رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور:

5 هزار میلیارد تومان برای مقاوم سازی فضاهای آموزشی مورد نیاز است

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت:حدود 75 درصد فضاها نیاز به مقاوم سازی دارند که پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای این کار مورد نیاز است.

کد مطلب: ۶۷۰۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، محمد تقی نظرپور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مراسم تجلیل از روسای مجامع خیرین مدرسه ساز با اشاره به اینکه هرگونه امید به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بدون جمعیت باسواد از بین می رود، گفت: در کل کشور ۱۰۷هزار مدرسه و ۵۳۰هزار کلاس درس با زیربنای ۶۴میلیون متر مربع وجود دارد که از ابتدای سال ۹۶تا اول مهر 409 پروژه مشارکتی شامل 1934 کلاس درس با زیربنای ۲۱۹ هزار متر مربع که اعتباری معادل ۲۲۰میلیارد تومان برای آن برآورد شده است.

وی افزود: از ابتدای سال تا اول مهرماه تعداد پروژه های مردمی و خیری ۳۳۴پروژه در قالب 1340 کلاس درس به بهره برداری رسید که زیر بنای آن ۱۴۲هزار متر مربع با اعتبار ۱۴میلیارد تومان است.

همکاری بنیاد برکت و بنیاد علوی در ساخت مدارس

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس عنوان کرد: بنیاد برکت تا سال 96 تعداد 919 پروژه شامل 4736 کلاس درس را ایجاد کرده است که حدود 9/0 درصد پروژه های کشور توسط این بنیاد بوده که زیربنای آن ۷۵هزار مترمربع و اعتباری معادل ۳۱۳میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

نظرپور درخصوص بنیاد علوی اظهار کرد: این بنیاد حدود 70 پروژه شامل 209 کلاس درس و زیربنایی معادل ۱۶هزار و ۷۲۰ متر مربع و اعتباری ۱۶میلیارد تومانی هزینه کرده است.

نیاز به 25 هزار کلاس درس در مسکن مهر

وی افزود: ۲۴۳مدرسه درمسکن مهر ساخته شده که حدود ۳هزار کلاس درس است و 240 مدرسه در دست اجرا داریم که شامل 2 هزار و 500 کلاس درس بوده اما نیاز ما ۲۵ هزار کلاس است و با توجه به اینکه تا پایان سال ۹۶ مسکن مهر در اختیار افراد قرار داده خواهد شد، ساخت این تعداد بسیار دشوار است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بیان کرد: تخریب و بازسازی غیر استاندارد در ۱۰سال گذشته ۴۹درصد بوده است و از ۸۵تا مهر ۹۶ حدود 50 درصد از تعهدات قانون برنامه را انجام دادیم.

نظرپور افزود: پروژه های تخریب و بازسازی در دست اجرا حدود 6 هزار کلاس بوده و ۶۱هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی است که 46 درصد از 131 هزار کلاس درس است که در مجموع 6/11 درصد کلاس های درس نیازمند تخریب و بازسازی است که اعتباری 11 هزارمیلیارد تومانی نیاز است.

وی به طرح مقاوم سازی مدارس بدون استحکام اشاره داشته و عنوان کرد: از سال 85 مقاوم سازی شروع شده و 126 هزار کلاس درس تعریف شده که حدود 24 درصد موفقیت داشتیم و با توجه به اینکه در طرح مقاوم‌سازی باید مدرسه در اختیار قرار گیرد تا مقاوم سازی اجرا شود.

پنج هزار میلیارد اعتبار برای مقاوم سازی فضاهای آموزشی مورد نیاز است

نظرپور با اشاره به اینکه 1229 کلاس درس در دست اجرا است که یک درصد از کل نیاز به مقاوم سازی را تشکیل می دهد. حدود 75 درصد فضاها نیاز به مقاوم سازی دارند و در کل کشور 1/18 نیازمند مقاوم سازی است که پنج هزار میلیارد اعتبار مورد نیاز است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی از سال 90 با ۲۸۱هزار کلاس درس استانداردسازی شروع شده و57 درصد فضاها استاندارسازی شده و ۱۴درصد در دست استانداردسازی است . ۲۹درصد طرح از سال 90 باقی مانده است که در مجموع 6/15 درصد نیازمند استاندارد سازی گرمایشی است و اعتبار حدود ۷۴۷میلیاردتومان نیاز است که ظرف سه سال کار انجام شود.

718 هزار متر مربع به فضاهای آموزشی اضافه شده

نظرپور تصریح کرد: پروژه های به بهره برداری رسیده ۱۱۷۸ شامل 5 هزار و 380 کلاس درس بوده است که حدود 718 هزار متر مربع به فضاهای موجود آموزش و پرورش اضافه شده است.

وی به استان های دارای بیشترین کلاس تخریبی اشاره داشته و عنوان کرد: کلاس درس تخریبی در مقطع ابتدایی 63 درصد، در مقطع متوسطه اول ۱۲درصد، در مقطع متوسطه دوم 19 درصد و در هنرستان ۴درصد است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: پروژه های در دست اجرا ۲۳هزار کلاس درس است و پیشرفت فیزیکی 50 درصد داشته و اعتبار ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان نیاز دارد.

نظرپور با اشاره به اینکه خیرین برخی از پروژه های نیمه تمام دولتی را به بهره برداری رساندند، افزود: کلاس های خشت و گلی و فرسوده یک هزار کلاس بوده و اعتبار مورد نیاز ۵۰۰میلیاردتومان است.

وی با بیان اینکه 11 استان سرانه استاندارد کمتر از متوسط کشوری دارند، گفت : تهران و البرز از جمله استان هایی است که وضعیت نامطلوب دارند که نیاز به زیربنای ۵میلیون متر مربع و ۶هزار میلیارد اعتبار دارد که نیازمند کمک سازمان مدیریت است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس یادآور شد: برای دستیابی به سرانه استاندارد 39/8 متر به 250هزار کلاس درس نیاز است که زیربنایی 37 میلیون متر مربع و اعتباری 46 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار