کاظمی در صحن علنی مجلس:
ناترازی، کسری بودجه و کمتوجهی به اقتصاد آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات این حوزه است
امروز صدای معلمان را شنیدم؛ حتما نگرانی آنها را پیگیری خواهم کرد/ مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم
تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی آمورش و پرورش گفت ناترازی، کسری بودجه آموزش و پرورش و کمتوجهی به اقتصاد آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات این حوزه است که باید با همافزایی به دنبال راهحلهایی نوآورانه باشیم.
علیرضا کاظمی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامههای خود با بیان اینکه از نزدیک با چالشها و فرصتهای آموزش و پرورش کشور آشنا هستم، گفت: وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم آنها هر کدام با نیت خیر و پشتکاری مثال زدنی برای بهبود آموزش و پرورش زحمت کشیده اند. حقیقت تلخ وجود چالش های بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان سنگینی میکند و دغدغه ملی است.
وی ادامه داد: در تعالیم دینی تعلیم و تربیت ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، همچنین توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت روشن میکند که آموزش و پرورش تصویرساز افقهای آینده است. خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامههای دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم.
کاظمی اضافه کرد: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام میکنم که اینجانب مسیر حرفهایام را به عنوان یک معلم از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالشها و فرصتهای آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردهام.
وی بیان کرد: غفلت از مسائل آموزش و پرورش به عنوان امر ملی، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در نظام حکمرانی، تمرکزگرایی مثبت و خلاقیت، کاهش جایگاه معلم، ناترازی و کسری بودجه آموزش و پرورش و کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات این حوزه است. همچنین پایین بودن سرانه فعالیتهای پرورشی و ورزشی به نسبت استانداردهای جهانی نیز از دیگر چالشهای حوزه آموزش است.
وی افزود: ما در برابر این چالشها مسئولیت داریم. باید با همافزایی به دنبال راهحلهایی نوآورانه باشیم. وزارت آموزش و پرورش تاثیرگذارترین دستگاه دولتی است. براین اساس برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس در دو بخش تقسیم شده است؛ اقدامات کوتاهمدت و اقدامات بلند مدت برای رفع چالشهای موجود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در برنامه پیشنهادی سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه پیشرفت و جامع کشور، اسناد بالادستی و دیدگاههای ریاست جمهوری با توجه به رویکرد اساسی آموزش و پرورش تامین میشود.
حفظ و پاسداشت کودکان و کمک به شکوفایی استعدادها از اولویتهاست
وی درباره برنامههای خود برای سکانداری این وزارتخانه اظهار کرد: تلاش برای عدالت آموزشی و رفع تبعیض و شناخت سهم همه دانش آموزان برای بهره آموزشی برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه، کاهش تنوع مدارس و بسط عدالت در تعلیم و تربیت با کیفیت بویژه در منازطق مرزی، ایجاد بسترهای آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی برای آموزش فناورانه بخشی از این برنامههاست.
کاظمی افزود: حفظ و پاسداشت کودکان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان به عنوان آیندگان کشور، تعلیم و تربیت دانشآموزان مطابق با تعالیم و آموزههای دینی، تاکید بر حفظ و ارتقای معلمان به عنوان پیشگامان جامعه از طریق تدوین برنامههای حمایتی و تکریم بازنشستگان بخشی دیگر از برنامههای اعلامی برای وزارت آموزش و پرورش است.
وی تاکید کرد: اتخاذ رویکرد تمرکززدایی و سپردن راه به مدرسه در جهت بالندگی مدارس به عنوان آموزش و پرورش کیفی و کانون پیشرفت محلی، شنیدن صدای دانش آموزان، تمرکز بر فعالیت خانوادهها به عنوان بازوان اصلی مدرسه در تحقق اهداف و تمرکز بر مدیران و معلمان به عنوان راهبران اصلی برنامههای اجرایی بخشی دیگر از برنامههای دولت چهاردهم برای آموزش و پرورش است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: توجه به آموزش و پرورش فردا و ظرفیتهای نوین با بهرهمندی از امکانات جدید مانند هوش مصنوعی، ارتقای کیفیت یادگیری با عبور از نظام آموزشی حافظه محور به سمت رویکردهای نوین در فرآیند یادگیری و مهارتآموزی، ضرورت بهروزرسانی فعالیتهای پرورشی و ملی، انسجام هویتبخشی دانشآموزان با رویکرد ایرانی و اسلامی از دیگر برنامههای پیشنهادی برای این وزارتخانه است.
کاظمی افزود: ایجاد محیطی امن در مدارس جهت کنشگری و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان با مفاهمه و گفتوگو و احترام به تفاوتها و سبک زندگی و از سوی دیگر توجه به دوره ابتدایی و تعلیم و تربیت با نشاط مبتنی بر ارزشهای اسلامی - ایرانی، ارتقای کیفیت آموزش پیش دبستانی با تاکید بر مناطق محروم و دوزبانه و توانبخشی و کیفیت بخشی برای شکوفایی و فعالیت دانشآموزان توانمند، بخشی دیگر از این برنامههاست که در آینده مورد توجه قرار میگیرد.
کاظمی با اشاره به سخنان رهبری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب معلمان را افسر سپاه پیشرفت کشور دانستهاند و فرمودند که همه باید از معلمان شکرگزار باشند، هرکس در هر رتبه و شغلی باید از معلم تشکر کند. براساس این فرمایشات، تکریم زبانی از معلم کافی نیست، بیانگر دغدغه و عنایت ایشان به ضرورت تکریم و حمایتهای واقعی و عملی از معلمان دلالت دارد و باید اعتراف کنم که پرداختی ها رفاهی و مزایای جنبی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را شکل میدهد شایسته دریافت مزایای والاتر و شرایط کاری مناسبتر است.
کاظمی همچنین عنوان کرد: باید اعتراف کنیم که پرداخت رفاهی و مزایای معلم تا حدی زیاد نادیده گرفته شده است، برای جبران این نادیدگیها به یک نظام پرداخت مستقل ، شایسته و فراگیر نیاز داریم که با جایگاه معلمان تطابق داشته باشد.
وی معلم را شایسته مزایای بیشتر دانست و گفت: معلم کارمند نیست و معلمی هنر است.
کاظمی خطاب به جامعه فرهنگیان اظهار کرد: معلمان عزیز سالها در کنار شما بودم و قدردان شما هستم، همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط زندگی و دغدغههای شما را شنیدهام و تعهد میدهم که صدای شما باشم تا شرایطی امن و آرام برای کنشگری قانونی شما را فراهم کنم.
وی افزود: به عنوان معلم مشکلات معیشتی بازنشستگان فرهنگی را درک میکنم، شما پیشکسوتان تلاش کردید و در ذهن دانشآموزان همواره ماندگار هستند، اطمینان میدهم که بهبود شرایط زندگی شما را پیگیری میکنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر وضعیت سرایداران مدارس اظهار کرد: این افراد با وجود کمبود ۳۰ هزار خدمتگذار بار مشکلات را به دوش میکشند و به فکر معیشت و زندگی آنها نیز باید باشیم.
کاظمی شعار«برای ایران، برای مدرسه» را شعار خود دانست و گفت: برای فراهم ساختن زمینه لازم برای تصمیمسازی و تصمیمگیری فرزندان در مجلس دانشآموزی و تشکلها تلاش میکنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآورشد: همچنین برای ارتقای کیفیت آموزشی ضروری است در مناطق محروم از معلمان کارآمد و توانا استفاده کنیم.
وی خطاب به والدین گفت: صدای والدین را میشنوم و اطمینان میدهم در سیاستها نظر خانوادهها را مد نظر قرار دهم چراکه با همافزایی مدرسه و خانواده و فضاهای فرهنگی مانند مساجد میتوان محیطی امن و شاداب ایجاد کرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان شورای اسلامی گفت: نمایندگان و مردم ایران بار دیگر در محضر نمایندگان بر اهمیت بنیادین آموزش و پرورش تاکید میکنم و ارتقای آموزش و پرورش با فراهم آوردن منابع مالی و انسانی و مشارکت جامعه و خیرین میسر است.
کاظمی با تاکید بر اینکه تربیت موضوعی ملی است، اظهار کرد: مجلس بهترین حامی و همراه آموزش و پرورش است در این مسیر دست یاری به سمت شما نمایندگان دراز میکنم تا گرههای سخت این حوزه باز شود و رویای ایران بهتر از آموزش و پرورش پویا تحقق بخشد. آینده کشور در دستان شماست.
ارسال دیدگاه