کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش فیروزکوه:
اعتماد به آزمون غربالگری و روانشناختی، گام اول برای مشاور و دانشآموزان است
فیروزکوه(پانا)- کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه از برگزاری آزمون غربالگری شناختی در سامانه نماد ویژه دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم خبر داد و گفت شناسایی زودهنگام مشکلات فرصتی است که میتوان از آن برای درمان و پیشگیری ازمشکلات بزرگتر استفاده کرد.
بهنام حکیمی، کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه در حاشیه برگزاری آزمون غربالگری شناختی در گفت و گو با پانا عنوان کرد :« بسیاری از اختلالات و مشکلات مانند ADHD و اختلالات یادگیری اگر در مراحل اولیه شناسایی شوند، به راحتی قابل درمان یا مدیریت هستند. اما عدم شناسایی میتواند این مشکلات را به چالشهای جدیتری تبدیل کند که آثار آنها در آینده بیشتر خواهد بود. مشاوران میتوانند با تبیین درست این موضوع برای دانشآموزان و خانوادهها، نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات آینده ایفا کنند.»
وی در ادامه اظهار کرد: «آزمونهای مشاورهای غربالگری سلامت روان، به منظور شناسایی مشکلات روانشناختی و رفتارهای دانشآموزان طراحی و اجرا میشوند. یکی از آزمونهای کلیدی در این زمینه، آزمون سلامت روان است که تأثیرات عمیق و گستردهای بر سایر آزمونهای مشاورهای مدارس دارد.»
حکیمی درباره چگونگی انجام این آزمون افزود: «سال گذشته، مدت زمان شرکت در آزمون سلامت دانشآموزان از ۲۵ آبان ماه اعلام شده بود، اما در سال جاری، بازه ثبتنام و شرکت در آزمون از ۱۲ آبان تا ۱۲ دی تعیین شده است. مدیران مدارس باید در زمان برگزاری آزمون با مراجعه به سایت مای مدیو به آدرس my.medu.ir ابتدا وارد بخش نماد شوند و بعد از تکمیل مراحل مربوطه و معرفی خود یا یکی از کارکنان به عنوان مسئول و مشاور دانشآموزان، دسترسی آنها را برای آزمون سلامت روان فراهم کنند.»
کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ادامه داد: «برای راهنمایی بیشتر، موضوعات مورد بررسی در نماد ارائه شده است. تا امروز، ۹۲ درصد از دانشآموزان فیروزکوهی در این آزمون غربالگری شرکت کردهاند و امیدواریم با اطلاعرسانی دقیق به مشارکت ۱۰۰ درصدی دانشآموزان برسیم تا وضعیت سلامت روان آنها ارتقاء یابد.»
وی تأکید کرد: «شناسایی زودهنگام مشکلات فرصتی است برای درمان و پیشگیری از چالشهای بزرگتر. مشاوران باید به اهمیت این آزمون باور داشته باشند. زمانی که مشاور به این آزمون اعتماد داشته باشد، راحتتر میتواند آن را برای دانشآموزان توضیح دهد و آنها را به شرکت در این آزمون تشویق کند. این آزمون نه فقط یک اقدام پیشگیرانه، بلکه فرصتی برای جلوگیری از مشکلات آینده است.»
حکیمی در پایان گفت: «اعتماد به آزمون، گام اول برای مشاوران و دانشآموزان است. مشاور باید تلاش کند با توضیحات شفاف، این آزمون را به فرصتی ارزشمند برای بهبود زندگی و پیشگیری از مشکلات آینده تبدیل کند. مشاوران میتوانند با ایجاد اعتماد و اطلاعات مناسب، زندگی دانشآموزان را تغییر دهند و به ساختن آیندهای سالمتر و موفقتر برای آنها کمک کنند.»
ارسال دیدگاه