معاون پرورشی و فرهنگی وزیر:

نیاز10هزار میلیاردی برای بودجه برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای اوقات فراغت دانش آموزان گفت: باید این دوران که تکمیل کننده سال تحصیلی بوده بیشتر توجه شود.

کد مطلب: ۶۵۰۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، مهدی فیض در مورد توجه به غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان اظهار کرد: در سند تحول بنیادین شش ساحت وجود دارد که در نه ماه سال تحصیلی معمولا به ساحت های سیاسی و اجتماعی بیشتر توجه شده بنابراین باید زمانی برای توجه به سایر ساحت های شش‌گانه وجود داشته باشد.


وی افزود: وقتی در طول سال تحصیلی به تمامی ساحت هاپرداخته نمی شود بنابراین باید در ایام تابستان به آن و غنی سازی اوقات فراغت پرداخته شود و برای این روزها برنامه ای جامع،نیروی انسانی و بودجه داشته باشیم و آن را مکمل سال تحصیلی بدانیم.


معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی خانواده ها در ایام تابستان دانش آموزان را به کلاس های تقویتی درسی می برند که این کار درست نیست و در این حوزه پژوهشی انجام شده که نشان می دهد ایام تابستان زمان تثبیت یادگیری است و نباید در این دوران مجددا به یادگیری مطالب درسی پرداخت و درصورتیکه که این مساله رعایت نشود ‌ذهن برای سال تحصیلی آینده آماده نیست.

فیض بیان کرد: صنایع هنری، مهارت آموزی، خود اشتغالی، ورزش، فعالیت هایی با جنبه تقویت تعاملاتقاجتماعی می تواند برای دانش آموزان در اوقات فراغت تابستان مناسب باشد.

وی در خصوص برنامه های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت تصریح کرد:ستاد مرکزی برای غنی سازی اوقات فراغت داریم همچنین تعاملی با دستگاه های مشارکتی برقرار کردیم و مقرر شد برخی از برنامه های کوتاه مدت مهارتی در مدارس انجام شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شعار هردانش آموز یک مهارت گفت: ۲۵هزار پایگاه اوقات فراغت در سراسر کشور ایجاد شده که بخشی از فعالیت های درنظر گرفته شده سازمان فنی و حرفه ای دراین پایگاه ها و بخشی با معرفی نامه به مراکز مربوطه ارجاع داده می شود و این فرایند از نیمه تیرماه آغاز شده است.

فیض در رابطه با سازمان های همراهی کننده در غنی سازی اوقات فراغت تصریح کرد: برخی نهادها مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، سازمان دانش آموزی، هلال احمر، شهرداری ها و بسیج دانش آموزی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به آموزش و پرورش کمک می کنند.

فیض در مورد بودجه درنظرگرفته شده برای اوقات فراغت اظهار کرد:با احتساب تعداد ۱۴میلیون دانش آموز و برنامه ریزی برای آنها در پایگاه های تابستانی، مبلغ ۱۰هزار میلیارد تومان نیاز بوده که امسال فقط ۲ میلیارد تومان درنظرگرفته شده و بار مالی غنی سازی اوقات فراغت به عهده خانواده ها است که البته این مبلغ سال گذشته اصلا وجود نداشت.

وی با بیان اینکه نگاه آموزش و پرورش به فعالیت های دانش آموزان فقط نگاه درسی است، تصریح کرد:سایر فعالیت ها مونستر دانش آموزان به عنوان اوقات فراغت و فعالیت های فوق برنامه مطرح شده در حالی که در توزیع متوازن تمامی این موارد باید رعایت شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مورد نگاه سندتحول بنیادین به اوقات فراغت گفت :برای تعلیم و تربیت اوقات فراغت مطرح نیست بلکه باید تمام سال به توزیع متوازن و ساحت های شش‌گانه توجه شود بنابراین این مرزبندی ها از بنیان اشتباه است.

فیض به شورای کمیسیون فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: در حوزه اوقات فراغت نیز مانند حوزه قرآنی کمیسیونی تشکیل شود تا نیازسنجی ها و برنامه ریزی متناسب با شرایط طی مشورت با نهادهای دخیل در ارائه برنامه ها انجام شود.

وی درباره هماهنگی و موافقت سایر نهادها با آموزش و پرورش برای غنی سازی اوقات فراغت گفت :خلا موجود نبود نهادی هماهنگ کننده مانند سازمان جوانان است باعث و اکنون باید یا این سازمان مجددا احیا شود تا از نقش مجری بودن کنونی به نهاد هماهنگ کننده تغییر کند یا اینکه آموزش و پرورش وارد عمل شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید نهادهای مسئول و حتی دولت و رئیس جمهور دغدغه ای برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان داشته و آن را ساماندهی کنند و حتی می توانید الان برای تابستان سال بعد نیز برنامه ریزی کرد تا روند فعالیت‌ها به طور کامل پیش رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار