هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا:

دولت چهاردهم به ادامه مذاکرات در حوزه برجام توجه کند

سازمان همکاری‌های اسلامی سازوکار لازم را برای محکومیت رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه اتخاذ کند

تهران (پانا) - کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه باید از ظرفیت بریکس و شانگهای برای کمرنگ کردن تحریم‌ها استفاده شود، گفت ادامه مذاکرات در حوزه برجام و تقویت محور مقاومت سرفصل‌هایی است که دولت چهاردهم باید به آن توجه کند.

کد مطلب: ۱۴۹۳۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
دولت چهاردهم به ادامه مذاکرات در حوزه برجام توجه کند

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درخصوص اولویت‌های دولت چهاردهم در حوزه دیپلماسی گفت: «سیاست خارجی دولت چهاردهم باید ادامه سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دولت سیزدهم باشد. علاوه بر آن اعتقاد رئیس‌جمهور منتخب این است که باید در حوزه برجام نیز یک سلسله گفت‌وگوهایی را با کشورهای غربی داشته باشیم. در واقع این گفت‌وگو اگر به سرانجام برسد به لغو تحریم‌ها منجر خواهد شد.»

وی بیان کرد: «موضوع دیگر کمک به محور مقاومت است. محور مقاومت یکی از موضوع‌های توانمند منطقه‌ای برای تقابل با هژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. در رابطه با محور مقاومت نیز باتوجه به اینکه د‌ولت سیزدهم گام‌های مهمی برای ارتقا جایگاه محور مقاومت داشته است لذا دولت چهاردهم نیز می‌تواند همان مسیر را ادامه دهد و در راستای تقویت محور مقاومت گام بردارد.»

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: «باتوجه به ترور آقای هنیه، جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ کوبنده و درخوری به رژیم صهیونیستی بدهد تا بتواند در حقیقت ثابت کند که ایران از توانمندی بازدارندگی بالایی برخوردار است. دولت چهاردهم نیز در راستای اعتلای جایگاه جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.»

وی افزود: «به‌نظر می‌رسد چالش‌های جدی فراروی دولت چهاردهم است به‌ویژه اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور افراطی و تندروی آمریکا بار دیگر در انتخابات ۲۰۲۴ به پیروزی برسد، قطعا یکسری سلسله چالش‌هایی متوجه ایران خواهد شد و دولت چهاردهم باید در این خصوص هرگونه احتمالات را در نظر بگیرد به اعتبار اینکه دونالد ترامپ وابستگی شدیدی به رژیم صهیونیستی دارد. ممکن است مشکلاتی برای محور مقاومت ایجاد کند بنابراین وزیر خارجه د‌ولت چهاردهم باید با هوشمندی بالا همه تحرکات آمریکا و غرب را رصد کند.»

پیروزی ترامپ در انتخابات برای کشورهای اسلامی و ایران مشکل‌ساز خواهد بود

هانی زاده ادامه داد: «طبیعی است که پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ برای منطقه به‌ویژه کشورهای اسلامی و ایران مشکل‌ساز خواهد بود. دولت چهاردهم باید در این خصوص چاره‌اندیشی کند که یک جبهه گسترده و ائتلاف منطقه‌ای و سیاسی علیه سیاست‌های دونالد ترامپ ایجاد کند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «مساله دیگر همکاری ایران با روسیه و‌ چین در حوزه شانگهای و بریکس است. ایران در حوزه اقتصادی نیز باید این دو نهاد را تقویت کند و از ظرفیت بریکس و شانگهای نیز به‌ نحو احسن استفاده کند تا بتواند تحریم‌ها را کمرنگ کند. لذا تقویت مذاکره با کشورهای غربی و آسیای میانه و همکاری با کشورهای روسیه و چین باید انجام شود.»

وی اضافه کرد: «ادامه مذاکرات در حوزه برجام و تقویت محور مقاومت سرفصل‌هایی است که دولت چهاردهم باید به آن توجه کند.»

هانی زاده درخصوص برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی در جده نیز گفت: «نشست جده بعد از ترور شهید هنیه به درخواست ایران تشکیل جلسه داد. سرپرست وزارت خارجه ایران نیز در این نشست شرکت کردند. به‌نظر می‌رسد که باید این کمیته سازوکارهای لازم را برای محکومیت رژیم صهیونیستی در ترور رئیس دفتر سابق حماس اتخاذ کند. سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان نهاد بزرگ که دربرگیرنده ۵۵ کشور اسلامی است، باید بیانیه محکمی علیه رژیم صهیونیستی به‌ خاطر ترور دردناک شهید هنیه صادر کند. اسرائیل به خاطر همین ترور‌ها است که بین ایران و کشورهای محور مقاومت جهان عرب و اسلام فاصله می‌اندازد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار