وزیر آموزش و پرورش:

اغلب پذیرفته‌شدگان ایرانی در دانشگاه‌های دنیا جزو رتبه‌های برتر محل تحصیل خود هستند

اصفهان (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت: ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی به عنوان دروس پایه از ارکان اصلی آموزش دورۀ متوسطۀ ایران هستند و به جرات می‌توان گفت سطح دانش و درک عمومی دانش‌آموختگان مقطع متوسطه ایران، قابل قبول و نزدیک به استاندارد است به‌گونه‌ای که اغلب پذیرفته‌شدگان ایرانی در دانشگاه‌های سراسر دنیا جزو رتبه‌های برتر محل تحصیل خود هستند.

کد مطلب: ۱۴۸۹۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
اغلب پذیرفته‌شدگان ایرانی در دانشگاه‌های دنیا جزو رتبه‌های برتر محل تحصیل خود هستند

رضامراد صحرایی در آیین افتتاحیۀ پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان گفت: خلاقیت انسان در توسعه ابزارهای پیچیده، فراتر از تلاش و خطا است و پیشرفت‌های دانش‌بنیان فناوری بر مبنای شناخت دقیق دانشمندان از سازوکارهای طبیعی است.

وی تاکید کرد: تجربیات گذشته به برنامه‌ریزان جوامع پیشرفته نشان داده که باید برای اندیشه دانشمندان علوم پایه و به‌ویژه فیزیکدان‌ها احترام قائل باشند.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به شرکت‌کنندگان در المپیاد گفت: سیاستمداران از درک زیبایی‌های آنچه شما درک می‌کنید، محروم هستند اما برای اندیشه‌ها احترام قائل‌اند و به تجربه دریافته‌ایم که آنچه شما برای ارضای حس کنجکاوی و دانش‌طلبی خود انجام می‌دهید، دیر یا زود منجر به رشد و توسعۀ جامعه بشری خواهد شد.

وی تصریح کرد: طی زمانی کمتر از عمر 3 یا 4 نسل، جامعه فیزیک ایران رشد قابل توجه کمی و کیفی داشته و هم‌اکنون بیش از چند هزار دانش‌آموختۀ فیزیک در مقطع دکتری در ایران داریم.

صحرایی تاکید کرد: ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی به عنوان دروس پایه از ارکان اصلی آموزش دورۀ متوسطۀ ایران هستند و به جرات می‌توان گفت سطح دانش و درک عمومی دانش‌آموختگان مقطع متوسطه ایران، قابل قبول و نزدیک به استاندارد است به‌گونه‌ای که اغلب پذیرفته‌شدگان ایرانی در دانشگاه‌های سراسر دنیا جزو رتبه‌های برتر محل تحصیل خود هستند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برنامه‌ریزان آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از دهه‌های آخر قرن گذشتۀ میلادی به ضرورت پیوستن به رقابت‌ها و مسابقات استاندارد جهانی پی برده‌اند و به همین منظور دانش‌آموزان ایرانی، پای ثابت چندین المپیاد علمی معتبر جهانی هستند.

وی ادامه داد: ایران از سال ۱۹۸۸ به المپیاد جهانی فیزیک پیوست و حاصل تلاش دانش‌آموزان ما کسب ۳۶ مدال طلا، ۶۸ مدال نقره، ۳۹ مدال برنز و ۱۲ دیپلم افتخار بوده است؛ برندۀ مطلق المپیاد جهانی فیزیک در سال ۱۹۹۷ از ایران بود و همچنین کشور ما به کَرّات جزو ۵ یا ۱۰ تیم اول جهان بوده است.

صحرایی، مدال‌آوران ایرانی المپیاد جهانی فیزیک را جزو استادان برجستۀ این رشته در دانشگاه‌های ایران و برخی کشورهای جهان یا از چهره‌های خلاق اقتصاد و صنعت کشور دانست و گفت: به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به تک‌تک آن‌ها افتخار می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ایران در سال ۲۰۰۹ میزبان المپیاد نجوم، در سال ۲۰۱۷ میزبان المپیاد کامپیوتر و در سال ۲۰۱۸ میزبان المپیاد زیست‌شناسی بود.

صحرایی خاطرنشان کرد: در خلق این رویداد، جمع کثیری از استادان فیزیک در دانشگاه‌های مختلف ایران و تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان علاقه‌مند فیزیک و پژوهشگران جوان این رشته، وزارت آموزش و پرورش را یاری دادند که از آن‌ها سپاسگزارم.

وی افزود: قرار بود دومین میزبانی ایران از المپیاد جهانی فیزیک در سال ۲۰۲۳ باشد که به دلیل وقوع کووید ۱۹ یک سال به تاخیر افتاد و همکاران من با اتکا به تجربیات ارزشمند برگزاری المپیادهای قبلی از حدود ۲ تا ۳ سال پیش در تدارک این رویداد هستند.

خبرنگار : رهام رسولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار