معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:

استخدام معلم از بوم عشایری برای مدارس عشایری‌

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ضمن اشاره به نقش مهم معلمان مدارس عشایری در ایجاد و تحقق عدالت آموزشی، گفت‌ معلمان عشایر، نقش ویژه‌ای در ایجاد فرصت برابر دانایی و توانایی دارند.

کد مطلب: ۱۵۰۴۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
استخدام معلم از بوم عشایری برای مدارس عشایری‌

رضوان حکیم‌زاده با اشاره به نقش مهم معلمان در تحقق عدالت آموزشی‌ گفت: مدارس عشایری شرایط سخت و خاصی دارند، اما امیدواری ما معلمان عاشق و با‌انگیزه هستند که تمام این سختی‌ها را تحمل می‌کنند و برای ایجاد فرصت دانایی و توانایی، کیلومترهای زیادی را طی می‌کنند تا بتوانند فرصت‌های برابری برای یادگیری دانش‌آموزان ایجاد کنند و توانمندسازی معلمان، استفاده از بسته‌های آموزشی و همچنین حضور راهبران آموزشی، از برنامه‌های وزارت آموزرش و پرورش برای ارتقای کیفی مدارس عشایری و روستایی است.

معلمان متعهد، جایگزین تمام نداشته‌های مدارس عشایری هستند

وی افزود: مدارس و معلمان عشایری که فرصت تحصیل را برای دانش‌آموزان در دورترین مناطق نیز فراهم کرده‌اند، از افتخارات نظام آموزش کشور هستند. گرچه این مدارس امکانات ویژه و خوبی ندارند، اما در آن‌ها معلمانی آموزش‌دیده، متعهد و متخصص خدمت می‌کنند که جایگزین همه نداشته‌ها هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت ارتقای کیفیت آموزشی مدارس عشایری‌ ادامه داد: در آغاز سال تحصیلی برنامه‌ای برای ارتقای کیفیت مدارس عشایری تنظیم شد که علاوه بر استفاده از ایده مردمِ عشایر برای ارتقای فرایندهای تحصیلی دانش‌آموزان، اقداماتی مانند توانمندسازی معلمان، استفاده از بسته‌های آموزشی و همچنین حضور راهبران آموزشی در آن طراحی و اجرا شده است.

کیفیت‌سنجی مستمر مدارس عشایری با حضور مداوم راهبران آموزشی

حکیم‌‎زاده به نقش مهم راهبران آموزشی در بهبود تحصیل دانش‌آموزان اشاره و تصریح کرد: راهبران آموزشی، معلمان با‌تجربه و متخصصی هستند که با شرایط بسیار ویژه برای تدریس در مدارس عشایری روستایی و کم‌برخوردار انتخاب می‌شوند. این افراد روستا به روستا و چادر به چادر در مدارس عشایری حضور پیدا می‌کنند و یاری‌رسان معلمان هستند. علاوه بر آن، بررسی وضعیت تحصیل دانش‌آموزان و تلاش برای رفع مشکلات موجود در این مدارس، از دیگر اقدامات راهبران آموزشی است.

استخدام معلم از بوم عشایری برای مدارس عشایری 

این مقام مسئول استخدام معلم از بوم عشایری را اقدامی ویژه در نظام آموزشی کشور توصیف کرد و یادآور شد: یکی از اقدامات و سیاست‌های جدید وزارت آموزش و پرورش، استخدام معلم مدارس عشایری از بین خود عشایر است. این اقدام سبب می‌شود معلم با آگاهی کامل از بوم عشایری در این مدارس حضور پیدا کند و بتواند ضمن برقراری ارتباط بهتر با دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها و همچنین ماندگاری طولانی‌تر در این مدارس، تعامل بهتری با عشایر داشته باشد و با درک شرایط دانش‌آموزان، زمینه مناسب را برای ارتقای کیفیت آموزشی آنان فراهم کند.

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اضافه کرد: حضور معلمانی از جنس عشایر در مدارس عشایری، با الگوسازی برای دانش‌آموزان، انگیزه آنان را برای ادامه تحصیل و موفقیت در مسیر علمی مضاعف می‌کند.

اغلب دانش‌آموزان عشایر بنیه علمی بالایی دارند

حکیم‌زاده با اشاره به ظرفیت بالای دانش‌آموزان عشایر در حوزه‌های علمی و آموزشی، اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری از بین دانش‌آموزان عشایر هستند. این افراد علاوه بر برخورداری از استعداد ذاتی و تلاش فردی، از برنامه حمایتی خاصی نیز برخوردار بودند؛ برنامه‌هایی که عمدتاً برای تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان، با همکاری خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین اهتمام جدی ادارات آموزش و پرورش استانی طراحی و اجرا می‌شد.

لزوم هدایت ظرفیت‌های وقف و امور خیریه به سمت توسعه کمی و کیفی مدارس عشایری

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود در وقف و امور خیریه، گفت: برنامه چهارشنبه‌های امام رضایی (علیه‌السلام) که در مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد برگزار می‌شود، یکی از برنامه‌های جدی برای ارتقای کیفیت آموزشی دانش‌آموزان این مناطق است که در آن تولیت محترم حرم رضوی (علیه‌السلام) ظرفیت جوانان داوطلب و متخصص را با اقدامات هدفمند برای تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان به‌کار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار