آموزگار دبستان عشایری کوچرو:
معلمان عشایر نماد ایثار و فدارکاری هستند
عشایری (پانا) - آموزگار دبستان عشایری کوچرو دهستان پاعلم شهرستان پلدختر گفت: معلمان عشایر، نماد ایثار و فداکاری هستند و با تمام وجود به حرفه خود عشق میورزند.
ماندانا میردریکوند، آموزگار دبستان عشایری کوچرو شهید دستغیب منطقه کوهستانی سرنمک، دهستان پاعلم شهرستان پلدختر در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «در رشته روانشناسی تحصیل کردهام و از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش شدم و در دبستان عشایری شهید دستغیب اماره منطقه سرنمک دهستان پاعلم شهرستان پلدختر مشغول به فعالیت شدم.»
میردریکوند با اشاره به علاقه خود به حرفه معلمی از دوران کودکی گفت: «من عشایر زاده هستم و از دوران کودکی که در میان عشایر حضور داشتم همواره به حرفه معلمی علاقهمند بودم و دوست داشتم این خودباوری را در میان فرزندان عشایر به وجود بیاورم که ما هم مانند مرحوم بهمنبیگی که از میان عشایر برخاست و به جایگاههای مهمی رسید، میتوانیم با تلاش و پشتکار به اهداف خود برسیم و به ایل و تبارمان خدمت کنیم.»
آموزگار دبستان عشایری شهید دستغیب اماره با اشاره به فداکاری و ایثار معلمان عشایر خاطرنشان کرد: «معلمان عشایر با تمام وجود به حرفه خود عشق میورزند و شغل خود را یک وظیفه دینی و اخلاقی میدانند. آنها خود را در راهی که دانشآموزان برای زندگی میگزینند، سهیم میدانند.»
میردریکوند با بیان اهمیت برنامهریزی آموزشی مناسب برای دانشآموزان عشایری متناسب با زمان کوچهای عشایر گفت: «همه دانشآموزان مدرسه من از عشایر کوچرو هستند و به همینخاطر سعی میکنم طوری برنامهریزی آموزشی را انجام دهم که تا فرا رسیدن زمان کوچِ عشایر، همه دروس به پایان رسیده باشد و تنها برای برگزاری امتحانات هماهنگ پایه ششم در محل جدید استقرار عشایر حضور پیدا کنم.»
آموزگار دبستان عشایری شهید دستغیب اظهار کرد: «در مناطق صعبالعبور عشایری که تعداد کمی دانشآموز هم حضور دارند، مدرسه تشکیل میشود تا هیچ دانشآموز عشایری به دلیل نبود مدرسه و معلم از تحصیل محروم نشود.»
میردریکوند، استفاده از ظرفیت معلمان مدارس عشایر برای رشد جامعه عشایری را ضروری دانست و گفت: «آموزش و پرورش تنها نهادی است که تقریبا در تمام مناطق عشایری نماینده دارد و لازم است سایر دستگاهها از جمله سازمان محیطزیست، منابع طبیعی و سازمان امور عشایر با آموزگاران مدارس عشایری، همکاریهای موثری داشته باشند و از ظرفیت حضور معلمان عشایر در مناطق عشایری به خوبی استفاده کنند.»
وی با اشاره به اینکه فرزندان عشایر میتوانند بهترین معلمان مدارس عشایری باشند، افزود: «عشایر به معلمانی نیاز دارند که از درون خود جامعه عشایری باشند و با آنان همگام و همراه باشند. در این زمینه پیشنهاد میکنم دولت و وزارت آموزش و پرورش سهمیه دانشآموزان عشایری را در دانشگاه فرهنگیان اجرایی کند تا هم مشکل کمبود معلم مدارس عشایری حل شود و هم دانشآموزان عشایر به عنوان معلمان مدارس عشایری به میان ایل و طایفه خود بازگردند.»
ارسال دیدگاه