اجرای ‌نظام‌واره شایستگی‌های ‌تحصیلی برای دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی آینده

تهران (پانا) - ‌مدیر روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از اجرای «نظام‌واره شایستگی‌های پایه و عمومی تحصیلی برای دانش‌آموزان» در سال تحصیلی پیش‌رو به‌صورت محدود و آزمایشی صرفا برای پایه اول ابتدایی خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای ‌نظام‌واره شایستگی‌های ‌تحصیلی برای دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی آینده

کتاب‌های درسی، رکنی جدا‌نشدنی از مدرسه هستند که تالیف آن یکی از مهم‌ترین موضوعات در آموزش و پرورش است. چرا که تمامی محتواهای آموزشی دانش‌آموزان که ملاک سنجش آنان نیز در سال تحصیلی بوده در این قالب ارائه می‌شود. به همین سبب هر سال پیش از شروع سال تحصیلی یکی از دغدغه‌های مهمی که مطرح می‌شود، مساله تالیف کتاب‌های درسی است.

مدیر روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره تغییرات کتب درسی برای سال تحصیلی جدید گفت: «کتاب‌های درسی هر سال دست‌خوش تغییراتی می‌شود. مرجع این تغییرات بازنگری‌های مداوم کارشناسان و مولفان و همچنین بازخورد‌هایی است که از معلمان گرفته می‌شود. این تغییرات بر‌اساس ماموریت‌های سازمان می‌تواند کلی یا جزئی باشد. در برخی موارد کتاب‌های درسی دچار تصحیحات بسیار جزئی می‌شود. برخی مواردی که اشکالات نگارشی وجود دارد در کتاب‌های درسی رفع می‌شود.»

سید‌مجتبی طباطبایی ادامه داد: «محتوایی به تناسب موضوع و نیازی که دیده شده به کتاب درسی اضافه ‌یا‌ از آن کم شود. در برخی موارد اطلاعاتی در قالب «بیشتر بدانید» به کتاب اضافه می‌شود که سبب فهم راحت‌تر درس خواهد بود. اما تمامی این تغییرات مجموعا برای هر کتاب نزدیک به چند صفحه است.»

وی افزود: «معلمان همواره می‌توانند از طریق سامانه نظرسنجی کتاب درسی به نشانی nazar.roshd.ir نظرات خود‌ را درباره کتاب‌های درسی اعلام کنند. این نظرات بعد از دسته‌بندی توسط گروه‌های تالیف مربوطه بررسی و اعمال می‌شود.»

طباطبایی اظهار کرد: «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در دو سال گذشته فعالیتی را تحت عنوان ‌تدوین «نظام‌واره شایستگی‌های پایه و عمومی تحصیلی برای دانش‌آموزان» انجام داده است. در این نظام‌واره شایستگی‌ها برای پایه‌های مختلف، سطوح و مقاطع مختلف مشخص شده است. در نظام‌واره شایستگی‌های پایه دانش‌آموزان مشخص ‌و تعیین شده در هر پایه دانش‌آموزان باید چه شایستگی‌هایی را کسب کنند.»

مدیر روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه افزود: «در این نظام‌واره شایستگی‌ها به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و مسیر راه برای تغییر اساسی کتاب‌های درسی را مشخص می‌کند. این طرح امسال برای پایه اول ابتدایی به‌صورت بسیار محدود و به صورت آزمایشی - بالینی اجرا می‌شود. اجرای این طرح در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ منوط به پایه اول ابتدایی خواهد بود. البته همانطور که قبل‌تر نیز گفته شد معلمان و دانش‌آموزان متوجه این تغییر نخواهند شد. پس از اجرای موفق این طرح در پایه‌های اول و گرفتن بازخورد‌ها و اصلاحیه‌های احتمالی به اجرای سراسری خواهد رسید.»

طباطبایی به اهداف ‌تغییرات اساسی در کتاب‌های درسی اشاره کرد و افزود: «هدف این طرح تغییر اساسی است و زمانی که صحبت از مطالعه کتب درسی و کسب شایستگی‌ها است، یعنی به موضوع علم نافع توجه داریم. این بدان معناست که دانش‌آموز در کتاب درسی مطلبی را مطالعه نکند که هیچ کاربردی برای او ندارد، بلکه مطالعه وی در راستای ساحت‌های شش‌گانه تربیتی رسم شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ‌و تحقق شایستگی‌ها باشد. دانش‌آموز باید در هر پایه تحصیلی، شایستگی‌های ترسیم شده در نظام شایستگی‌های پایه و عمومی را کسب کند.»

مدیر روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه افزود: «کتاب‌های درسی و محتوای آموزشی با شایستگی‌های ترسیم شده در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تناسب پیدا خواهند کرد. نقدهایی به کتاب‌های درسی وارد می‌شد. این مساله که دانش‌آموز با وجود مطالعه کتاب درسی هیچ نکته‌ای را به عنوان شایستگی کسب نمی‌کند ‌یا این امر که کتاب‌های درسی حافظه‌محور است و ... پیشتر به‌عنوان نقد از کتاب‌های درسی شناخته می‌شد. امیدواریم بر اساس این نظام‌واره و تغیرات اساسی کتاب‌های درسی به آنچه برای دانش‌آموزان و آینده کشور بهتر است نزدیک شویم.»

‌طباطبایی ‌گفت: «‌کتاب درسی شامل منابع مکتوب آموزشی ما هستند. مجلات رشد نیز بخش دیگری از منابع مکتوب آموزشی ما هستند که در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار می‌گیرد. معلمان ما می‌توانند با رجوع به سایت رشد و همچنین از طریق شبکه پیام‌رسان شاد در بخش مربوط به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ‌منابع غیر مکتوب مرتبط با کتاب درسی و کلاس‌شان دسترسی پیدا کنند.»

خبرنگار : آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار