مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی خبر داد؛

گشت‌های مشترک بازرسی از میوه فروشی‌های خرد پایتخت

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از گشت‌های مشترک بازرسی در سطح میوه فروشی‌های خرد تهران خبر داد و گفت با هرگونه گران‌فروشی و دریافت سود ۱۰۰ درصدی برخورد قانونی می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۸۹۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
گشت‌های مشترک بازرسی از میوه فروشی‌های خرد پایتخت

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مسعود امراللهی در گشت و بازرسی مشترک بازرسان وزارت صمت، سازمان تعزیرات حکومتی و اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران از خرده‌فروشی‌های میوه در بخش مرکزی تهران افزود: این گشت‌ ها پیرو مصوبات کارگروه ساماندهی شرایط میوه و تره‌بار در راستای احقاق حقوق عمومی است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: گران‌فروشی، عدم ارائه فاکتور و یا نبود فاکتور معتبر، عدم برچسب قیمت، عرضه میوه به قیمت نوبرانه و دریافت سود ۱۰۰ درصدی برخلاف قیمت مصوب و تداخل امور صنفی در صدر موارد تخلفات قرار داشته است.

وی اظهار کرد: طرح نظارتی ویژه تابستانه به منظور مقابله با تخلفات احتمالی و رفاه حال مصرف کنندگان که از اول تیر ماه سال جاری آغاز شده تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در بازرسی‌های امروز در برخی موارد با لحاظ کردن قیمت عمده فروش و تعیین سود ۳۰ تا ۳۵ درصد، فروشندگان میوه ملزم به درج قیمت جدید شدند و سه واحد خرده فروشی هم متخلف تشخیص داده شده و پرونده این واحدها به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد.

امراللهی خاطرنشان کرد: ریشه اصلی مشکلات در خرده فروشی‌ها، عدم صدور فاکتور و یا فاکتور معتبر از سوی بنکداران میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران است که برای کل جامعه مشکلاتی ایجاد کرده است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با طرح تشدید نظارت بعدی، فرآیند صدور فاکتور دیجیتال از سوی فروشندگان معتبر میدان مرکزی میوه به صورت جدی پیگیری می‌شود تا باعث حذف دلالان شود.

وی ادامه داد: همچنین با مذاکراتی که با مسوولان میدان مرکزی میوه و تره‌بار انجام شد، اتحادیه حق العمل کاران یا همان بارفروشان نیز قول دادند با فراهم شدن زیرساخت صدور فاکتور دیجیتال، از این روند استقبال خواهند کرد.

امراللهی همکاری مردم را برای نظارت بر قیمت‌ها نیز بسیار مهم دانست و افزود: مردم می‌توانند از طریق قیمت‌های اعلامی روزانه از سوی میدان مرکزی میوه و تره‌بار، کشف قیمت داشته باشند و تخلف گرانفروشی را جلوتر از ماموران دولتی به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا بازرسان ما فوراً برای بررسی و برخورد با متخلفان وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود ضایعات میوه، برای این صنف سود ۳۰ تا ۳۵ درصدی در نظر گرفته شده است که متاسفانه متخلفان به چنین سودی برای هر کیلو میوه هم راضی نیستند و بعضا با سود بیش از ۱۰۰ درصد از قیمت خرید، میوه را به مردم عرضه می‌کنند.

برخی خرده فروشی های میوه فاکتور خرید ندارند

اسدالله کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در گشت بازرسی مذکور با تایید وجود تخلف از سوی برخی فروشندگان میوه که حتی از ارائه فاکتور خرید به ماموران دولتی امتناع کردند، گفت: در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران افرادی هستند که مستقل از غرفه‌ داران بدون پروانه کسب در خارج از غرفه فعالیت می‌کنند و بساط دارند که باید با این عرضه کنندگان خارج از ضابطه میوه، برخورد شود.

وی افزود: دهه‌های متمادی است که فاکتور و پرینت ترازو در خرده‌فروشی‌های سطح شهر برای مشتری صادر می‌شود، در حالی که حق العمل کاران میدان مرکزی میوه همچنان فاکتور دستی و حتی فاقد مهر صادر می‌کنند که این مشکل باید برطرف شود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار