان شکل گرفت، گفت: هر فردی سه نیم روز در سه موضوع شرکت می‌کند. یک روز صلاحیت‌های پزشکی او مورد بررسی قرار می‌گیرد. روز بعد صلاحیت‌های عمومی و روز دیگر شایستگی‌های تخصصی را به دست می‌آورد و نکته قابل توجه این است که هیچ‌کدام از کانون‌ها نمره کانون دیگری را نمی‌داند‌. یکی از مشکلات برای اجرای کانون‌های ارزیابی، نبود ارزیاب بود. سه ماه ما ارزیاب‌ها را در کل کشور استان به استان ‌جذب کردیم و به در سال آینده دانشگاه فرهنگیان چند هزار نفر ارزیاب حرفه‌ای دارد.‌

ارزیابی داوطلبان در ۵۰۷۰ کانون ارزیابی/ ورودی‌های دانشگاه‌ فرهنگیان بالای ۹۵ درصد ویژگی‌های یک معلم را دارند

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ورودی‌های ما در دانشگاه فرهنگیان بالای ۹۵ درصد ویژگی‌هایی که یک معلم باید داشته باشد را خواهند داشت، گفت: ۷۵ هزار نفر در سه نیم روز توسط ارزیاب‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. ۵۰۷۰ کانون ارزیابی این داوطلبان را مورد بررسی قرار دادند و هزینه‌ای‌ که داوطلبان برای این امر پرداخت کرده بودند دانشگاه فرهنگیان دو برابر آن را صرف فرآیند جذب دانشجو معلمان کرد. بالای پنجاه میلیارد دانشگاه بودجه خود را ‌صرف انجام این کار کرد. معلمانی که از طریق دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده‌اند نحوه تدریس‌، نوع فکر و شروع تدریس، نوع بیان و ورود به مدرسه و ....با دیگر معلمان بسیار متفاوتند.

«زیست شبانه» دانشجومعلمان از مهرماه عملیاتی می‌شود

برزویی گفت: ما یک برنامه ویژه در مهر‌ماه مربوط به زیست شبانه‌روزی داریم. یعنی از مهر‌ماه بچه‌ها از غروب به بعد آزاد نخواهند بود. یعنی کاملا برای آن‌ها برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در نظر گرفته‌ایم‌. تمام تلاش ما این است که ‌معلم شش‌ساحتی تربیت کنیم که نسبت به تمام ساحت‌ها آگاهی داشته باشد‌. از مهر‌ماه زیست شبانه‌روزی عملیاتی می‌شود‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار