گزارش کدخدایی از عملکرد شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان با ارائه گزارشی از عملکرد این شورا در یک سال گذشته گفت: شورای نگهبان از 26 تیرماه 1395 تا 26 تیرماه 1396، 82 مصوبه مجلس شورای اسلامی را دریافت و درمورد 80 مصوبه آن اعلام نظر کرد.

کد مطلب: ۶۴۵۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه سیاسی پانا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران افزود: بخشی از عملکرد شورای نگهبان در سال گذشته به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میان دوره مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت که فعالیت عمده ای در این زمینه صورت گرفت.

وی یادآور شد: 65 مصوبه از 80 مصوبه مجلس که این شورا در خصوص آن اعلام نظر کرد، با شرع مقدس و قانون اساسی مغایرت نداشت که اعلام شد؛ همچنین 15 مصوبه نیز دارای ایراد بود که بعد از رفع ایراد در خصوص آن ها اعلام نظر صورت گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: همچنین از 26 تیرماه سال گذشته تا 26 تیرماه امسال، 6 اساسنامه از سوی هیات وزیران دریافت که یک مورد از این اساسنامه ها دارای ایراد بود.
کدخدایی افزود: در حوزه نامه های دیوان عدالت اداری نیز 66 نامه دریافت شد که عدم مغایرت 35 نامه به شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد و هفت مورد نیز خلاف موازین شرعی و قانون اساسی شناخته شد و مابقی نیز در دست بررسی است.
وی همچنین به مصوبات اخیر شورای نگهبان اشاره کرد و یادآور شد: اعضای شورای نگهبان طرح الغاء برخی قوانین از تاریخ 18 شهریور 1285 تا 30 اسفند 1309، طرح الغای برخی قوانین از تاریخ یکم فروردین 1310 تا 29 اسفند 1328 و طرح الغای برخی قوانین از اول فروردین 1329 تا 30 مهرماه 1336 را بررسی کردند که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین لایحه معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری، لایحه معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در زمینه استرداد مجرمین، لایحه مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز، لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره، لایحه موافقتنامه انتقال محکومین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان و طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و مالی سال 1395 کل کشور توسط شوری نگهبان بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
کدخدایی یادآور شد: اعضای این شورا طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را مورد بحث و بررسی قرار دادند که 5 ایراد نسبت به این طرح گرفته شد که باید اصلاح شود.
وی افزود: اصلاح اساسنامه سازمان خصوصی سازی، اصلاح اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایران، اساسنامه شرکت نظارت بر ضوابط بهداشت انسانی و استاندارد قشم و اساسنامه شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم از دیگر مواردی بود که توسط شورای نگهبان بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
این خبر در حال تکمیل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار