مدارس ما نیاز به الگوی فرهنگی برای تربیت دانشآموزان دارند
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران گفت: «تربیت بخشنامهای به دنبال تربیت دانشآموزان بر اساس یک مدل بخشنامهای و تبدیل آنان به یک قهرمان است که نتیجهی نبود یک الگوی فرهنگی برای تربیت دانشآموزان است.»
به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، محمد شعبانی در گردهمایی معاونان و کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی شهرستانها و مناطق استان با اشاره به اینکه در سال نخست حضور در معاونت پرورشی در پی این بودیم که کجای راه قرار داریم و مهمترین مسئله و فعالیت این حوزه چیست، گفت: «آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی مدارس ما را متوجه چهار موضوع تربیت بخشنامهای، گزارشهای صوری، روشهای سنتی و کلیشهای و چالش نیروی انسانی میکند.»
شعبانی گفت: «تمام اتفاقات دورهی پیشین را به دور از حرفوحدیثها رصد کردیم و دریافتیم که حوزه پرورشی وفرهنگی در دام تربیت بخشنامهای گرفتار بود.»
وی افزود: «تربیت بخشنامهای به دنبال تربیت دانشآموزان بر اساس یک مدل بخشنامهای و تبدیل آنان به یک قهرمان است که نتیجهی نبود یک الگوی فرهنگی برای تربیت دانشآموزان است.»
شعبانی گزارشهای صوریای که حتی خوانده نمیشود و در قفسهها خاک میخورد را یکی دیگر از چالشهای حوزه فرهنگی و پرورشی برشمرد و گفت: «کار عوامفریبانه و صوری یک کار ضد تربیتی است و سوق دادن دانشآموزان به سمت و سوی فضاهای صوری و سمبلیک خطرناک است.»
معاون پرورشی و فرهنگی تأکید کرد: «طراحی فضاهای پرورشی و فرهنگی مدارس باید بهگونهای باشد که بیاعتمادی دانشآموزان نسبت به این فعالیتها را ریشهکن کند.»
شعبانی با نفی بهکارگیری مربیان و معاونان با رشتههای تحصیلی غیرمرتبط در حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: «مربی قرآن و معاون پرورشی و مشاور مدرسه اگر تخصص نداشته باشد و جذب شود، در واقع در حق دانشآموزان و بیتامال خیانت شده است.»
وی با اعلام اینکه دبیرخانه مسابقات قرآن در سال تحصیلی جدید در دارالقرآنها شکل خواهد گرفت، گفت: «دبیرخانه مسابقات فرهنگی و هنری نیز در کانونهای فرهنگی و تربیتی مستقر میشود و همچنین در یکی از کانونهای مرکز استان دبیرخاته مسابقات استانی شکل خواهد گرفت.»
گردهمایی گردهمایی معاونان و کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی شهرستانها و مناطق مازندران بعدازظهر امروز در اردوگاه شهدای دانشآموز ساری آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.
ارسال دیدگاه