اختصاصی/ حجت‌الاسلام علی عسکری*

اولویت‌های وزارت آموزش‌وپرورش

‌نماینده پیشین مشهد و معاون و مشاور سابق وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی ضمن برشمردن اولویت‌های آموزش و پرورش از رئیس‌جمهور و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تقاضا کرد برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و پیشرفت ایران کاری ‌کنند که آموزش‌وپرورش کارآمد و همیشه در اولویت باشد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
اولویت‌های وزارت آموزش‌وپرورش

متن یادداشت حجت‌الاسلام علی عسکری به شرح زیر است: 

«‌در دوران نمایندگی مشهد و معاونت دانشگاه آزاد اسلامی افتخار داشتم در جلسات مشاورین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شرکت می‌کردم. یک روز پس از جلسه مشاور‌ین به بنده فرمود: بمانید چون سفیر فنلاند با ما ملاقات دارند شما هم حضور داشته باشید. سفیر این کشور اروپایی گزارشی از پیشرفت کشورش را بازگو کرد و گفت: فنلاند در شاخص فساد از پاکترین کشورهای دنیا است. دادگاه‌های ما در اکثر شهرها ‌مراجعه‌کننده ندارد و بسیار‌ی از آن‌ها تعطیل و تبدیل به کتابخانه شده است. زنان از تمامی حقوق انسانی مساوی با مردان برخور‌دارند. مردان و زنان مسئول در کشورم بسیار درستکار و شرافتمند هستند. امید به زندگی در بالاترین حد خود قرار دارد. رفاه مردم و شرایط آب‌وهوایی به‌گونه‌ای تامین ‌است که فنلاند را می‌شود بهشت زمینی انسان‌ها معرفی کرد.

در ادامه اعلام کرد‌ند که دارای سیستم سرتاسری تلویزیونی دیجیتالی هستیم. شمار استخرها با خودروها برابری می‌کند. در منازل و خودروها از انرژی پاک استفاده می‌شود. هر فرد فنلاندی به حکم قانون دارای: یک پزشک متخصص، یک روانشناس، یک مربی ورزشی و یک وکیل حقوقی است و به محض رسیدن به سن قانونی حق دارد صاحب شغل متناسب‌ با تخصص خود ‌با‌شد و در غیر این صورت دولت موظف است او را تأمین مالی نماید.

در پایان سخنان او رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام سوال کردند دلیل و ریشه اصلی این همه موفقیت کشور‌تان را در یک جمله بیان کنید. پاسخ داد‌، در اولویت بودن آموزش‌وپرورش و اینکه ما دارای بهترین و پربازده‌ترین نظام آموزشی دنیا هستیم.

با تاکید به جلسه یادشده از دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور محترم و دوست عزیزم آقای دکتر کاظمی تقاضامندم برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و پیشرفت ایران کاری بکنند که آموزش‌وپرورش کارآمد و همیشه در اولویت باشد.

بنده آقای کاظمی را به‌عنوان دانش‌آموخته حوزه علمیه و دانشگاه فردوسی مشهد از زمان نوجوانی که در گردان ‌تخریب یکی از یگان‌های رزمی خراسان در جبهه انجام وظیفه می‌کرد می‌شناسم. طلبه‌ای که بعد‌ها ‌به شغل شریف معلمی به‌عنوان دبیر زبان انگلیسی مشغول شد و در کنار معلمی مدیریت در آموزش و پرورش را از مدرسه و ریاست شهر مرزی تایباد در خراسان شروع کرد.

چهره ‌دردآشنا و خدومی که در سمت‌های مشاور، معاون مدیرکل و مدیرکلی خراسان رضوی، معاون وزیر و سرپرستی وزارت آموزش و پرورش انجام وظیفه کرده و در وضع فعلی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان است. او که در حوزه تعلیم و تربیت کشور، از سربازی به سرداری رسیده و توانمندی خاص خود را دارد می‌تواند با استفاده از نیروی انسانی کار‌آمد و مجرب دولتی در طول دولت اصلی کشور‌مان‌، ویژه وزارت آموزش‌وپرورش طراحی و ضمن کار شبانه‌روزی‌، مطالبات و اولویت اعلامی خودش به دولت و مجلس را پی‌جویی نماید.

ایشان برنامه‌ها و اولویت‌های خودش در دو بخش فوری و درازمدت را عرضه کرد و مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گرفت. 

بنده جا دارد از آن‌ها به‌عنوان برنامه‌ها و احساس‌های عاشقانه ایشان یاد کنم.

با این حال بازنگری فرصت‌ها و تهدید‌ها با کمک فکری نخبگان، تعمیم رتبه‌بندی به کادر اداری جهت ایجاد انگیزش ‌در آن‌ها، شفاف‌سازی صندوق ذخیره فرهنگیان و اختصاص ‌ارزش مالکانه ‌صندوق و سهام شرکت‌های تابعه به فرهنگیان و بازنشسته‌ها را نبا‌ید به غفلت سپرد. 

در بخش مربوط به برنامه‌های دراز‌مدت ‌ضمن مطالبه‌گری برای خارج ساختن آموزش و پرورش از انزوا و در اولویت قرارگرفتن آن در دولت و مجلس، لازم است موارد ذیل برای ‌همیشه در اولویت باشند:

۱- برنامه‌ریزی و تلاش مستمر کمی و کیفی در جهت تحقق سند تحول بنیادین با توجه به زیر‌نظام‌های ششگانه: برنامه درسی، تامین و تخصیص منابع مالی، منابع انسانی، راهبری و مدیریت، پژوهش و ارزیابی، و به‌ویژه تامین فضا، تجهیزات و فن‌آوری. 

۲- توجه جدی‌ به چرخش‌های معلم که در نظام تعلیم و تربیت مطلوب امروزه مطرح است. ‌از قبیل: چرخش از معلم به‌عنوان انتقال‌دهنده دانش به معلم به‌عنوان مربی و اسوه تربیتی و سازمان‌دهنده فرصت‌ها در زمینه سبک زندگی فردی و اجتماعی. یا چرخش از معلم به‌عنوان مجری تصمیمات برنامه درسی‌ به معلم به‌عنوان تصمیم‌ساز در فرآیند برنامه‌ریزی.‌ همچنین چرخش‌ از معلم به‌عنوان یک کارمند اداری‌ به معلم ‌به‌عنوان استاد و شخصیت ‌علمی و انسان‌‌ساز. مطالبه مهمی که در قانون ‌رتبه‌بندی معلمان ‌مورد توجه قرار گرفته و به جهت ناقص و بد اجرا‌شدن آن در وضع فعلی مسکوت است.

۳-‌ جلب مشارکت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های برتر داخلی و خارجی در امر تربیت دینی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان، کارشناسان و مدیران با محوریت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید‌رجایی.

۴- تامین بودجه و اعتبار کافی برای کیفیت‌بخشی به مدارس و تامین تجهیزات و فن‌آوری‌های مورد نیاز. 

۵- بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی از راه جلب حمایت و حضور فعال ‌در مراکز آن و جذب مشارکت اساتید نخبه همچون ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات. 

۶- تلاش برای ایجاد درآمد پایدار و تامین اقتصادی از طریق تاسیس مدارس پیوست با صنعت، دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان و همچنین سرمایه‌گذاری و مشارکت نهادهای عمومی از قبیل شهرداری‌ها و غیره ‌در زمین‌های مازاد ‌وزارت آموزش و پرورش که زمینه سرمایه‌گذاری ‌و ساخت‌و‌ساز با کاربری تجاری  و مسکونی در آن‌ها فراهم است. 

۷- خانه‌تکانی آموزش و پرورش از مدیران سیاسی، متظاهر، غیرعالم و غیر عامل که همیشه باعث برو‌کراسی کاهنده بوده و هستند. کسانی که  مانع بزرگ تحول و پیشرفت محسوب می‌شوند.»

*‌نماینده پیشین مشهد و معاون و مشاور سابق ‌وزارت آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار