استاندار فارس:

آموزشهای پیشگیری از وقوع جرم باید ازدرون خانواده ها واز مدارس آغاز شود

استاندار فارس گفت: آموزش های مربوط به پیشگیری از وقوع جرم و احترام به قانون باید از مدارس و از بطن خانواده ها آغاز شود و لازمه این امر حاکمیت قانون در جامعه است.

کد مطلب: ۶۳۴۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس، سید محمد علی افشانی در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: اولین نیاز جامعه حاکمیت قانون است و اگر به دنبال حرکت در مسیر توسعه هستیم باید به حاکمیت قانون توجه داشته باشیم.

وی بر لزوم آغاز آموزش و دنبال کردن بحث پپیشگیری از وقوع جرم از طریق مدرسه و خانواده تاکید کرد وافزود: اگر فرزندان ما بیاموزند که به عنوان مثال محیط زیست را باید حفظ کنند و ببینند که حاکمیت با منفعت طلبان و کسانی که محیط زیست را به خطر می اندازند برخورد جدی می کندقطعا می آموزند که باید حقوق همه را رعایت کند.

وی گفت: تمامی مجموعه ها و دستگاهها به ویژه دستگاه قضایی نقش بارزی در بحث تحقق عدالت دارد.

افشانی افزود: لازم است که مردم به همه ما اعتماد کنند و اطمینان خاطر داشته باشند که ما به عدالت رفتار می کنیم و اگر مردم اعتماد کنند میزان جرایم به شدت کاهش می یابد چرا که هیچ کس برای رسیدن به حق خودش خودسرانه عمل نمی کند و به جای این کار از سیستم قضایی کمک می گیرد.

استاندار فارس گفت: اگر مدیران دستگاههای اجرایی در مبارزه با فساد حساسیت بالایی داشته باشند بخشی از مساله حل خواهد شد و کسانی که در سیستم کار می کنند اگر اطمینان داشته باشند که مدیر اجرایی به لحاظ اخلاقی، مالی، رعایت حقوق انسان ها و اجرای عدالت سالم است، این به سایر بخش ها نیز تسری می یابد و بخشی از جامعه که با این سیستم ارتباط دارد می دانند که در آن سیستم و مجموعه فساد وجود ندارد و نسبت به آن حساسیت وجود دارد.

افشانی افزود: اما اگر این حساسیت کم باشد سیستم دچار فساد می شود و حقوق مردم ضایع می گردد و مردم برای اینکه خودشان اقدام کنند دست به ارتکاب جرم می زنند.

استاندار فارس اظهار کرد: اگر می خواهیم جرم کاهش یابد باید نگاه خود را اجتماعی کنیم، نگاه اجتماعی به معنای مشارکت مردم، تقویت نهادهای اجتماعی و حضور مردم برای اداره بخش های مختلف است.

وی گفت: باید عناوین مجرمانه را هم کاهش دهیم تا حجم زندانیان کاهش یابد چرا که این فقط فرد زندانی نیست که با زندان رفتن تنبیه می شود بلکه خانواده و فرزندان او نیز با مشکلات فراوانی روبه رو می شوند.

استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم گسترش نشاط و امید در جامعه ادامه داد: انسان امیدوار مجرم نیست و معمولا انسان های مایوس هستند که مرتکب جرم و تخلف می شوند.

استاندار فارس از تمام دستگاهها و مجموعه ها خواست که در کنار هم با معضل فساد مبارزه کنند.

وی گفت: هر فردی که دچار غرور شد و فکر کرد که انسان سالم و درستی است از همانجا آسیب می بیند و ضربه می خورد.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این نشست از تلاش ها و همکاری های دستگاه های اجرائی، امنیتی ، انتظامی و آموزشی در راستای اجرای طرح های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی در یک سال گذشته تقدیر کرد.

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه برنامه ها و طرح های خوبی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب ها اجتماعی با همت اعضای شورا در سال گذشته اجرا شد گفت: مسئولیت پیشگیری از وقوع جرم و تحقق اهداف آن بر عهده دستگاه های و نهاد گوناگون و اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی است که هر کدام در شکل گیری جرم و آسیب ها دخیل و سهیم هستند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با تأکید بر اینکه عدم توجه هر کدام از سازمان ها و نهاد ها به وظایف تعریف شده باعث خواهد شد محیط اجتماعی و رشد افراد در جامعه آماده هدایت فرد به سمت ارتکاب جرائم شود بیان داشت: اگرزمینه درمان ، آموزش ، پرورش و اشتغال افراد را فراهم کرده و فرد را رها شده و بیکار و بیمار و بدون آموزش مهارت های زندگی در جامعه رها نکنیم عملاً به رشد و تعالی فرد در جامعه کمک کرده ایم که متأسفانه در حال حاضر این امر محقق نمی شود.

وی در ادامه با تشریح پیشگیری های وضعی و انتظامی نیز بیان داشت: در این مقوله باید با آموزش و آگاهی بخشی به جامعه زمینه ارتکاب جرم را از مجرم بگیریم.

القاصی افزود: در این مرحله نیز هر فرد ، سازمان و نهادی می تواند در جای خود امنیتی را ایجاد و زمینه انحراف و وقوع جرم را محدود نماید. وی متولی این بخش را نیز نهاد های امننتی و انتظامی خواند و با اشاره به پیشگیری های قضایی و کیفری که هدف از آن تنبیه و مجازات مجرم به منظور تأدیب وی و عبرت سایر افراد است بیان داشت : دادگستری و دستگاه قضایی تنها در بخش سوم و اعمال مجازات های متناسب در راستای پیشگیری کیفری و حقوقی است که وظیفه مستقیم دارد؛ این در حالی است که امکانات اجرای سایر روش های پیشگیری در اختیار نهاد های گونان اجرایی ، امنیتی ، انتظامی ، فرهنگی و اجتماعی است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در ادامه هدف این شورا را ایجاد هم افزایی در بین نهاد ها و سازمان ها در راستای کاهش اثرات جرم خواند و تصریح کرد: به حمد الله در استان فارس با همدلی و تعامل ایجاد شده برنامه های خوبی طرح و به سطوح ملی پیشنهاد گردید که نتایج اجرای پایلوت طرح های پیشگیرانه در استان فارس دارای نتایج مثبتی بوده است.

در ادامه احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس نیز به تشریح طرح نماد و پیشگیری های رشد مدار در مدارس با همکاری آموزش و پرورش پرداخت و افزود: اجرای مجازات های جایگزین حبس ، از نقاط قوت این طرح هاست.

در پایان نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس از مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، فرمانده انتظامی استان، مدیرکل امنیتی استانداری، شهردار شیراز، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به لحاظ اجرای موفق طرح های پیشگیرانه و همکاری مناسب با مجموعه قضایی استان با اهداء لوح، تقدیر گردید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار