مدرس شبکه بهداشت و درمان:

استراحت شرط اصلی مقابله با تب دِنگی است

شهرری دو (پانا) - مدرس شبکه بهداشت و درمان، تب دِنگی را یک بیماری ویروسی خواند که شرط اصلی مقابله با آن استراحت است.

کد مطلب: ۱۴۹۲۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
استراحت شرط اصلی مقابله با تب دِنگی است

معصومه‌ ادریسی، کارشناس‌مسئول واحد‌ سلامت جوانان‌ و نوجوانان و مدرس شبکه بهداشت‌ و‌ درمان شهرری در گفت‌وگو با پانا در خصوص ویژگی‌های تب دِنگی بیان کرد: «تب دِنگی، یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌های آلوده و عمدتا پشه‌ آئدس (Aedes aegypti) منتقل می‌شود. این ویروس به طور معمول در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری انتشار می‌یابد.»

وی افزود: «علائم این بیماری شامل تب بالا، درد شدید در استخوان‌ها و عضلات، سردرد، درد پشت چشم، حالت تهوع و استفراغ است. تشخیص تب دِنگی از طریق بررسی علائم بالینی و آزمایش‌های خونی انجام می‌شود و آزمایش پی‌سی‌آر (PCR) و تست‌های سرولوژیک می‌توانند وجود ویروس یا آنتی‌بادی‌ها را تشخیص دهند.»

این کارشناس با اشاره به درمان بیماری تب دِنگی بیان کرد: «درمان خاصی برای تب دِنگی وجود ندارد و استراحت، شرط اصلی است. مراقبت‌های حمایتی مانند هیدراتاسیون و مصرف مُسکن‌ها برای کنترل علائم می‌تواند مفید باشد و از مصرف آسپرین و داروهای ضدّ التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) باید پرهیز کرد.»

ادریسی اظهار کرد: «گروه‌هایی مانند کودکان، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی تب دِنگی هستند. این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود اما فقط پشه‌ آئدس می‌تواند این بیماری را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.»

این کارشناس خاطرنشان کرد: «استفاده از ضد پشه‌ها روی پوست و لباس، نصب توری روی پنجره‌ها و درب‌ها، جلوگیری از تجمع آب‌های راکد، استفاده از لباس‌های پوشیده و روشن از روش‌های پیشگیری در مقابل این ویروس است.»

خبرنگار : دانش‌آموز آتنا بصیر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار