ذخایر دارویی کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟

تهران (پانا) - رئیس سازمان غذا و دارو در مورد وضعیت ذخایر دارویی کشور و لزوم ذخیره استراتژیک 6 ماهه برای داروهای اساسی توضیح داد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
ذخایر دارویی کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟

 سیدحیدر محمدی در حاشیه همایش معاونین غذا و دارو سراسر کشور، درباره تکالیف قانون برنامه هفتم توسعه برای سازمان غذا و دارو، گفت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ و اخیرا هم ابلاغ شده، بحث مربوط به شناسنامه‌دار شدن اراضی کشاورزی است؛ یکی از تکالیف وزارت بهداشت طی سالیان سال پایش سلامت محصولات خام کشاورزی است و این موضوع باید در قالب بازرسی‌ها  و نمونه‌برداری در بازار انجام و نتیجه اعلام شود.

وی در این باره افزود: محصولات خام کشاورزی فاقد شناسنامه و شناسه‌ بودند و بنابراین در صورت نمونه‌برداری از بازار و ایجاد مشکل در آن محصول، جهت اقدام در جمع‌آوری آن دچار مشکل می‌شدیم. بنابراین یکی از موارد برنامه هفتم توسعه که به خوبی ابلاغ شده، الزام وزارت جهاد کشاورزی بر شناسنامه‌دار کردن زمین‌ها و باغ‌های کشاورزی است.

محمدی همچنین تصویب تعرفه خدمات دارویی در برنامه هفتم توسعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع نیز سال‌ها محل اختلاف بود و نیاز داشت که در قانون تصریح شود.

وی تاکید بر کنترل اصالت و نظام رهگیری و ردیابی اقلام سلامت محور در برنامه پنج ساله هفتم را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: توسعه صادرات، تامین اقلام دارویی و کمک به ایجاد ذخایر دارویی از دیگر دیگر موارد مورد تاکید در قانون برنامه هفتم توسعه است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره ذخایر دارویی در کشور ادامه داد: دستگاه‌هایی که باید در این زمینه کمک کنند، سازمان برنامه بودجه در راس همه دستگاه‌ها جهت تامین نقدینگی صنایع دارویی و تجهیزات است که باید اعتبار مورد نیاز برای ذخیره شش ماهه را تامین کنند؛ ذحیره شش ماهه یعنی معادل اعتبار نصف سال؛ اما هنوز مخشص نیست که این اعتبار از کجا باید تامین شود.

وی درباره اعتبار مورد نیاز برای ذخایر شش ماهه دارو، گفت: اعتبار مورد نیاز ما در سال چهار میلیارد دلار است که اگر بخواهیم ذخیره شش ماهه ایجاد کنیم باید عدد مناسبی را در اختیار دستگاه‌های مرتبط یعنی تولیدکنندگان دارو و تجهیزات و صنایع مربوطه قرار دهیم که بتوانیم این ذخیره را تامین کنیم و در اختیار شرکت‌های پخش قرار دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره ذخایر فعلی دارویی کشور گفت: در حال حاضر ذخیره حدود سه ماه و بیشتر را داریم؛ اما برای اینکه امنیت لازم در حوزه سلامت را داشته باشیم باید در همه حوزه‌ها به ذخیره شش ماهه برسیم. ذخیره شش ماهه برای دارو و تجهیزات عموما در مورد داروهایی است که به عنوان داروهای اساسی مطرح است. کشورهای توسعه یافته لیستی را به عنوان داروهای اساسی مشخص می‌کنند؛ داروهایی که نبودشان آسیب‌زا است. در کشور ما نیز این لیست با همکاری معاونت درمان تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و حتما باید درباره این اقلام اساسی ذخایر داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره سامانه‌ تی‌تک گفت: ابر سامانه تی‌تک یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های نظام رهگیری و ردیابی دارو در دنیا است که از آن برخورداریم و امروز با کمک اطلاعات این سامانه، داشبوردهایی را داریم که بر اساس قوانین و احکام ماده ۷ قانون احکام دائمی کشور فراهم شده و در قانون برنامه پنج ساله هفتم نیز به آن اشاره موکد شده است. بنابراین توسعه و تکمیل این سامانه‌ها یکی از مطالبات قانون است و توسعه این داشبوردها کمک زیادی را به مسوولان دارد تا بتوانند برنامه‌ریزی درستی را در حوزه سلامت داشته باشند.

محمدی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ساماندهی عطاری‌ها گفت: ارایه مجوز به عطاری‌ها با ما نیست و عطاری یک صنف است. در مجموع عطاری فقط مجاز به عرضه گیاه دارویی است. فروش دارو توسط عطاری خلاف قانون است. ما نیز در قالب گشت مشترک با کمک سازمان تعزیرات، اتاق اصناف و ... از عطاری‌ها بازدید داریم و با موارد خلاف قانون، مطابق قانون برخورد می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار