‌در ۸۱ حوزه در سراسر کشور؛

آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان ‌۶ مهر برگزار می‌شود

تهران (پانا) - رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان از برگزاری آزمون اصلح در روز جمعه ۶ مهر در ۸۱ حوزه در سراسر کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۰۴۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان ‌۶ مهر برگزار می‌شود

ایوب ابراهیمی، موفقیت هر نظام آموزشی را وابسته به دانش و مهارت‌های حرفه‌ای معلم دانست و گفت: از این رو می‌توان گفت معلم، مهم‌ترین عضو نظام آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری است.

وی اطمینان از کسب شایستگی‌ها در خروجی‌های دانشگاه، بدون توجه به ارزشیابی کیفیت تربیت‌معلم را غیرممکن دانست و افزود: در اسناد بالادستی آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به امر تربیت معلم و کیفیت آن شده است.

ابراهیمی اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار 2-10) و طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیت معلم را از بسترهای لازم پیش‌بینی شده برای تحقق کیفیت مورد نظر دانست و اظهار کرد: تربیت معلمانی برخوردار از شایستگی‌های حرفه‌ای، نیازمند بهره‌گیری از برنامه‌های درسی منسجم و سازوکارهایی برای ارزشیابی برنامه‌ها است و بدین منظور شیوه‌های متعددی برای ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی شده است که هر کدام بر اجزای خاصی از نظام دانشگاه تمرکز دارد.

وی با بیان اینکه ارزشیابی صلاحیت‌‌های حرفه‌‌ای معلمی‌ با تأکید بر سنجش کیفیت دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و توجه به فرایند تربیتی آنان، در تلاش است بخشی از نظام جامع ارزیابی را تحقق بخشد، افزود: ابعاد شایستگی‌های رسمی و تصریح شده در برنامه درسی تربیت معلم به‌عنوان مواد سنجش، در نظر گرفته می‌شوند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت به طراحی ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی بر‌اساس ‌ویژگی‌هایی اشاره کرد و گفت: سرنوشت‌ساز بودن ارزشیابی (در نظر گرفتن تأثیر جدی ارزشیابی بر زندگی حرفه‌ای و شخصی، هم‌راستایی با ملاک‌های مورد عمل در دانشگاه‌‌) ‌مغایر نبودن ملاک‌های نمره‌دهی با ملاک‌های مورد استفاده در دانشگاه، اندازه‌گیری کل‌نگر (عدم تناظر یک به یک با ملاک‌های دروس و توجه به برآیند کلی شایستگی‌های پرورش یافته، قابلیت اجرایی و اندازه‌‌گیری)، امکان‌پذیری اندازه‌گیری مؤلفه‌های در نظر گرفته شده، دقت اندازه‌گیری (اندازه‌گیری دقیق با درجه بالایی از روایی و اعتبار) و عینیت نمره‌گذاری (استفاده از ملاک‌های استاندارد و به حداقل رساندن ذهنیات متفاوت ارزیابان و نمره‌دهندگان) تنظیم شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس بند 1 ماده 2 اساسنامه دانشگاه، تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مومن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، دارای فضایل اخلاقی و ارزش‌های والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی ایران، بر عهده دانشگاه فرهنگیان است و دانشگاه مکلف است در مدیریت تمام‌عیار و همه‌جانبه کیفیت از خود اهتمام ویژه ورزد.

ابراهیمی در ادامه کسب انواع شایستگی‌ها در دانشجو‌معلمان را بدون پیش‌بینی ساز‌و‌کار ارزشیابی برون‌‌دادهای تربیت معلم غیرممکن دانست و گفت: این موضوع در راستای تحقق تضمین کیفیت که از مطالبات جدی نظام جمهوری اسلامی‌ از دانشگاه فرهنگیان است، اهمیت بیشتری دارد.

وی از اجرای ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی (اصلح) به‌عنوان زمینه مناسبی برای پیاده‌سازی عدالت در بین دانشجویان (با دخالت دادن کیفیت تحصیل در سرنوشت حرفه‌ای آنان) و دانش‌آموزان آینده آنان (که معلمان واجد صلاحیت را تجربه می‌کنند) یاد کرد و ادامه داد: ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی تنها یکی از سازوکارهای تضمین کیفیت برون‌دادهای نظام دانشگاه فرهنگیان است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با اشاره به مهم‌ترین اهداف طرح ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجو‌معلمان (اصلح) اظهار کرد: صیانت از آموزش و پرورش از نظر صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در بدو ورود، پاسخگوکردن دانشگاه فرهنگیان در قبال کیفیت خروجی‌های آن، فراهم‌کردن شواهد ناظر به اثربخشی برنامه درسی رسمی‌ و غیر رسمی‌دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان دانشگاهی مأموریت‌گرا، تقویت انگیزه تحصیلی در دانشجو‌معلمان گروه‌های هدف (در این دوره از ارزیابی، مهارت‌آموزان سری هشتم، نهم و دهم و همچنین تعدادی از جاماندگان از سری‌های قبل‌‌) از اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه ملاک و معیار چهارچوب سنجش در این دوره، صرفا برنامه درسی مصوب و ابلاغی معاونت‌ آموزش و تحصیلات تکمیلی برای مهارت‌آموزان است، تصریح کرد: ملاک و معیارها از طریق رسانه‌های جمعی و به‌طور ویژه به اطلاع مشمولان مذکور اطلاع‌رسانی شده و محتوای آزمون از دروس عمومی تمام رشته‌ها (معلم تحول‌آفرین و آسیب‌شناسی کودک و نوجوان) و دروس اختصاصی هر یک از گروه‌های آموزش ابتدایی، کودکان استثنایی، آموزش متوسطه (17 رشته دبیری)، تربیت‌بدنی، مراقب سلامت، مربی امور ‌تربیتی و مشاور واحد آموزشی است.

ابراهیمی در ادامه از برگزاری آزمون اصلح در صبح روز جمعه 6 مهر خبر داد و گفت: به‌منظور رعایت حال شرکت‌کنندگان و آسودگی خاطر ایشان، تلاش شده است تا داوطلبان عزیز بتوانند از طریق رزرو محل آزمون خود از طریق سامانه ابلاغی در استان مورد دلخواه در روز جمعه 1403.07.06 راس ساعت 10 صبح شرکت کنند.

وی به شرکت حدود 28 هزار نفر در 81 حوزه آزمون سراسر کشور‌ در این مرحله از آزمون اشاره کرد و گفت: آمار دقیق آن پس از اتمام ثبت‌نام و رزرو محل آزمون مشخص خواهد شد.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در پایان بر ضرورت شرکت در آزمون تاکید کرد و گفت: قبولی در آزمون یکی از الزامات ساماندهی و بهره‌مندی از مزایای اشتغال در آموزش و پرورش است. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار