رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد؛

کاهش ۱۲ درصدی تورم نقطه به نقطه در تیرماه ۱۴۰۳

تهران (پانا) - رئیس‌کل بانک مرکزی ایران گفت مطابق آمار مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه حدود ۱۲ درصد کاهش یافت و به ۳۲.۴ درصد رسید، یعنی نه تنها سیاست‌های دولت سیزدهم مانع افزایش تورم شد، بلکه موجب کاهش آن به کانال ۳۰ درصد شد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۱۲ درصدی تورم نقطه به نقطه در تیرماه ۱۴۰۳

محمدرضا فرزین در جلسه گزارش عملکرد اعضای کابینه دولت سیزدهم درباره متغیرهای پولی افزود: از سال ۱۳۹۷ به بعد با تشدید تحریم های جدیدی که به اقتصاد ایران تحمیل شد، دچار عارضه زنجیره تورم، افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ پول و افزایش نقدینگی شدیم؛ به عبارتی در چرخه تورم و افزایش نرخ ارز گیر کرده بودیم و دائما این باعث تورم در سطح متغیرهای پولی و تورم CRP و تورم PPI و تورم تولیدکننده شده بود.

وی گفت: در حوزه سیاست های پولی باید گفت که نقدینگی که به بالای ۴۰ درصد رسیده بود به کانال ۲۰ درصد رسید و اکنون ۲۵ درصد است

فرزین تصریح کرد: پایه پولی که به بالای ۴۰ درصد رسیده بود در کانال ۲۰ درصد رسید که باید یادآورد شد پایه پولی حاصل مطالبات بانک مرکزی از دولت، نظام بانکی و دارایی هایی ارزی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: وقتی پایه پولی حدود ۲۰ درصد کاهش می یابد یعنی توانسته ایم نظم پولی برقرار کنیم و این متغییر را مهار کنیم.

وی تصریح کرد: عدد رشد پول تا ۷۰ درصد هم را در برخی سال ها داشتیم که خوشبختانه در سال جاری این عدد به زیر ۲۰ درصد رسید و اکنون حدود ۲۰ درصد است؛ یعنی انتظارات تورمی هم بهتر شده و کنترل شده است و سیاست های کشور در این حوزه موفق بوده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران گفت: مردمی سازی یارانه‌ ها، طرح ارائه کالابرگ و شمولیت مالی گسترده، ضریب جینی را کاهش داده است.

وی اظهار کرد: آخرین اعداد در مورد سرمایه گذاری بخش صنعت؛ جوازهای تاسیس صنعتی که صادر شده و پروانه‌های بهره‌برداری، جوازهای تاسیس نشان دهنده آینده است که در آینده چقدر سرمایه‌گذاری می‌شود.

فرزین درباره پروانه‌‌های بهره‌برداری یعنی جوازهایی که داده شده چقدر از آن به بهره‌برداری رسیده است، افزود: در خصوص جوازها، سرمایه‌گذاری حقیقی و تورم زدایی شده ۱۹.۷ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، پروانه‌های بهره‌برداری، آنهایی که عملیاتی شده ۵۴.۵ درصد رشد داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه تحلیل ضریب جینی اهمیت دارد و یکی اهداف عدالت اجتماعی است، گفت: ضریب جینی یک عدد بین صفر و یک است هرچه به صفر نزدیک‌ تر باشد، توزیع درآمد عادلانه‌ تر است و هرچه به یک نزدیک‌ تر باشد توزیع درآمد ناعادلانه‌ تر است. به طور تاریخی ضریب جینی ۴۰ درصد است.

وی افزود: این ضریب در دورانی به ۴۲ و ۴۳ درصد رسیده و در دورانی به دلیل برخی سیاست‌ها تا ۳۹ و ۳۸ درصد نیز کاهش یافت. در مناطق روستایی ضریب جینی از مناطق شهری بهتر است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ ضریب جینی به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرد.

فرزین تصریح کرد: مردمی سازی یارانه‌ها، طرح ارائه کالابرگ و شمولیت مالی گسترده که در کشور اتفاق افتاده، ضریب جینی را کاهش داده است.

وی افزود: وام‌ های قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری گستردگی شمولیت مالی را رشد داده و عموم خانوارها دسترسی لازم به تسهیلات مالی در شرایط مختلف را پیدا کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار