برنده مرحله کشوری تئاتر و موسیقی جشنواره امید فردا:

ما سعی کردیم تئاتر دفاع مقدس را بروز‌رسانی کنیم.

همدان (پانا) - برنده مرحله کشوری تئاتر و موسیقی جشنواره امید فردا بروز‌رسانی تئاتر دفاع مقدس را فرهنگ‌ساز و اصلاح‌گر رفتارهای نسل جوان دانست.

کد مطلب: ۱۵۰۰۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ما سعی کردیم تئاتر دفاع مقدس را بروز‌رسانی کنیم.

حسن خدامرادی در گفت و گو با خبرنگار پانا پیرامون شروع کار نمایش خود، گفت: از آبان ماه با تشکیل یک تیم تئاتر در مدرسه کار خود را شروع کردم. فقط خودم از قبل دوره بازیگیری را در محضر استاد نیک فرجاد دیده بودم و بقیه تیم تازه کار بودند.

وی ادامه داد: اولین تجربه کاری من با استاد نیک فرجاد بازی در کار خاله سوسکه بود. پس از آن در پروژه‌های جذب گردشگر همدان در محل آرامگاه بوعلی، نقش اساتیر همدان مثل بوعلی سینا یا باباطاهر را کار کردم. استارت کار نمایش مدرسه با شنیدن خاطره‌ای شنیدنی از یک شهید توسط یکی از پرسنل مدرسه رقم خورد.

خدامرادی بیان کرد: من اطلاعی از وجود جشواره تئاتر نداشتم تا اینکه توسط معاون مدرسه از این جشنواره مطلع شدم و گروهی را تشکیل دادم و نمایشنامه‌ای را برگرفته از خاطره‌ای که شنیده بودم نوشتم. در ابتدا مشکل پیش رو نبود محلی برای تمرین کردن بود و تنها محل‌های موجود نمازخانه یا حیاط مدرسه بود. 

وی ادامه داد: پس از تشکیل تیم نمایش ۹ نفره که یکی از اونا مسئول صدا، یکی منشی صحنه و بقیه بازیگر بودند؛ حدود ۵ ماه برای تمرین وقت گذاشتیم که گارگردانی نمایشنامه و نقش اصلی هم بر عهده خودم بود.

خدامرادی توضیح داد: این کار در حوزه دفاع مقدس بود و خاطرات رزمنده‌ای به نام حبیب جعفری بود. داستان از این قرار بود که حبیب نوجوان پانزده ساله‌ای بود که پس از اعزام به منطقه یک هفته در لشکری قرار می‌گیرد که با مشکل قحطی غذا و مهمات مواجه شده و همگی دچار بیماری شدند. بعد از مدتی یک جعبه کمپوت به دست آن‌ها میرسه که به تعداد همه لشکر نبوده و هیچ کس بخاطر دیگری از کمپوت‌ها استفاده نمی‌کنه و فردا لشکر گرسنه و بیمار به میدان نبرد میره و....

وی تصریح کرد: ما سعی کردیم این نمایش را بروز‌رسانی کنیم و با جایگزین کردن شخصیت‌ها در فضای مدارس امروز، جنبه‌هایی به آن اضافه کردیم که این رفتارهای آموزشی، رشد‌دهنده و فرهنگ‌ساز برای دانش‌آموزان ملموس، قابل درک و کاربردی باشند.

 

خدامرادی درباره تاثیر نمایشنامه بر همسالان خود گفت: چون این نمایش واقعی بود،حس می‌کردم  می‌تونه روی دوستی‌ها تاثیرگذار باشد. چراکه بنظرم دیگه رفاقتا مثل قبل نیستند و ارزش‌ها کمرنگ شده. با جایگزین شدن فضای مجازی بجای تربیت صرف خانوادگی، شرایط بحرانی  شده و تولید محتواهایی که این ارزش‌ها رو یادآوری کنه و تاریخ و فرهنگ ایرانی را به نمایش بگذارد می‌تواند تاثیرات تربیتی فراوانی برای نسل جوان به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به شرکت در سایر فعالیت‌های هنری گفت: حدود ۸ ساله که موسیقی کار می‌کنم و علاقه شدید من به موسیقی سبب شد با وجود از دست دادم پدرم در کودکی، داشتن مشکلات مالی و داشتن خانواده سنتی توانستم در این حوزه نیز فعالیت داشته باشم و نوازنده گیتار شوم. اوایل روزی ۱۲ ساعت ساز می‌زدم و آنقدر ممارست کردم تا خودم یاد گرفتم؛ کمکم کتاب می‌خریدم یا از فیلم‌های آموزشی اینترنت استفاده می‌کردم.

حسن خدامرادی ادامه داد‌: یک روز رفتم و در اداره فرهنگ و ارشاد ساز زدم و مسئولی که در اونجا بود گفت تو مثل مدرس‌های سطح شهر ساز میزنی و ازم آزمون گرفت و پس از قبولی توانستم در آموزشگاه‌ها بعنوان مدرس گیتار کار کنم.

وی درباره رتبه‌های کسب کرده گفت: مدال کاراته غرب کشور و رتبه ممتاز در فوتبال از جمله رتبه‌های ورزشی من بوده و رتبه اول تک‌نوازی، رتبه ممتاز در خوشنویسی، سرود و شعرخوانی جز فعالیت‌های هنری من تا کنون بوده است.

حسن خدامرادی برنامه آینده خود را این‌گونه بیان کرد: علاقه من تحصیل در رشته هنر و موسیقی است. اگر چه که در هنرستان‌های همدان رشته‌ای بنام موسیقی وجود ندارد و ما بشدت کمبود آموزش‌های لازم در این حوزه را در مدارس داریم ولی من تلاش می‌کنم در دانشگاه موفق به تحصیل در رشته موسیقی شود.

دانش‌آموز خبرنگار پانا: محدثه اکبری

 

نویسنده : محدثه اکبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار