ناdب رئیس کمیسیون مالیات،‌ کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

نقش مهم آموزش در تامین نیروی انسانی ماهر

تهران (پانا) - نائب رئیس کمیسیون مالیات،‌ کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی گفت طبیعی است که آموزش در بحث تأمین نیروی انسانی ماهر و تکنسین اهمیت ویژه‌ای دارد اما اگر نیروی آموزش دیده حقوق کافی دریافت نکند زمانی که تبدیل به نیروی ماهر شود به سهولت در میان شرکت‌های مختلف جابه‌جا شده و در نهایت ممکن است حتی از کشور خارج شود.

کد مطلب: ۱۴۸۸۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد
نقش مهم آموزش در تامین نیروی انسانی ماهر

مهرداد خالقی در گفت‌وگو با پانا خاطرنشان کرد:‌ «مشکلاتی که اکنون در زمینه تامین نیروی کار وجود دارد بیشتر به این بحث مرتبط است که انگیزه کارکردن کم‌رنگ شده است،‌ این شرایط به طور قطع نیاز به آسیب‌شناسی دارد اما به دلایلی همچون دوری محیط‌های کار تولیدی از شهرها که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد موجب شده تا نیروی کار فعالی که در سنین کار هستند اشتیاق چندانی به کارکردن در این محیط‌ها نداشته باشند. دریافتی و حقوقی که برای نیروی کار تکنسینی در نظر گرفته می‌شود نیز چندان مناسب نیست و اگر به دلیل دوری محیط‌های کار تولیدی و صنعتی بخشی از حقوق صرف رفت و آمد و هزینه‌های جانبی شود نیز رغبت به کار در این محیط‌ها بیشتر از دست خواهد رفت.»

وی افزود: «با هدف جذب نیروی کار تکنسینی یا ترغیب دانش‌آموزان و جوانان به فراگرفتن مهارت‌های کاری تکنسینی در درجه اول سطح حقوق و دستمزد این رشته از مشاغل را باید بهبود بخشید تا انگیزه کار بهتر شود.»

نائب رئیس کمیسیون تامین اجتماعی و کار اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ «مهار تورم، مهار قیمت‌ها، افزایش درآمدها و بهبود قدرت خرید مردم از جمله موضوعاتی است که موجب خواهد شد در درجه اول انگیزه آموزش و کار تقویت شود.»

خالقی افزود: «نیاز به عارضه‌یابی جدی است در غیر این‌صورت طی سال‌های آینده نیازمند ورود نیروی کار خارجی خواهیم بود. همچنین باید برای حفظ نیروی کار فعلی و شاغل نیز تدابیری اندیشیده شود تا بتوان اشتغال موثر ایجاد کرد.»

وی درباره آموزش نیز اظهار کرد:‌ «طبیعی است که آموزش نیز در بحث تأمین نیروی انسانی ماهر و تکنسین اهمیت ویژه‌ای دارد اما اگر نیروی آموزش دیده حقوق کافی دریافت نکند زمانی که تبدیل به نیروی ماهر شود به سهولت در میان شرکت‌های مختلف جابه‌جا شده و در نهایت ممکن است حتی از کشور خارج شود.»

خالقی عنوان کرد:‌ «آموزش باید همزمان با این بحث باشد که سطح حقوق و دستمزد ترمیم شود. نیروی کار ساده ممکن است در دسترس‌تر باشد اما وقتی نیروی کار ماهر شود کارفرمایان باید برای نگهداری آنها جذابیت ایجاد کنند. برخی شرکت‌ها قائل به آموزش هستند اما برخی نیز اعتقادی به آن ندارند.»

وی افزود:‌ «هیچ شرکتی بدون آموزش نیروی کار قادر به ارتقای بهره‌وری و کارکرد خود نخواهد بود و سازمان‌ها نیز به دنبال این بحث رفته‌اند که نیروی کار آموزش دیده را در اختیار گیرند.»

نایب رئیس کمیسیون تأمین اجتماعی و کار اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ «بنابراین مهم‌ترین بحث برای واحدهای تولید و صنعتی نگهداشت نیروی کار باتجربه و ماهر است. متاسفانه مهاجرت از کشور حتی به نیروی کار ماهر هم رسیده است. مشکل اینجاست که سطح انتظارات آنها از دستمزد آنها بالاتر است. البته واحدهای تولیدی و صنعتی نیز برای پرداخت دستمزدهای بالاتر مشکلاتی دارند و برخی از آنها اکنون در نقطه سربه‌سر درحال فعالیت هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار