مجلس در انتظار معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

تهران (پانا) - به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهور، امروز یکشنبه - ۲۱ مرداد ماه - لیست وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه می‌شود تا نمایندگان، صلاحیت ترکیب کابینه ارائه شده را مورد بررسی قرار دهند.

کد مطلب: ۱۴۹۳۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مجلس در انتظار معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

مهلت دو هفته‌‌ای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری برای معرفی فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس، روز ۲۳ مردادماه به پایان می‌رسد.

شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرده است که این فهرست امروز به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

به گفته دبیری، در راستای فراهم شدن بستری مناسب برای تعامل و ارتباط هرچه‌بهتر وزرای پیشنهادی با نمایندگان مجلس، برنامه جامعی تنظیم شده است تا وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مختلف حضور یابند و برنامه‌های خود را به نمایندگان تقدیم کرده و به دغدغه‌ها و پرسش‌هایشان پاسخ‌ دهند.

طبق قانون، کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند ظرف یک هفته ضمن بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های آنها با اسناد بالادستی، گزارش خود را به هیات رئیسه مجلس ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود.

لازم به ذکر است گزارش کمیسیون در جلسه علنی و قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگوی کمیسیون مربوطه قرائت می‌شود.

طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، فرصت سخنگوی هر کمیسیون در جلسه علنی برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ۱۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. در صورتی‌که بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد، سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت ۵ دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند. 

طبق ماده ۲۰۳ آیین‌نامه، یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط‌مشى و اصول کلى برنامه دولت و اخذ رأى اعتماد براى هیات وزیران جلسات مجلس به‌طور متوالى تشکیل می‌شود.

همچنین  با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. ضمن اینکه مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

طبق ماده ۲۰۴ آیین‌نامه نیز قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‌هاى دولت و اخذ رأى اعتماد هیات وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیات وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر، ثبت‌نام می‌کنند.

طبق این گزارش، هریک از نمایندگان در جلسه علنی و زمان بررسی برنامه‌ها حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار