معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

کارنامه رشدی تربیتی برای دانش‌آموزان صادر می‌شود

ماده‌واحده کاهش تنوع مدارس به‌زودی در شورای عالی آموزش‌وپرورش مورد بررسی قرار خواهد گرفت

تهران (پانا)‌ - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معاونت پرورشی در ‌دولت جدید یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین معاونت‌هاست تاکید کرد که همکاران ما در مدارس تلاش می‌کنند تا کلمه اصیل تربیت را در مدارس محقق کنند.

کد مطلب: ۱۴۷۱۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کارنامه رشدی تربیتی برای دانش‌آموزان صادر می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی در برنامه «جهان‌آرا» شبکه افق سیما ضمن تبریک روز معلم اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر نهال امور تربیتی را در وزارت آموزش‌و‌پرورش کاشتند و سال‌ها بعد حوالی سال 63 به‌طور رسمی در ساختار آموزش‌و‌پرورش شکل گرفت و تا اوایل 1380 وجود داشت. ‌سپس منحل شد و ساختاری به اسم ‌سازمان دانش‌آموزی جایگزین آن شد که هنوز هم موجود است. در سال 1385 قانون احیای معاونت پرورشی نگاشته ‌شد و این معاونت احیا شد. ‌طی این سال‌ها که 18 سال از احیای آن می‌گذرد، حضرت آقا به نکات مختلفی در حوزه پرورشی اشاره می‌کنند و به صراحت یا تلویحا عدم رضایت خودشان را از وضعیت پرورشی اعلام می‌کنند. امروز اما معاونت پرورشی در ‌دولت جدید یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین معاونت‌ها است.  

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین کلمه‌ای به نام آموزش‌ یا پرورش پیدا نمی‌کنیم و تمام کلمات به «تربیت» ختم شده است، گفت: ما با افق سند فاصله داریم. ولی سند خوب نگاشته شده و اصولی است و با توجه به مبانی تربیتی و دینی نگاشته شده است و همکاران ما در مدارس تلاش می‌کنند تا کلمه اصیل تربیت را در مدارس محقق کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در دولت قبل سند 2030 به‌عنوان یک سند وارداتی ‌بررسی شد که در یک فاصله کوتاهی در آموزش و پرورش نهادینه شود و سند آن هم موجود است که خوشبختانه با ورود به‌موقع حضرت آقا جلوی این اتفاق گرفته شد. بعد از آن و در همین دولت اتفاقات خیلی ‌خوبی افتاده است که راه و حرکت ما در مسیر باشد. یک کار بسیار خوب اتفاق افتاد و ‌نقشه راه سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی روزهای اخیر تصویب شد تا چراغ راه ما باشد. ‌این نقشه راه باید 10 سال پیش نگاشته می‌شد‌. با تصویب ‌نقشه راه و سند تحول معا‌ونت پرورشی ما اعتقاد داریم مسیر و افق روشن است و انشاالله به آن سمت در حرکت هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعدد مدارس و برنامه‌ریزی‌های تربیتی، گفت: عدالت آموزشی شاید با تنوع مدارس سازگار نباشد. یک ماده واحده در شورای عالی آموزش و پرورش در حال تصویب است و انشاالله به‌زودی مورد شور و بررسی قرار خواهد گرفت که درباره کاهش تنوع مدارس است و با تصویب آن مسیر بهتر خواهد شد. ما اعتقاد داریم در جایی که ساختمان مدرسه فرسوده است می‌توان درس خواند، محتوا اگر مختوای صد درصدی نباشد می‌توان کاری کرد اما اگر مربی ما تراز نبود، نمی‌توان کاری کرد و کار تربیتی صورت نخواهد گرفت.

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه خوشبختانه اکنون اتفاقات خوبی افتاده است، گفت: ‌در سال‌های اخیر جذب نیروی پرورشی در مدارس نداشتیم چون آن را یک امر با اولویت پایین تلقی می‌کردند و اصل و واجب نمی‌دانستند. اما روز جمعه هفته جاری آزمون استخدامی جذب مربی پرورشی بعد از 15 سال برای جذب 19 هزار نفر نیروی کیفیت‌بخشی برگزار خواهد شد‌.

وی با بیان اینکه تقریبا 50 درصد مدارس ما نیروی پرورشی ندارند، گفت:‌ ‌کیفیت استخدام ‌مهم است. جای تاسف است که در سال‌هایی ‌قریب 300 هزار نیروی انسانی وارد آموزش و پرورش شده‌اند ‌که از مبادی غیردرست و بدون آموزش وارد شده‌اند. در این دولت اما به‌عنوان یک دستاورد‌ کانون‌های ارزیابی مستقر شدند و این کانون ابزارهای دارد که یک معلم از صبح تا شب در این کانون شرکت می‌کند و اگر توانمند بود وارد خواهد شد. اعتقاد ما این است که اگر نیروی توانمند وارد شد در خدمتیم ولی اگر صندلی ما خالی ماند ما صرفا برای پر‌کردن صندلی استخدام نخواهیم کرد.

کارنامه رشدی تربیتی برای دانش‌آموزان صادر می‌شود

حجت‌السلام پورثانی با تاکید بر اینکه میزان جذب در آموزش و پرورش با جذب‌های گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: همچنین ارتقای افرادی که جذب می‌شوند ‌نکته مهمی است. اساسا نظام رتبه‌بندی معلم برای این پیاده شد که این همکار ما رشدهای خود را در مدرسه ببیند. همکاری که کار می‌کند و رشد می‌کند ‌با کسی که کار نمی‌کند متفاوت باشد. ما در نظام ارزشیابی نسبت به فعالیت همکاران باید امتیاز ویژه‌ای قائل شویم که این کار در حال انجام است. تکلیف برنامه هفتم است که کارنامه رشدی تربیتی برای دانش‌آموزان و همکاران صادر شود‌ و این کار در مرکز سنجش در حال تدوین است. در نظام ارزیابی که تدوین شده، شاخص‌های زیادی برای امتیازدهی تعیین شده است. همچنین طبقه‌بندی که در کارهای ما هست، آن منزلتی که باید به همکار بدهیم که کار تربیتی می‌کند، این مورد توجه قرار گرفته است.

‌معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نظام مالی و پرداخت ما قبل از نظام رتبه‌بندی ضعف داشت، افزود: اما با اجرای رتبه‌بندی، همکار ما اکنون برای ارتقا نیازمند است که فعالیت‌هایی در حوزه خود انجام دهد و با این فعالیت‌ها رتبه او ارتقا خواهد یافت و در رتبه‌بندی وضعیت متفاوتی خواهد داشت.

وی در پایان بر «گفتمان‌سازی» که مورد سفارش رهبر انقلاب است، تاکید کرد و  گفت: ‌باید کار تربیتی جدی در مدرسه صورت بگیرد. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار