رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد؛

دانش‌بومی محیط زیستی هر استان مکتوب شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به اهمیت کتابت و ماندگاری آن گفت در حال حاضر در قالب طرح پرچمداری دانش بومی محیط زیستی هر استان مکتوب شده است.

کد مطلب: ۱۴۸۹۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌بومی محیط زیستی هر استان مکتوب شد

علی سلاجقه امروز در مراسم رونمایی از۷۰ عنوان کتاب محیط‌ زیستی که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهارکرد: فرهنگ‌سازی و آموزش اصلی‌ترین کار ماست و در جهت جلب مشارکت مردم در دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست گام‌های بزرگی برداشته شد.

وی با اشاره به اهمیت نگارش کتاب گفت: کتابت کار بسیار سختی است در حال حاضر با پیشرفت فناوری، ابزار ارتباطی و اطلاع‌رسانی متعددی در دسترس است ولی هیچکدام جای کتابت را نمی‌گیرد و به اندازه آن قابل اکرام نیست چرا که کتاب برای همیشه ماندگار است.

معاون رییس جمهور افزود: متاسفانه مردم بیشتر در وسایل حمل و نقل عمومی مشغول گوشی‌های همراه خود هستند ولی در برخی دیگر از کشورها می‌بینیم که مردم در این فضا به مطالعه کتاب یا روزنامه مشغول هستند.

وی تاکید کرد: اگر در یک جامعه کمتر به علم و کتابت توجه شود، آن جامعه سیل نزولی طی خواهد کرد بنابراین توجه به کتابت از اهمیت زیادی برخوردار است و کشوری که اندیشمندان را در این زمینه تشویق کند موفق‌تر ر خواهد بود.

سلاجقه با اشاره به دیدگاه‌های مختلف به محیط زیست تصریح کرد: محیط زیست از سویی مقوله‌ای اجتماعی و از سوی دیگر موضوعی زیربنایی تلقی می‌شود اما در هر دو جنبه به کتابت، آموزش و جلب مشارکت مردم نیاز است و هرچه در این زمینه بودجه تخصیص دهیم، سرمایه‌گذاری است و نه هزینه چراکه به حفظ محیط زیست می‌انجامد.

وی اضافه کرد: با توجه به این رویکرد تاکید کرده‌ایم معاونت آموزش و مشارکت مردم در هر یک از ادارات کل محیط زیست استان‌ها فعال و به آن توجه کافی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از آرزوهایم ماندگار کردن دانش بومی زیست‌محیطی در قالب کتاب بوده است، گفت: دانش بومی زیست محیطی ایرانیان با آموزه‌های دینی مطابقت زیادی دارد. در حال حاضر نیز جوامع محلی مبتنی بر دانش بومی کار می‌کنند. بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست ۳۱ کلید واژه را بر اساس ویژگی‌های خاص هر استان استخراج و در قالب طرح پرچمداری مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: اگر کلیدواژه‌ها تلفیق شود و به استان‌های دیگر تعمیم یابد، دستاوردهای جامع‌تری را خواهیم داشت و برای مراجع علمی عالی خواهد بود.

سلاجقه با اشاره به فعالیت‌های دولت سیزدهم اظهارکرد: لازم است منصفانه در هر شرایطی قضاوت کنیم و وضعیت زمانی و مکانی را درک و بر اساس آن به قضاوت بپردازیم. شهید آیت الله رئیسی در اوج پرواز اندیشه‌ای، عملکردی داخلی و بین المللی بودند و مبتنی بر احکام الهی عمل می‌کردند و دولت به دستاوردهای خوبی طی دولت سیزدهم  رسیده بود.

منبع : ايسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار