گزینه پیشنهادی تصدی وزارت ارتباطات:

آینده بدون هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ممکن نیست

تهران (پانا) - گزینه پیشنهادی تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت گام نخست برای پیشرفت، رسیدن به مرزهای دانش است و معتقدم آینده بدون هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال به نتیجه نخواهد رسید.

کد مطلب: ۱۴۹۵۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
آینده بدون هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ممکن نیست

 «سید ستار هاشمی» در نوبت عصر جلسه علنی روز شنبه (۲۷ مرداد) مجلس به دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و اظهار داشت: استدعا دارم که در رای اعتماد به من تنها منافع مردم ایران را در نظر بگیرید تا بتوانم وظایف محوله را به نحو احسنت انجام دهم.

وی افزود: درسال ۱۳۵۵ در منطقه ای متولد شدم که امکانات آموزشی و بهداشتی خوبی نداشت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی روند پیشرفت و توسعه آغاز شد.

هاشمی افزود: در این میان نهضت آموزشی در منطقه ما آغاز و نظام آموزش عشایر بنیان گذاشته شد و پدر، دایی و عموی من نخستین معلمان بودند.

وی خاطرنشان‌کرد: در چنین خانواده ای وارد عرصه تحصیل شدم و پس از دریافت دیپلم، در حوزه هوش مصنوعی ادامه تحصیل دادم. تجربه تحصیل در دانشگاه اصفهان و علم و صنعت را دارم و این مساله برای من روشن شد که آینده بدون هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال به نتیجه نخواهد رسید.

هاشمی افزود: باور دارم که باید به نقاط مختلف کشور با نگاه عدالت محور خدمت کرد. در مسیر حرکت به سمت اهداف خود تسلیم کمبودها و چالش‌ها نشوم و بی تردید موفقیت در این مهم به‌جز فضل الهی و همراهی دولت و مجلس و دستگاه‌های دیگر میسر نخواهد شد.

وی گفت: من در طول فعالیت خود چه در دانشگاه و چه مدیریت در قوه مجریه و قضاییه از سطوح استانی تا سطوح ملی رویه تعامل، اجماع سازی و مفاهمه با ذینفعان برای پیشبرد منافع ملی بوده و با ایده وفاق ملی خو گرفته‌ام. دانایی مقدمه توانایی و قدرت است.

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت ارتباطات ادامه‌داد: اگر ما دنبال حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی و رسیدن به جایگاه‌های رفیع هستیم، باید بدانیم که گام نخست برای پیشرفت، رسیدن به مرزهای دانش است. بی گمان یکی از وزارتخانه‌هایی که می‌تواند در این راستا پیشرفت کشور را تضمین کند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

هاشمی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران بسیاری از صنایع مختلف در کشور است. این صنایع شامل حوزه کشاورزی، بهداشت، صنعت هوایی و دیگر صنایع می‌شود. در بخش دیگر یکی از چالش‌هایی که در این حوزه باید به شکل جدی مورد توجه قرار بگیرد، انسجام حکمرانی در فضای سایبری و دسترسی عموم مردم به شکل عادلانه به اینترنت پرسرعت است. ارتقا سهم صادرات محصولات دانش‌بنیان، کاهش مخاطرات سایبری در نقض حریم خصوصی مردم و سرمایه‌گذاری مناسب برای توسعه زیرساخت‌ها در کشور از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

ناترازی بین زیرساخت ارتباطی ثابت و همراه

وی با بیان اینکه برنامه‎‌های او دارای ۶ محور است، تصریح کرد: محور نخست توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات است. یکی از موضوعاتی که به جد در برنامه ما در دستور کار قرار گرفته، توسعه ارتباطات ثابت است. اگر چه ما توسعه‌هایی را در کشور با استفاده از ظرفیت پهن‌باند سیار داشته‌ایم اما این ناترازی بین زیرساخت ارتباطی همراه و ثابت باید جبران شود. توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در روستاها موضوعی است که بر خود تکلیف می‌دانم آن را دنبال کنم، زیرا برآمده از همین مناطق محروم هستم و باور دارم که باید این وظیفه را به جدی دنبال کنیم.

کاربردی سازی هوش مصنوعی

هاشمی تصریح‌کرد: محور بعدی برنامه ها مربوط به دولت هوشمند و کاربردی سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف است. در بحث توسعه دولت الکترونیک دستاوردهای خوبی داشتیم اما این مهم در زندگی مردم احساس نشده است. تلاش ما این خواهد بود که همه رفت و آمدهای غیرضروری را از زندگی مردم کنار بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی به سمتی رفته که جهان را دچار تحول جدی خواهد کرد. آن چیزی که با هوش مصنوعی در دنیا در حال رقم خوردن است، این است که هوش مصنوعی می‌تواند خلقی را انجام دهد که امکان تشخیص آن از واقعیت ممکن نیست. برخورد ما با هوش مصنوعی در صنایع مختلف، برخورد فعال خواهد بود.

کیک اقتصاد دیجیتال در کشور باید بزرگ شود

گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات تاکید کرد: اقتصاد دیجیتال محور بعدی ما است. در دهه گذشته شاهد شکل گیری اقتصاد دیجیتال و رشد شرکت‌های دانش بنیان بودیم، اما اکنون شتاب آن کم شده است. باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف بتوانیم کیک اقتصاد دیجیتال را در کشور بزرگ‌تر کنیم تا مهاجرات نخبگان در کشور به سمت معکوس شدن هدایت کنیم.

هاشمی، حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی را بخش دیگری از برنامه خود عنوان کرد و افزود: الگوهای اقتصادی برای توسعه محتوا و کمک به شکل گیری اپراتورهایی در این حوزه برنامه دیگر ما است. بحث محتوای بومی فاخر متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ایجاد محیطی امن برای کودک و خانواده با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان از موضوعاتی است که باید به صورت ویژه دنبال شود.

وی گفت: صنعت فضایی بخش مهم برنامه‌های ما است. در سال‌های اخیر دستاوردهای ارزشمندی را در صنعت فضایی داشته‌ایم. این موضوع را با جدیت و نگاه تثبیت جایگاه کشور در مدار لئو و دسترسی به مدار ژئو دنبال خواهیم کرد و در این مسیر حتما ظرفیت بخش خصوصی را نیز در نظر می‌گیریم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات، پُست هوشمند و ایجاد قطب پستی در منطقه را بخش دیگری از برنامه‌های خود دانست و ادامه‌داد: بسیاری از مردم پاسخ به این سوال را مطالبه می‌کنند که آیا شیوه‌های کنونی مدیریت فضای مجازی کارآمد است؟ آیا لازم نیست شیوه فعلی اصلاح شود؟ 

آسیب‌های جدی استفاده از فیلترشکن

وی تصریح‌کرد: استفاده از فیلترشکن‌ها در فضای مجازی آسیب‌های جدی را با خود به همراه آورده است که از میان این آسیب‌ها می‌توان به تحمیل هزینه خرید فیلترشکن به سبد خرید مردم، کاهش امنیت سایبری، افزایش حملات سایبری، دسترسی کودکان به محتواهای غیراخلاقی و خشونت اشاره کرد.

هاشمی اظهار داشت: به باور بنده، ما نتوانسته‌ایم با ابزارهای موجود دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را پاسخ بدهیم. همان‌طور که ایشان اشاره فرمودند «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد» و ما بر خود تکلیف می‌دانیم که با استفاده از آخرین فناوری‌ها در حوزه فنی و در تعامل با بقیه حوزه‌ها، دغدغه‌های مردم را پاسخ بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما بر این است که فضای مجازی با قاعده‌ای داشته باشیم و دسترسی‌ها را ذیل سیاست‌های کلی نظام تعریف می‌کنیم. درست است که وزارت ارتباطات مجری سیاست‌های شورای عالی است، اما باور داریم که به عنوان بازوی مشورتی باید راهکارهای مناسبی را ارائه بدهیم.

گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات اضافه‌کرد: عقیده دارم شرایط باید برای ارزیابی روندهای گذشته و جرح و تعدیل روش‌های ناکارآمد پیشین در جهت رفع دغدغه‌ها فراهم شود. قویا باور دارم هم اکنون اصلاح شیوه مدیریت فضای مجازی در چارچوب قوانین و مقررات و با در نظر گرفتن مصالح کشور در حوزه امنیت ملی، اقتصاد دیجیتال و موضوعات فرهنگی از طریق اجماع و وفاق ملی ممکن و مقدور است.

وزارت من ادامه وزارت هیچ فردی نخواهد بود

وی در ادامه تاکید کرد: باید ضمن تسهیل دسترسی عادلانه عموم ملت به فضای مجازی، مرزبانی جغرافیایی فضای مجازی و حمایت از سکوها، محتواها و خدمات داخلی را مدنظر قرار دهیم.

هاشمی در پایان ضمن تشکر از نمایندگان مجلس، خاطرنشان کرد: متعهد هستم که من سید ستار هاشمی فرزند مردم ایران، اگر مورد اعتماد شما قرار بگیرم همان‌گونه که تا کنون بر مبنای رضایت الهی و قوانین و مقررات نظام مقدس اسلامی حرکت کرده‌ام، بدون هیچ وابستگی به فرد یا گروهی، فقط در خدمت دولت وفاق ملی در خدمت ملت ایران باشم و با رعایت اصول عدالت و انصاف با شفافیت نسبت به مسائل محوله پاسخگو باشم. گردنم را در گرو تعهداتم می‌گذارم و با صدای بلند اعلام می‌کنم در صورت اعتماد نمایندگان، وزارت من ادامه وزارت هیچ فردی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: در وزارتخانه ضمن استفاده گسترده از نظرات مشورتی کارشناسان، هرگز اجازه مخدوش شدن استقلال عمل وزیر در اداره امور را نخواهم داد. برای افزایش کارآمدی و اثربخشی این حوزه مهم و سرنوشت ساز همه تلاش خود را به‌کار خواهم گرفت.

سید ستار هاشمی، متولد ۱۳۵۵ یاسوج است. وی دکترای مهندسی کامپیوتر دارد و استاد تمام گروه مهندسی کامپیوتر شیراز است. همچنین مدرک کارشناسی سخت‌افزار را از دانشگاه اصفهان، کارشناسی‌ارشد هوش مصنوعی را از دانشگاه علم و صنعت و دکترای هوش مصنوعی‌ را از دانشگاه علم و صنعت و موناش استرالیا گرفته است.

ستار هاشمی که در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) بود بعد از پایان این دولت به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفت و معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی در این سازمان شد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار