الهام دلپذیر در گفت‌وگو با پانا:

ایثارگری، مهارت یک معلم است

تهران (پانا) - یکی از معلمان آموزش تلویزیونی بر نقش مهم و موثر معلمان در تحقق جامعه دانش‌بنیان تاکید کرد و به بیان راهکارهای آن پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۷۵۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
ایثارگری، مهارت یک معلم است

الهام دلپذیر؛ معلم منطقه ۱۳ از دبستان پروین اعتصامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پانا با اشاره به نام‌گذاری یکی از روز‌های هفته معلم در سال جاری با عنوان "معلمان، پیشران جامعه دانش‌بنیان"، اظهار داشت: معلمان ما می توانند با ایجاد انگیزه و تفکرات مثبت، ارائه اطلاعات صحیح و ارتقای سطح دانش و توان فنی خود و همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف نقش پر‌رنگی در این امر داشته باشند.
وی افزود: همچنین بازدید میدانی معلمان به همراه دانش‌آموزان از شرکت‌ها و مراکز دانش‌بنیان کشور، استفاده از گفتمان‌ها، حضور در همایش‌ها و نیز شناسایی استعداد‌های بالقوه دانش‌آموزی در مقاطع پایین و پرورش آن در مدارس خاص، از جمله اقداماتی هستند که برای تحقق این شعار باید به آنها توجه شود.
این معلم آموزش تلویزیونی درباره جایگاه معلمان پیشکسوت در ارتقای نظام آموزشی کشور معتقد است: یکی دیگر از روز‌های هفته معلم در سال جاری با عنوان "معلم پیشکسوت، سرمایه نظام تعلیم‌و‌تربیت است" نام‌گذاری شده، از همین رو معلمان ما با ارائه تجربیات خود برای اقشار جامعه از طریق همایش‌ها و گردهمایی‌هایی که توسط ارگان‌های مختلف به‌خصوص آموزش‌و‌پرورش برگزار می‌شود، از جایگاه بالایی برخوردارند.
دلپذیر افزود: استفاده از مهارت‌های معلمان پیشکسوت برای آموزش معلمان جدیدالورود و قرار دادن بخشی از بودجه آموزش‌وپرورش برای ارائه تجربیات این پیشکسوت‌ها، می‌تواند نقش بزرگی در ارتقای نظام آموزشی داشته باشد.
وی در پاسخ به اینکه معلمان چگونه می‌توانند بیش از گذشته پرچمدار فرهنگ ایثار‌ و‌ شهادت باشند، گفت: معلمان محترم همواره تلاش می‌کنند با برخورد به‌جا و از خود‌گذشتگی در کلاس درس در قبال افکار و فرهنگ‌های مختلف دانش‌آموزان، خواندن و نشان دادن قسمتی از زندگی ایثارگران و شهدا از طریق فیلم‌ها و آثار هنری و همچنین اجرای نمایشنامه توسط دانش‌آموز با نظارت معلم، پرچمدار ترویج فرهنگ ایثار و از خود‌گذشتگی باشند.
این معلم ادامه داد: حضور در جمع خانواده شهدا، آشنا ساختن دانش‌آموزان با سبک زندگی و چگونگی به شهادت رسیدن شهدا و ایجاد چالش‌های فرهنگی و هنری از جمله عکاسی ،نقاشی، ساخت انیمیشن و... از دیگر موضوعاتی است که معلمان می‌توانند در این زمینه به آن بپردازند.
دلپذیر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‌های وارد شده به یادگیری و تحصیل کودکان و نوجوانان در دو سال اخیر عنوان کرد: در این مدت به خاطر شرایط کرونایی، از دو جنبه آسیب‌هایی به دانش‌آموزان وارد شد؛ اول اینکه دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی را به فراموشی سپردند، مسئولیت‌پذیری از دوش دانش‌آموزان برداشته شد و همچنین عزت نفس و اعتماد به نفس واقعی دانش‌آموزان جای خود را به استرس و اضطراب بی‌مورد داد.
وی افزود: دوم اینکه پایه‌های اصلی آموزش متزلزل و یادگیری به صورت چهره به چهره و خودمانی تعطیل شد؛ به طوری که تمام مسولیت‌ها بر دوش والدین بود. از همه مهمتر باید به استفاده نابه‌جا از گوشی تلفن همراه در مقاطع پایین‌تر اشاره کرد که از آسیب‌های بزرگ آموزش مجازی بود.
این معلم با اشاره به فعالیت تلویزیونی خود گفت: من از تابستان سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را در صدا‌و‌سیما آغاز کردم و با شیوع ویروس کرونا از اسفند آن سال، طی جلسه‌ای که با دکتر علیرضا کریمیان، مدیر کل آموزش‌و‌پرورش تهران داشتیم، ایشان اعلام کرد که ما باید عدالت آموزشی را از طریق آموزش تلویزیونی به اجرا دربیاوریم. بنابراین این روند تا بعد از اتمام ویروس کرونا در کشور ادامه‌دار خواهد بود.
این معلم فداکار و نوع‌دوست در پایان صحبت‌هایش با اشاره به تلاش‌های خود برای آموزش یک دانش‌آموز ناشنوا اظهار داشت: من تلاش کردم در طول دوران تدریس خود زمان استراحت در زنگ‌های تفریح را به این دانش‌آموز برای یادگیری بهتر دروس اختصاص بدهم و همچنین دانش‌آموزان را با هنر کمک کردن به یکدیگر و از خود گذشتگی آشنا کنم. چراکه آنها خواه ناخواه تحت تاثیر این رفتار و روش تدریس قرار می‌گیرند و آن را در زندگی اجتماعی خود به کار می‌بندند.

* زهرا جابری، دانش آموز خبرنگار پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار