سیدافقهی در گفت‌وگو با پانا:

سیاست خارجی دولت چهاردهم باید براساس عقلانیت، شفافیت و استقلال اتخاذ شود

در طول تاریخ روابط ایران و غرب همواره بدعهدی و خیانت از سوی غرب بوده است/ دشمنی آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی ایران ثابت است

تهران (پانا) - کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت سیاست خارجی دولت چهاردهم باید براساس عقلانیت، شفافیت و استقلال اتخاذ شود تا بتوان تحریم‌ها را مدیریت کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۰۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد
سیاست خارجی دولت چهاردهم باید براساس عقلانیت، شفافیت و استقلال اتخاذ شود

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی در گفت‌وگو با پانا درخصوص اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم، اظهار کرد: «اخیراً مقام معظم رهبری به چند نکته مهم درخصوص رویکرد دولت جدید اشاره کردند مبنی بر اینکه بهتر است طبق روشی که دولت سیزدهم عمل کرد که بسیار هم موفق بود، پیش رود. اگر دولت شهید رئیسی ادامه پیدا می‌کرد، بسیاری از مشکلات حل می‌شد. دولت سیزدهم هم در سیاست خارجی و هم در سیاست داخلی مبارزه با فساد، فعالیت در راستای تحقق عدالت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آرامش و امنیت موفق بود. کشور ما کشوری خشک است که بیشتر مناطق بیابان‌خیز است اما طرح آبرسانی از آب‌های خلیج فارس به استان‌های سیستان بلوچستان، کرمان و یزد یک طرح بسیار خوبی بود که انجام شد.»

وی افزود: «اولویت دولت سیزدهم کشورهای همسایه و هم‌جوار بود و در این مورد هم بسیار موفق عمل کرد؛ آشتی عربستان و ایران مثالی از این موفقیت بود. شهید رئیسی با سفرهای متوالی و امضای توافق‌نامه‌های بسیار پربار و موثر در رشته‌های مختلف موفق شد که چنین دستاوردهایی را محقق کند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: «در حوزه ارتباط با دیپلماسی اقتصادی حرکتی به سمت قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین گام‌های بلندی برداشته شد. بنابراین سزاوار نیست این دستاوردها مغفول واقع شود و ما به دنبال غربی‌های زیاده‌خواه باشیم.»

 بعید است آمریکایی‌ها چیزی که از ما بگیرند به ما پس بدهند

وی به سیاست‌های اشتباه آمریکا در مقابل حمایت از غزه اشاره کرد و گفت: «امروزه شاهد هستیم که آمریکا چه تشویقی برای کودک‌کش‌ها در کنگره اجرا می‌کند متاسفانه طرح‌های عجیب و غریب و حرکت‌های ضد بشریت را از سوی دولت آمریکا شاهد هستیم. موضع‌گیری رهبران غرب علاوه بر اینکه به آقای پزشکیان تبریک نگفتند، همراه با تجدید تحریم‌ها بوده است. مقامات آمریکایی دشنام دادند و اهانت کردند که اتفاقی نیفتاده است، بنابراین باتوجه به این مسائل به‌ نظر من امید به برداشتن تحریم‌ها نیست. این به این معنا نیست که محال است بلکه شبه محال است. خیلی بعید می‌دانم آمریکایی‌ها چیزی که از ما می‌گیرند را به ما پس بدهند.»

سیدافقهی درخصوص انتخابات آمریکا نیز بیان کرد: «در طول تاریخ روابط ایران و غرب ثابت شده است که همیشه آنها بودند که بدعهدی و خیانت کردند و به هیچ یک از توافقات و تعهدات خود عمل نکردند؛ راه‌حل این است که تحریم‌ها را مدیریت کنیم کمااینکه در دولت شهید رئیسی فروش نفت را به 2/5 تا 3 میلیون بشکه رساندیم که مقدار کمی نیست. همچنین FATF را امضا نکردیم اما عضو شانگهای و اوراسیا و بریکس شدیم و بسیاری دستاورد دیگر داشتیم. البته آقای باقری کنی اعلام کردند که در حال مذاکره با آمریکا هستیم اما به نظر می‌رسد آمریکا در حال وقت تلف کردن است تا از ما امتیاز دریافت کند؛ امتیازهایی از جمله امتیازهای نفتی، اتمی، سیاسی و منطقه‌ای. تا زمانی که تکلیف انتخابات آمریکا روشن نشود، نباید امید به برداشتن تحریم‌ها داشت. دشمنی آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی ایران ثابت است. سیاست خارجی ما باید براساس عقلانیت، شفافیت و استقلال اتخاذ شود؛ نباید به سمت وادادگی و امتیاز دادن به آمریکا پیش برویم.»

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار