هانیه مرشدی:

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های معلمان، احترام به جایگاه اجتماعی آن‌هاست

تهران (پانا) - معلم پایه سوم دبستان شکوفه‌های انقلاب، احترام به جایگاه اجتماعی معلمان را یکی از اصلی‌ترین مطالبات این قشر فرهنگی دانست و تاکید کرد این جایگاه والا در جامعه نباید خدشه‌دار و بی‌ارزش شود.

کد مطلب: ۱۲۷۵۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
یکی از مهم‌ترین خواسته‌های معلمان، احترام به جایگاه اجتماعی آن‌هاست

هانیه مرشدی؛ معلم منطقه ۱۳ تهران در گفت‌وگو با پانا گفت: «شغل و حرفه یک معلم به گونه‌ای است که او در قبال آموزش، تعلیم و تربیت، به‌دنبال کسب سود و منفعت شخصی نیست. به این معنا که معلم با تمام وجود تدریس می‌کند و آموزش می‌دهد اما در مقایسه با سایر حرفه‌ها، از منافع اقتصادی و مادی بهره‌مند نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه احقاق حقوق معلمان، هم از نظر مالی و هم از نظر معنوی بسیار مهم است، افزود: «در این شرایط با توجه به اینکه با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، دغدغه‌های مالی تا حدودی برطرف خواهد شد اما؛ مهم تر از آن، رعایت شأن و جایگاه اجتماعی معلمان است که متأسفانه گاهی اوقات در جامعه نادیده گرفته می‌شود و شاهد برخی بی‌احترامی‌ها هستیم.»

وی ادامه داد: «هر معلم، یک انسان است و احتمال خطا برای هر انسانی وجود دارد. بنابراین نباید با یک خطا این جایگاه والا در جامعه خدشه‌دار و بی‌ارزش شود.»

مرشدی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت بزرگداشت مقام معلم در سال‌های گذشته و اکنون، گفت: «زمانی که ما دانش‌آموز بودیم، اصلا فضای مجازی وجود نداشت. بنابراین یک یا دو ساعت در مدرسه به‌مناسبت روز معلم جشن می‌گرفتیم. اما اکنون با توسعه امکانات مجازی و آنلاین، بسیار خوشحال‌کننده است که دانش‌آموزان کار با این ابزارها را آموختند و برای معلمان خود کلیپ‌ها و تصاویر زیبا و دلنشین تهیه می‌کنند. بنابراین آشنایی بچه‌ها با تکنولوژی مایه خرسندی من است.»

مرشدی در بخش دیگری، درباره اینکه معلمان چگونه خودشان را در دو سال گذشته با شرایط خاص آموزشی ناشی از شیوع کرونا ویروس تطبیق دادند، گفت: «کرونا ناگهانی اتفاق افتاد و ما هم مثل خیلی از کشورها آمادگی لازم را برای مواجهه با چنین شرایطی نداشتیم. با این حال تصمیم سریع و فوری این بود که آموزش‌ها به صورت غیرحضوری پیگیری شود.»

وی تصریح کرد: «در هفته‌ها و ماه‌های اول، بسیاری از همکاران ما سردرگم بودند که چگونه و با چه ابزار و امکاناتی باید تدریس کنند و جلوی بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر بر روند تحصیلی دانش‌آموزان را بگیرند. همین موضوع موجب شد که اکثر معلمان به‌دنبال یادگیری فنون و روش‌های تدریس مجازی بروند و نحوه کار با نرم‌افزارها و تجهیزات رایانه‌ای را فرا بگیرند که این تلاش و همت، اتفاق بسیار خوبی بود.»

معلم پایه سوم دبستان شکوفه‌های انقلاب افزود: «به نظر من یک معلم باید هم در بستر آموزش حضوری و هم در حوزه آموزش مجازی، توانایی انتقال مطالب درسی را داشته باشد و خود را برای تغییر شرایط و واکنش مؤثر آماده نگه دارد.»

مرشدی با بیان اینکه فراهم شدن بسترهای آموزش مجازی یک دستاورد خوب در دو سال گذشته بود، اظهار کرد: «با توجه به اینکه ابزارها، امکانات و نرم‌افزارهای کافی در دسترس و در خدمت معلم است، تدریس مجازی می‌تواند در صورت لزوم و در مواقع خاص به اندازه تدریس حضوری برای دانش‌آموزان قابل فهم و درک باشد.»

وی در ادامه، با اشاره به آسیب‌های وارد شده به دانش‌آموزان در دو سال اخیر گفت: «هرچند معلمان و مدیران نظام آموزشی کشور، همه تلاش خود را برای کاهش آسیب‌ها به کار گرفتند. با این حال به خاطر شرایط خاصی که ایجاد شده بود، شاهد بروز برخی آسیب‌های تحصیلی، پرورشی و انضباطی بودیم.»

وی بیان کرد: «در سیستم آموزش مجازی، معلم دسترسی کامل به دانش‌آموز ندارد و برخی دانش‌آموزان از روی ناآگاهی و غفلت یا گاهی از روی تنبلی، تکالیف کلاسی را همزمان با تدریس انجام نمی‌دهند. بنابراین همین موضوع موجب عقب‌ماندگی تحصیلی در این دانش‌آموزان می‌شود.»

مرشدی در پایان از برخی از مسائل دانش‌آموزان در آموزش مجازی گفت: «افت تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی در همه دروس به ویژه املا و ریاضی بود و بچه‌ها به خاطر نداشتن تمرین کافی، ریاضی را به خوبی یاد نمی‌گرفتند. البته خیلی از والدین نیز برای بچه‌ها وقت کافی نمی‌گذاشتند. نکته مهم دیگر در دو سال گذشته این بود که تعداد زیادی از دانش‌آموزان فقط حضور خود را اعلام می‌کردند اما ممکن بود خواب باشند یا به کارهای دیگری غیر از درس و کلاس بپردازند.»

دانش‌آموز خبرنگار؛ زهرا جابری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار