جشن امضای هفت نمایشنامه شکرخدا گودرزی برگزار شد

تهران (پانا) - در مراسم رونمایی از نمایشنامه های شکرخدا گودرزی اهل فرهنگ و هنر ضمن تایید این متون نمایشی درباره وجوه مختلف آنها سخنرانی کردند و در پایان این نویسنده این آثار را به نوه اش تقدیم کرد که آینده ایران هستند.

کد مطلب: ۹۹۰۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
جشن امضای هفت نمایشنامه شکرخدا گودرزی برگزار شد

در ابتدای این نشست رضا آشفته نویسنده و پژوهشگر از حاضران و بزرگان تشکر کرد که در یک شب بی بدیل آمده اند تا در رونمایی از نمایشنامه های شکرخدا گودرزی ضمن صحه نهادن به فعالیت ها و متون نمایشی اش، به قدردانی از زحمات این نویسنده و کارگردان بپردازند که در همه این سالهای فعالیتش کمتر مورد حمایت و بیشتر مورد غفلت واقع شده است در حالیکه او به هویت ایرانی و تئاتر ملی پرداخته که باید رکن اساسی فرهنگ و هنر کشورمان به شمار آید، گودرزی نویسنده ای است که در ادامه فعالیت های نویسندگان و کارگردانان حاضر در تالار سنگلج (۲۵ شریور سابق) در دهه ۴۰ و ۵۰ در زمینه تئاتر ملی و تئاتر اجتماعی راهگشا بوده و در این برهه توانسته اند، اقدامات موثری را انجام دهند. شکرخدا گودرزی نیز در این سی سال فعالیت اش همواره دنباله روی همین هنرمندان به عنوان کسی که دلش برای تئاتر ملی می تپد این مسیر را ادامه داده است، و به ویژه در این ده سال با آفرینش و اجرای آثار نمایشی جایگاه قابل تامل و چشمگیری را برای خود ایجاد کرده است؛ هر چند جریان حاکم بر تئاتر این روزها فرم زدگی های معناگریز است و جریان تئاتر ملی و تئاتر اجتماعی به جریان درجه دوم تبدیل شده و همین عاملی برای خانه نشینی یا در حاشیه قرار گرفتن این هنرمندان شده است در حالیکه ضرورت های فرهنگی می طلبد که دوباره این جریان حاکم بر فضای کلی فرهنگ و هنر چیره شود.
آشفته در ادامه اشاره کرد که چه گودرزی از شاهنامۀ فردوسی نمایشنامه هایی چون بهرام چوبینه، روز سیاوش و رستم و اسفندیار را اقتباس کرده باشد و چه در ارجاع به آدمهای موثر تاریخ ایران زمین و بر اساس زندگی و تفکر آنان نمایشنامه های سهروردی، خواجه نظام الملک و خواجه نصیرالدین را آفریده باشد، همواره نیتش پرداختن به وجوه ملی و هویت یافتن نسل های امروزی در شناخت میراث گذشته است. گودرزی حتی زمانی که از رمان به نام گل سرخ اثر امبرتو اکوی ایتالیایی نمایشنامه به نام گل اقتباس می کند بازهم لحن و بیانش منتقدانه است و می خواهد دغدغه ها و مسائل روزگارش را به چالش بکشد.
همچنین خانم باباخانی مدیر نشر میهستانی و شکرخدا گودرزی نمایشنامه نویس ضمن خوشامد درباره چپونگی خلق و نشر این آثار سخن خواهند گفت.
الهام باباخانی مدیر نشر " مهیستان" ناشر مجموعه کتاب های نمایشنامه ی شکرخدا گودرزی ضمن خوشامد به حاضران در نشست، با اشاره به این که با توجه به شرایط دشوار کنونی و برای حفاظت فرهنگ و هنر از مردم در مواجهه با نامرادی هایی که بلندی های انسانی را در جامعه می فرساید، دست به انتشار این مجموعه زده است و افزود: آن چه جامعه ی ما را تا این اندازه فرسوده کرده است، افول فرهنگ و هنر است و آن چه می تواند جان دوباره به مردم بخشیده و زخم هایشان را درمان کند، بازسازی همین فرهنگ و به ویژه فرهنگ ملی است.
این ناشر خاطر نشان کرد: دلیل انتخاب و انتشار آثار شکرخدا گودرزی، سال ها استمرار در پرداختن به فرهنگ ملی توسط وی و پیگیری ارزش های فکری و هنری زادبومش بوده است.
باباخانی در پایان گفت:" مشکل ما تاریکی فکری است، و برای ستیز با این تاریکی شمشیر نمی کشند، چراغ می افروزند. ما در حد وسعمان چراغی افروختیم، روشن نگه داشتن و افروخته تر کردنش با شما... "
محمد رحمانیان، نمایشنامه نویس و کارگردان ضمن اینکه نگاهی موشکافانه به رسم الخط و ویراستاری کتاب ها داشت، سوژه و موضوع مورد نگارش در نمایشنامه به نام گل را منطبق با شرایط و اوضاع و در راستای کارهای گودرزی ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد؛ نه تنها گودرزی نویسنده خوبی است بلکه بازیگر و کارگردان قابلی نیز هست.
رحمانیان همچنین همکلاسی سابقش ( گودرزی) را یک فعال اجتماعی دانست.
علی دهکردی ضمن ستایش از اقدام ناشر ، به نقش سازنده چنین کتاب هایی در شرایطی که آثار غالباً سخیف اند ، وزانت نداشته و توجهی به مفاخر ندارند پرداخت.
وی با اشاره به این که خود بازیگر نقش سهروردی بود تاکید کرد که باید این متون بیشتر شناخته شود و با آگاهی افزون تری به شخصیت ها و افراد تاثیر گذار تاریخی و فرهنگی و اندیشمندانمان بپردازیم .
دهکردی همچنین افزود، در شرایط کنونی لازم است هر چه بیشتر قشر جوان به این مهم بپردازند و البته دولت نیز حمایت کند.
دکتر نجفقلی حبیبی از نخستین سهروردی شناسان ایرانی است که رساله دکترای خودش را در سال ۱۳۵۶ با عنوان " سهروردی" در دانشگاه تهران ارائه و از آن دفاع کرد. دکتر حبیبی ضمن ستودن کار گودرزی به عنوان نمایشنامه نویسی که به چهره ای خاص مانند سهروردی پرداخته، متذکر شد که عرصه هنر خصوصاً نمایشنامه نویسی قادر خواهد بود جویندگان و پژوهشگران حکمت و فلسفه را با چهره های فاخر فرهنگی آشنا ساخته و فصل جدیدی در گفتگوی بینامتنی ایجاد کند. او همچنین یادآور شد که متون فارسی سهروردی که متون عارفانه و ادبی است قابلیت بسیاری برای تبدیل شدن به متون نمایشی را دارد و هنرمندان ایران می توانند آنها را مورد اقتباس قرار دهند.
دکتر رشید صالحپور که پژوهشگر برجسته ی فرهنگ و ادبیات و تئاتر است، ضمن اشاره به ویژگی پژوهشی نمایشنامه های شکرخدا گودرزی آن ها را گامی ارزشمند و شایسته در توجه به فرهنگ ملی ، اساطیر و متون کلاسیک ایرانی دانست و توجه نویسنده را به متون ادبی و شاهنامه یکی از شاخصه های اصلی آثار وی برشمرد.
دکتر صالحپور با سپاس از ناشر، آرزو کرد که این مسیر پر از فراز و نشیب را با صبوری و استقامت طی کند.
اصغر هاشمی کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به همکاری مشترک شکرخدا گودرزی و خودش در سریال ناتمام " چاه پنجم " متذکر شد که اگر این سریال پخش می شد و به پایان می رسید، احتمالاً مسیر زندگی گودرزی که نقش اصلی را بر عهده داشت تغییر کرده و به شهرتی گسترده می رسید.
هاشمی که با کارگردانی سریال هایی همچون "یک مشت پر عقاب" و "آپارتمان " تبحر خود را در ژانر اجتماعی تلویزیون اثبات کرده و تشخصی به سریال های تلویزیونی داده بود ، یکی از شاخصه های آثار گودرزی را دیالوگ نویسی و شخصیت پردازی ارزیابی کرد. کارگردان "زیر بام های شهر" در جمع بندی بحث خود، متون نمایشی گودرزی را آثاری برای آینده نامید.
سخنران بعدی مراسم رونمایی"قاسم شعله سعدی"، حقوقدان بود.او ضمن ابراز نگرانی از اتفاقات آبان ۹۸ با اشاره به نمایش "سهروردی" و مصداق دادگاه "سهروردی" ، این نمایش را یکی از معاصرترین و تاثیر گذارترین نمایش های دوران خود نامید که توانسته است شخصیتی تاریخی را همسان سازی معاصر کرده و اهمیت واقع گرایانه ی یک دادگاه را از لحاظ واقعی و دراماتیک برابر نهادی کند.
همچنین بهزاد فراهانی پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به فصل مشترک نگاه گودرزی در خصوص فرهنگ ملی و نمایش ایرانی، آن را با "بهرام بیضایی" قیاس کرده و تلاش نزدیک به سه دهه نمایشنامه نویسی گودرزی را ستود.
او در فرازی از سخنان خود یاد آور شد که آثار شکرخدا گودرزی بخش مهمی از ادبیات نمایشی را شامل می شود که با دغدغه های ملی، فرهنگی و اجتماعی معاصر عجین شده است.
وی با اشاره به اینکه خودش نیز جزو کسانی است که تا کنون هیچ نمایش خارجی را کارگردانی نکرده است، منش گودرزی را در این خصوص که دغدغه ی تئاتر ملی دارد ستود.
بهزاد فراهانی همچنین در پایان ضمن ستایش از اقدام ناشر برای چاپ آثار نمایشی گودرزی امیدوار بود که با حمایت همه جانبه خانه تئاتر در سراسر ایران این حرکت ناشر مورد حمایت قرار گرفته و الگویی برای چاپ آثار فاخر نمایشی و رغبت ناشران برای چاپ آثار نمایش ایرانی و تئاتر ملی باشد.
پرویز فلاحی پور بازیگر با سابقه سینما و تئاتر و تلویزیون پس از اشاره به اهمیت نمایشنامه های گودرزی و توجه به شخصیت های فرهنگی و فرهنگ اصیل ایرانی، از احمد مسجد جامعی دعوت کرد تا سخنران بعدی جلسه باشد.
احمد مسجد جامعی شخصیت فرهنگی و عضو شورای شهر تهران با بررسی آثار گودرزی و اینکه اکثر نمایش های اجرا شده ی او را دیده است، آثار گودرزی را منشوری دانست که از زوایای مختلف خصوصاً معرفت شناسانه می توان به آن ها نظر افکند و آن ها را نمایشی در بستر شناخت شناسی فرهنگ ایرانی و توجه به مناظر و شخصیت های تاثیر گذار تاریخی اسطوره ای دانست.
وی ضمن اشاره به نکات معرفت شناسی، از بحث اجتماعی و فراگیری آثار گودرزی نیز غافل نشد و از این جهت نیز آن ها را مثبت ارزیابی کرده و متذکر شد که در بررسی آثار وی باید وجه اجتماعی آن را هم مورد ارزیابی قرار داد. مسجد جامعی همچنین از پری صابری یاد کرد که آثارش وجوه دیگری از فرهنگ و هویت ایرانی را به شکل بارزی نمایش داده و ابراز امیدواری کرد که حال پری صابری رو به بهبودی باشد.
جواد طوسی، منتقد سینما با بررسی دقیق و اشاره به بخش هایی از متون نمایشنامه ها و بازخوانی برخی دیالوگ ها، گودرزی را از افرادی دانست که هرچند آثارش تاریخ و اسطوره را نشانه رفته اند اما هرگز خود را در دام تاریخ یا اسطوره اسیر نکرده است، بلکه تاریخ و اسطوره بهانه هایی هستند که گودرزی مسایل روز و مبتلا به جامعه را مورد ارزیابی قرار دهد.
او با قیاس زبان نمایشی بیضایی و گودرزی معتقد بود که زبان شخصیت های نمایشی گودرزی از تفاخر و مطنطن بودن شخصیت های بیضایی بهره ای ندارند و در عرصه ی دیالوگ نویسی، زبان گودرزی ساده، بی پیرایه و شاعرانه است. به همین دلیل با ارائه نمونه هایی از نمایشنامه های گودرزی ضمن بیان زبان شخصیت ها به وجوه اجتماعی آن ها نیز اشاره کرد و گودرزی را به عنوان نمایشنامه نویسی دغدغه مند نسبت به مسایل اجتماعی و آگاه نسبت به شناخت تاریخی و اسطوره ای معرفی کرد.
پایان بخش مراسم رونمایی از نمایشنامه های شکرخدا گودرزی حضور او برای امضا کردن این کتابها بود که ضمن تشکر از حضور همگان از سخنرانان که هر یک از منظر متفاوتی کارهایش را بررسی کردند تشکر کرد و از این شب به عنوان شب بی نظیری یاد کرد که برایش یک خاطره ماندگار خواهد بود و شکرخدا گودرزی همچنین مجموعه آثارش را به نیک آیین، نوۀ خردسالش تقدیم کرد و گفت همه این آثار برای اینهاست که آینده این مملکت هستند.
در این مراسم همچنین هنرمندانی چون عزت رمضانی فر ، مختار شبرنگ، جواد حیدری پور ، آویشن بیکایی، یسنا پورسینا، بابک والی، افشین زارعی، سعید صدیقیان، مهدی احمدی، آندرانیک خچومیان، فرهاد ابراهیمی اسماعیل فلاح خیر، فیهمه رحیم نیا و... شرکت کرده بودند. این مراسم با جشن و رونمایی از هفت اثر نمایشی که نشر مهیستان آنها را در یک مجموعه منتشر کرده، و حضور بزرگان در این لحظات پر نشاط پایان یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار