نوید پیوستن کِشتی 7 هزار تُنی به ناوگان دریایی ایران در خزر

تهران (پانا) - بازدید سفیر ایران در مسکو از روند ساخت کِشتی هفت هزار تُنی به سفارش کشورمان در کارخانه کشتی‌سازی واقع در استان آستراخان روسیه با اعلام خبر بهره‌برداری از آن در پاییز ۱۴۰۳ همراه بود.

کد مطلب: ۱۴۹۴۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نوید پیوستن کِشتی 7 هزار تُنی به ناوگان دریایی ایران در خزر

کاظم جلالی با حضور در کارخانه کشتی‌سازی منطقه آزاد لوتوس در اطراف این شهر، از روند ساخت کشتی ایرانی در حال ساخت با نام «سواحل خزر» توسط این شرکت روسی بازدید کرد.

بنا بر این گزارش، تاکنون ۹۰ درصد از مراحل ساخت این کشتی هفت هزار تنی به پایان رسیده و بر اساس برنامه پیش بینی شده، این کشتی در پاییز سال‌جاری تحویل شرکت کشتیرانی بندر ایرانی سالیانکا می‌شود.

بندر سالیانکا، نمادی از همکاری مشترک ایران و روسیه

این جمله را جلالی در جلسه ای با حضور مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، سیدف رئیس شورای شهر آستراخان، مهدی آکوچکیان سرکنسول کشورمان در این منطقه روسیه و جمعی از مدیران و مسئولان بندر سالیانکا، در محل دفتر این بندر اعلام کرد.

در این جلسه جمع‌بندی که پس از بازدید از زیرساخت و ظرفیت‌های بندر برگزار شد، جلالی روابط دو کشور را راهبردی برشمرد و با اشاره بر اهتمام رهبران دو کشور به توسعه روابط، دو عنصر همسایگی و رویکردهای تهران و مسکو در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی را پایه و اساس توسطه روابط دو کشور برشمرد.

سفیر ایران در روسیه همچنین بر اهتمام جدی به دو مقوله اقتصاد و فرهنگ در کنار مسائل سیاسی به عنوان عناصر رشد پایدار در روابط دو کشور تاکید کرد و در ادامه افزود که طی سالیان گذشته محورهای همکاری در بخش اقتصاد بر پایه مؤلفه برد - برد پیگیری شده است و این روند در دولت چهاردهم نیز استمرار خواهد داشت.

سفیر ایران در روسیه، کریدور شمال - جنوب را نه تنها برای دو کشور بلکه برای منطقه، راهبردی و استراتژیک ارزیابی و به مشارکت دولت روسیه در پروژه ساخت راه آهن رشت - آستارا بعنوان حلقه مفقوده این راهگذر بین المللی اشاره کرد.

جلالی از پیشرفت و توسعه بندرسالیانکا طی دو سال گذشته ابراز خرسندی و ابراز امیدواری کرد که دولت روسیه و منطقه آستراخان توجه خاصی در راستای تقویت فعالیت های توسعه این بندر داشته باشند.

مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی در این جلسه، توسعه حمل و نقل در دریای خزر را بعنوان یکی از راهبرهای اساسی این شرکت برشمرد و توسعه بندر سالیانکا را نتیجه دوستی دو کشور و زحمات تمامی ساختارها بویژه دستگاه دیپلماسی کشور دانست.

آکوچکیان سرکنسول ایران در آستراخان روسیه نیز با اشاره به رفع چالش های حقوقی این بندر، بر نقش راهبردی آن تاکید کرد و توسعه آنرا نشان از همدلی بین مدیران و نهادهای مختلف در داخل کشور دانست.

سیدف رییس شورای شهر آستراخان نیز پس از شنیدن گزارش فعالیت‌های توسعه‌ای بندر سالیانکا، آن را نشانه اهتمام مدیران این بندر دانست و افزود که این گام نخست، در راستای توسعه همه جانبه بندر بر اساس تاکیدات رهبران دو کشور است.

در این بازدید، مدیر بندر سالیانکا توضیحاتی از فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های آتی برای توسعه این بندر ارائه کرد.

بر اساس توضیحات ارائه شده، بندر سالیانکا در سال ۲۰۲۳ میلادی از لحاظ حمل و نقل دریایی کالا در میان چهارده بندر استان آستراخان روسیه، رتبه نخست را بخود اختصاص داده است.

سفیر ایران در روسیه با هدف شرکت در همایش رسانه ای خزر - ۲۰۲۴ به آستراخان سفر کرده است. قرار است در این همایش که با حضور نمایندگان کشورهایی از جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و روسیه حضور دارند، جلالی در نشست عمومی با عنوان «گفتگوی فرهنگ‌ها - مبنای توسعه خزر» به ایراد سخنرانی بپردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار