‌در گفت‌وگو با پانا صورت گرفت؛

صفر تا صد المپیاد تفکر و کارآفرینی به روایت یک دانش‌آموزان مدال‌آور‌

تهران (پانا) - مدال‌آور المپیاد تفکر و کارآفرینی به اهمیت این المپیاد در آموزش مهارت‌های کارآفرینی و تفکر انتقادی اشاره کرد و این المپیاد را پلی به سوی ارزش‌آفرینی دانست.

کد مطلب: ۱۴۹۷۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
صفر تا صد المپیاد تفکر و کارآفرینی به روایت یک دانش‌آموزان مدال‌آور‌

محمدحسین دیده‌بان در گفت‌وگو با پانا درباره المپیاد تفکر و کارآفرینی گفت: «المپیاد کارآفرینی فضایی است که به ما می‌آموزد چگونه علم را به ارزش تبدیل کنیم. به نظر من هدف کلی المپیاد تفکر و کارآفرینی ارزش‌گذاری روی هر پدیده، کسب‌وکار، اشیاء و... است.»

مدال‌آور المپیاد‌ تفکر و کارآفرینی درباره ورود خود به این المپیاد گفت: «در سراسر جهان، دانش کسب‌وکار و کارآفرینی شناخته شده است و به این رشته در مراجع بین‌الملل پرداخته شده است. من نیز سال نهم با دانش مدیریت، کارآفرینی و دانش سیستم کسب‌و‌کار آشنا شدم. در همان زمان متوجه شدم به این دانش علاقه‌مند هستم و از همان زمان مطالعه در این زمینه را شروع کردم. متاسفانه منابع ترجمه‌شده معتبری برای این رشته وجود نداشت، بنابراین به سراغ منابع موجود به زبان انگلیسی رفتم. در آن زمان هنوز نمی‌دانستم که رشته المپیادی برای این دانش در کشور وجود دارد.»

وی در ادامه افزود: «با ورود به دوره متوسطه با المپیادهای مختلف آشنا شدم و در ابتدا که از وجود المپیاد تفکر و کارآفرینی مطلع نبودم، به سراغ المپیاد نجوم رفتم و مدتی در این زمینه فعالیت نیز انجام دادم. پس از اینکه متوجه شدم المپیاد تخصصی برای دانش کسب‌و‌کار و کارآفرینی وجود دارد و بیشتر با این رشته آشنا شدم، برای شرکت در این المپیاد آماده شدم.»

دیده‌بان درباره میزان علاقه خود به این رشته گفت: «اگر مدال و مدرک بالاتری در المپیادهای دیگر کسب می‌کردم، شاید این اندازه که کسب مدال در المپیاد تفکر و کارآفرینی برای من شادی داشت، شادی‌آور نبود. چرا که این رشته را با علاقه خود دنبال و مطالعه کردم.»

مدال‌آور المپیاد تفکر و کارآفرینی درباره منابع این المپیاد گفت: «منابع المپیاد علمی تفکر و کارآفرینی به چند گروه تقسیم می‌شد. بخشی از این منابع را کمیته المپیاد در اختیار ما قرار می‌داد. بخش از این منابع را نیز باید خودمان پیش از ورود به المپیاد تفکر و کارآفرینی تهیه و مطالعه می‌کردیم.»

مسیر المپیاد چالش دارد اما باید ادامه داد

وی در ادامه گفت: «فرد نخبه با ورود به المپیاد تفکر و کارآفرینی که شاید برای برخی شناخته‌‌شده نیست، با چالش‌هایی از سوی خانواده و دوستان خود و حتی در مدرسه  مواجه می‌شود. اما در مسیر باید ‌این نکته را به یاد داشته باشد که زمانی که بدانیم، کاری که انجام می‌دهیم و آن را با علاقه دنبال می‌کنیم درست است، چالش‌های مسیر شاید آزار‌دهنده باشد، اما نباید برای شما مسئله‌ای ایجاد کند. من نیز به این دلیل که به رشته تفکر و کارآفرینی علاقه‌مند بودم، به این رشته ورود پیدا کردم و با وجود چالش‌های مسیر، آن را ادامه دادم.»

دیده‌بان درباره مسئله سهمیه ورود به دانشگاه دانش‌آموزان المپیاد تفکر و کارآفرینی گفت: «المپیاد تفکر و کارآفرینی تنها با یک چالش واقعی و موضوعی برای بحث مواجه است و آن هم مسئله سهمیه ورود به دانشگاه است که امیدواریم این مسئله نیز در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد. بحث طرح سامان‌دهی المپیادهای دانش‌آموزی یکی از موضوعات بسیار مهم در المپیادهای نوظهور نظیر المپیاد تفکر و کارآفرینی است.»

تاثیر المپیاد کارآفرینی بر زندگی

مدال‌آور المپیاد تفکر و کارآفرینی گفت: «یکی از دلایلی که المپیاد تفکر و کارآفرینی را انتخاب کردم، این بود که این علم، بسیار نافع است. این بدان معنا‌ست که صرف کلاس درس و بازه شرکت در المپیاد و دیگر محیط‌های آکادمیک نیازمند آن نیستیم، بلکه در حقیقت در هر تعاملی با انسان‌های اطراف خود به آن نیازمند هستیم.»

وی در ادامه گفت: «امروزه ما انسان‌ها در هر تعاملی به علم کسب‌و‌کار و تفکر درست نیازمند هستیم. چرا که دنیا و جهان امروز ما بر‌اساس تعامل بین‌المللی، تعامل بین فردی، تعامل بین جوامع و.‌. شکل گرفته است. این موضوع باعث می‌شود ما به دانش کسب‌و‌کار و دانش مدیریت نیاز داشته باشیم. باید دانشی داشته باشیم که به کمک آن بدانیم یک پروژه را چه‌زمان، با چه هدفی و چگونه آغاز کنیم. دانشی که به کمک آن بدانیم هر بخش از پروژه خود را در چه بازه‌ای از زمان انجام دهیم.‌»

دیده‌بان درباره تاثیر این علم در زندگی گفت: «موضوعاتی که در المپیاد علمی تفکر و کارآفرینی به ما آموزش داده می‌شود، موضوعاتی نیست که صرفا در کلاس درس به کار آید. البته که من پیش از المپیاد نیز با این علم آشنا شده بودم اما بعد از المپیاد می‌توان گفت به اندازه زیادی رشد کرده بودم و به سطح خوبی رسیدم. من این مهارت را به واسطه دوره‌ای که گذرانده و مطالبی که خوانده بودم به خوبی یاد گرفتم. تاثیری که این مهارت در زندگی من و حتی در آینده‌ای که برای خود متصور هستم داشته است، بسیار بالا‌ست.»

مدال‌آور المپیاد تفکر و کارآفرینی گفت: «علم کارآفرینی، علمی ارزش‌ساز است. یعنی این علم در ابتدا ارزش را ‌کشف کرده و سپس ارزش‌گذاری می‌کند. منظور ما از ارزش هم به‌معنای اعتبار و هم به‌معنای دارایی و معنای پول است.» 

وی افزود: «می‌دانیم که ‌پایه توسعه هر جامعه‌ای اقتصاد و فرهنگ آن جامعه است. اگر بخواهیم بحث اقتصادی جامعه را نگاه کنیم، اقتصاد بزرگ را کارآفرینان می‌سازند. یعنی شرکت‌های استارتاپ که رشد کرده و تبدیل به یک کمپانی می‌شوند و فعالیت می‌کنند، همراه با رشد خود، اقتصاد اطراف خود را نیز توسعه می‌هند. آرام آرام این زمینه توسعه اقتصادی از محل زندگی فراتر رفته و فراکشوری و فرامنطقه‌ای می‌شود.»

علم کسب‌وکار یک زبان بین‌المللی است؛ کمک گرفتن از دانش آموزان المپیاد کارآفرینی تاثیر فراکشوری دارد

دیده‌بان ضمن تاکید بر فراکشوری بودن حوزه کسب و کار گفت: «کاری که علم کارآفرینی می‌تواند در اجتماع انجام دهد این است که فراکشوری عمل می‌کند. یعنی از آن‌جایی که علم کسب‌و‌کار یک علم محصور به کشور نیست، اگر ما از دانش‌آموزان فعال در زمینه استارتاپ‌های خود به‌ویژه به دانش‌آموزان المپیاد کارآفرینی که مدال می گیرند ‌استفاده کنیم میزان تاثیر آن فراکشوری است.»

مدال‌آور المپیاد به بین‌المللی بودن علم کسب‌و‌کار اشاره کرد و گفت: «با کمک گرفتن از دانش‌آموزان نخبه در زمینه کارآفرینی می‌توانیم با جوامع دیگر و دنیای اطراف خود به راحتی ارتباط بگیریم. چرا که علم کسب‌و‌کار،  پول، تبادل در جهان به منزله زبان‌های بین‌المللی است و می‌توان از طریق این زبان‌ها با جوامع دیگر ارتباط برقرار کرد.»

وی افزود: «خوشبختانه مسئولان کشور از لحاظ آکادمیک خیلی تا حدود زیادی توانایی اداره کارها را دارند ولی شاید به فردی نیاز باشد که در کنار این عزیزان ‌بتواند کمک کند که مسائل و دغدغه‌ها را از زاویه دقیق‌تری ببینند. به این منظور دقیق‌تر که بر طبق قاعده شاید هر مسئول زمان نداشته باشد که در ابعاد کوچک جامعه مثل داخل مدارس و کلاس درس و بطن دانشگاه و سایر فضاهای میان نوجوانان و جوانان برود و آن‌ را به‌‌طور کامل و دقیق رصد کند.»

دیده‌بان درباره به‌کار‌گیری نخبگان المپیاد کارآفرینی در کنار مسئولان گفت: «حضور یک المپیادی و یک فرد نخبه کنار یک فرد مسئول می‌تواند به آن مسئول کمک کند که دید واضح‌تری از فضاهای داخل جامعه داشته باشد. به نظر من نمی‌توانیم به این کار اصطلاح کمک را نسبت دهیم و بهتر است از واژه مشورت استفاده کنیم. اگر از نخبگان در زمینه‌های لازم مشورت گرفته شود، تصمیماتی که گرفته می‌شود، عواقب منفی کمتری خواهد داشت.»

مدال‌آور المپیاد تفکر و کار‌آفرینی گفت: «کمک گرفتن از نخبگان باعث می‌شود‌ ضربه‌های کمتری به جوامع و به ذی‌نفعان که از این تصمیم تاثیر می‌پذیرند وارد شود. چرا که به دلیل حضور این نخبگان در جامعه و نوع‌ نگاه جامعه نخبگانی و دیدگاه آنان نسبت به مسائل که دیدگاه تیز‌بینانه‌ای است به نکات مهم در تصمیم‌گیری فکر ‌می‌شود.»

خبرنگار : آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار