دلایل اصلی افت تحصیلی به روایت یک معلم

تهران (پانا) - یک دبیر مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران می‌گوید نمی‌توان دانش‌آموزان را علت اصلی افت تحصیلی دانست؛ بلکه غیرحضوری بودن مدارس، دوری از محیط مدرسه و همچنین در برخی موارد بی‌توجهی اولیا باعث بروز مشکلات روانی، اجتماعی و افت تحصیلی در بین دانش‌آموزان شده است.

کد مطلب: ۱۲۷۶۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد
دلایل  اصلی افت تحصیلی به روایت یک معلم

شمس الدین کریمی منش؛ جامعه شناس، مدرس آموزش خانواده و از دبیران با تجربه درس مطالعات اجتماعی در شهر تهران در راستای کاهش مشکلات دانش آموزان در پساکرونا، با اشاره به معضلات و پیامدهای مجازی بودن آموزش گفت: «تعطیل بودن کلاس های درس و غیرحضوری بودن مدارس، معضلات بسیار زیادی برای دانش آموزان داشت و باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای دانش آموزان شد که بزرگترین آن عدم حضور دانش آموزان در کلاس ها و عدم پیشرفت روند اجتماعی شدن آنها است، زیرا زمانی که دانش آموزان در کلاس های درس هستند مطالب مفید و جدیدی را می آموزند و آرامش روحی و روانی کافی را بدست می آورند اما زمانی که در منزل هستند وقت زیادی را با گوشی همراه سپری می کنند و همین مورد باعث مشکلات جسمی و روانی می شود و البته افت تحصیلی دانش آموزان نیز از معضلات بزرگ غیرحضوری بودن کلاس های درس بود. همچنین دانش آموزان علاوه بر درس و مطالبی که داخل کتاب ها هستند، باید مهارت های دیگری را بیاموزند که این امر بدلیل مجازی بودن کلاس ها مختل شده بود.

وی با تاکید بر جبران مشکلاتی مانند افسردگی، اعتیاد شدید به موبایل و... در دانش آموزان افزود: «مشکلات و معضلات به وجود آمده چه در زمینه درسی و چه در زمینه روانی، در کوتاه مدت قابل جبران نیستند و زمان بر هستند و باید با برنامه ریزی دقیق و منظم این مشکلات را به تدریج از بین برد.»

کریمی منش به عنوان یک دبیر با تجربه در روش های ارائه تدریس اظهار کرد: «بازگشایی مدارس خوشایند بود و اتفاق خوبی بود، اما باید مدت زمان هر کلاس کنترل شود تا در این شرایط که هنوز ویروس کرونا وجود دارد و هنوز هم واگیردار است، خستگی زیادی برای دانش آموزان، دبیران و کادر اجرایی ایجاد نشود تا با بهترین شرایط، علم و دانش به دانش آموزان منتقل شود.»

وی با اشاره به راهکارهایی برای به حداقل رساندن معضلات دانش آموزان عنوان کرد: «دبیران می توانند راهکارهایی را به صورت موقت برای تدریس استفاده کنند، مانند آشنا کردن دانش آموزان با فرهنگ آموزش، مشخص کردن و آموزش نکات مهم و اصلی دروس، آموزش و یاد دادن مطالب و مهارت هایی که دانش آموزان در دوران مجازی بودن کلاس ها آنها را یاد نگرفتند و صحبت کردن در مورد موضوعات و مهارت های زندگی، همچنین از موضوعات مهمی که دبیران باید در این شرایط به آن توجه کنند، این است که باید مطالب درسی را به صورت تدریجی و مرحله به مرحله تدریس کنند، نه به صورت ناگهانی که باعث ایجاد فشار روی دانش آموزان شود و در نهایت باید آزمون ها به صورت مشخص شده و مرحله ای باشند و کل کتاب را در آزمون لحاظ نکنند، زیرا این موضوع بسیار هم برای ارزشیابی دبیر و هم برای دانش آموزان مشکل ساز است.»

این آموزگار در ادامه در مورد وضعیت فعلی تحصیلی دانش آموزان خاطرنشان کرد: «نمی‌توان دانش آموزان را مقصر اصلی افت تحصیلی دانست، زیرا غیرحضوری بودن مدارس، دوری از محیط مدرسه و همچنین در برخی موارد بی توجهی اولیا نیز باعث ایجاد این مشکل بزرگ شده است؛ خصوصا اولیا که اجازه می دهند فرزندشان به راحتی در آزمون های مجازی تقلب کنند یا از روی کتاب بنویسند و همچنین نداشتن سخت گیری بر حضور فعال فرزند خود در کلاس های مجازی باعث افت تحصیلی شدید بر روی برخی از دانش آموزان شده است.

دبیر منطقه ۱۳ در پایان در مورد راه‌های کاهش مشکلات در مدارس گفت:« ایجاد کارگاه‌ های روانشناسی برای دبیران و دانش آموزان بسیار عالی و مفید خواهد بود و کمک بسیاری به حذف برخی از معضلات و مشکلات بوجود آمده در زمان دور بودن از مدارس می کند.»

دانش آموز خبرنگار: رادوین مقیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار