کاظمی در صحن علنی مجلس:

ناترازی، کسری بودجه و کم‌توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات این حوزه است

امروز صدای معلمان را شنیدم؛ حتما نگرانی آنها را پیگیری خواهم کر‌د/ مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی آمورش و پرورش گفت ناترازی، کسری بودجه آموزش و پرورش و کم‌توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات این حوزه است که باید با هم‌افزایی به دنبال راه‌حل‌هایی نوآورانه باشیم.

کد مطلب: ۱۴۹۵۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ناترازی، کسری بودجه و کم‌توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات این حوزه است

علیرضا کاظمی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود با بیان اینکه از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم، گفت: وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم آنها هر کدام با نیت خیر و پشتکاری مثال زدنی برای بهبود آموزش و پرورش زحمت کشیده اند. حقیقت تلخ وجود چالش های بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان سنگینی می‌کند و دغدغه ملی است.

وی ادامه داد: در تعالیم دینی تعلیم و تربیت ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، همچنین توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت روشن می‌کند که آموزش و پرورش تصویرساز افق‌های آینده است. خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم. 

کاظمی اضافه کرد: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای‌ام را به عنوان یک معلم  از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام.

وی بیان کرد: غفلت از مسائل آموزش و پرورش به عنوان امر ملی، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در نظام حکمرانی، تمرکزگرایی مثبت و خلاقیت، کاهش جایگاه معلم،  ناترازی و کسری بودجه آموزش و پرورش و کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات این حوزه است. همچنین پایین بودن سرانه فعالیت‌‌های پرورشی و ورزشی به نسبت استانداردهای جهانی نیز از دیگر چالش‌های حوزه آموزش است.

وی افزود: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم. باید با هم‌افزایی به دنبال راه‌حل‌هایی نوآورانه باشیم. وزارت آموزش و پرورش تاثیرگذارترین دستگاه دولتی است. براین اساس برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس در دو بخش تقسیم شده است؛ اقدامات کوتاه‌مدت و اقدامات بلند مدت برای رفع چالش‌های موجود. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در برنامه پیشنهادی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه پیشرفت و جامع کشور، اسناد بالادستی و دیدگاه‌های ریاست جمهوری با توجه به رویکرد اساسی آموزش و پرورش تامین می‌شود.

حفظ و پاسداشت کودکان و کمک به شکوفایی استعدادها از اولویت‌هاست

وی درباره برنامه‌های خود برای سکانداری این وزارتخانه اظهار کرد: تلاش برای عدالت آموزشی و رفع تبعیض و شناخت سهم همه دانش آموزان برای بهره آموزشی برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه، کاهش تنوع مدارس و بسط عدالت در تعلیم و تربیت با کیفیت بویژه در منازطق مرزی، ایجاد بسترهای آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی برای آموزش فناورانه بخشی از این برنامه‌هاست.

کاظمی افزود: حفظ و پاسداشت کودکان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان به عنوان آیندگان کشور، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مطابق با تعالیم و آموزه‌های دینی، تاکید بر حفظ و ارتقای معلمان به عنوان پیشگامان جامعه از طریق تدوین برنامه‌های حمایتی و تکریم بازنشستگان بخشی دیگر از برنامه‌های اعلامی برای وزارت آموزش و پرورش است.

وی تاکید کرد: اتخاذ رویکرد تمرکززدایی و سپردن راه به مدرسه در جهت بالندگی مدارس به عنوان آموزش و پرورش کیفی و کانون پیشرفت محلی، شنیدن صدای دانش آموزان، تمرکز بر فعالیت خانواده‌ها به عنوان بازوان اصلی مدرسه در تحقق اهداف و تمرکز بر مدیران و معلمان به عنوان راهبران اصلی برنامه‌های اجرایی بخشی دیگر از برنامه‌های دولت چهاردهم برای آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: توجه به آموزش و پرورش فردا و ظرفیت‌های نوین با بهره‌مندی از امکانات جدید مانند هوش مصنوعی، ارتقای کیفیت یادگیری با عبور از نظام آموزشی حافظه محور به سمت رویکردهای نوین در فرآیند یادگیری و مهارت‌آموزی، ضرورت به‌روزرسانی فعالیت‌های پرورشی و ملی، انسجام هویت‌بخشی دانش‌آموزان با رویکرد ایرانی و اسلامی از دیگر برنامه‌های پیشنهادی برای این وزارتخانه است.

کاظمی افزود: ایجاد محیطی امن در مدارس جهت کنش‌گری و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان با مفاهمه و گفت‌وگو و احترام به تفاوت‌ها و سبک زندگی و از سوی دیگر توجه به دوره ابتدایی و تعلیم و تربیت با نشاط مبتنی بر ارزش‌های اسلامی - ایرانی، ارتقای کیفیت آموزش پیش دبستانی با تاکید بر مناطق محروم و دوزبانه و توانبخشی و کیفیت بخشی برای شکوفایی و فعالیت دانش‌آموزان توانمند، بخشی دیگر از این برنامه‌هاست که در آینده مورد توجه قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار