پزشکیان در صحن علنی مجلس:

وظیفه حاکمیت تامین رضایت مردم است

دولت وفاق ملی متعلق به همه ایران است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه وظیفه حاکمیت تأمین رضایت مردم است، گفت دولت وفاق ملی متعلق به همه ایران است و خود را ملزم به رعایت منافع ملی می‌داند.

کد مطلب: ۱۴۹۴۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
وظیفه حاکمیت تامین رضایت مردم است

مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزرای پیشنهادی خود گفت: دولت وفاق ملی دولتی است که خود را متعلق به همه ایران می‌داند و ملزم به رعایت منافع ملی نسبت به هر منفعت دیگری است.

وی افزود: آنچه امروز در روند همکاری مجلس و دولت شروع می‌شود آزمون همکاری و همگرایی است.

پزشکیان با اشاره به اینکه کشور در شرایط خطیر و مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند، اظهار کرد: مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه های جاری قادر به حل مشکلات نیست، مردم احساس نارضایتی دارند همچنان که نشان دادند به کشور و انقلابشان علاقه دارند و اگر احساس کنند رویه اثربخشی برای حل مشکلات وجود دارد، همچنان در صحنه حضور خواهند یافت.

رئیس‌جمهوری افزود: چشم‌اندازی که وجود دارد و رهبری آن را ترسیم کرده است ایرانی را ترسیم می‌کند که کشور توسعه یافته با جایگاه اول علمی در سطح منطقه و جهان است. الهام‌بخش به جهان اسلام است این هدف تحقق نمی‌یابد مگر این‌که با تمام وجود به آن باور داشته باشیم. این چشم‌انداز می‌تواند فهم مشترکی را ایجاد کند. رسالت دولت چهاردهم این است که تامین آموزش و سلامت عادلانه و با کیفیت برای همه مردم صرف نظر از قومیت و جنسیت، توسعه زیرساخت‌ها، تنطیم‌گری، تامین امنیت و تقویت اقتدار ملی، مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار کشور، آبادانی سرزمین و ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل است.

وی بیان کرد: وظیفه حاکمیت تامین رضایت مردم است. آن‌چه که باعث می‌شود هوای مردم را نداشته باشیم هوای نفس است. هیچ دین و باوری در قبال هیچ انسانی قدم از عدالت آن طرف‌تر نمی‌گذارد. فرقی نمی‌کند مذهبی باشند یا نباشند. ترک باشد یا عجم یا ایرانی یا خارجی. تمام دعوا سر عدالت است. مردم باید راضی باشند. مردم امروز از ما شاکی هستند. مقصر ما هستیم. مقصر آمریکا یا بیگانگان دیگر نیستند.

وی با اشاره به نقاط قوت کشور گفت: مقام معظم رهبری با رویکرد عدالتخواهانه و فسادستیز که با سند چشم‌انداز و ابلاغ سیاست‌های کلی، مسیر تحقق چشم‌انداز و مبنای مشترک همگان را فراهم آورده که همواره حامی دولت‌ها بودند.

پزشکیان ادامه داد: هماهنگی ایجاد شده بین قوا، نقطه قوت بالایی است و طبیعتاً در هماهنگی با مجلس، عمیق‌تر، دوستانه‌تر و مهربانانه‌تر خواهد بود، برخورداری از حمایت و همکاری نهادهای تحت فرمان رهبری که ایشان به این نهادها دستور دادند که حتماً به ما در جهت اهداف و چشم‌انداز کمک کنند.

پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخص‌های زیرساختی ایجاد شده است

وی همچنین، دارا بودن کشوری از نظر جغرافیای سیاسی در حیاتی‌ترین نقطه کره زمین، داشتن مرزهای آبی و دسترسی به دریاهای آزاد که رؤیای خیلی از کشورهاست، داشتن نیروی جوان و متخص، باسواد و باانگیزه برای کارها، رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا، رتبه ۱۵ تولید علم دنیا و دولت بالقوه ثروتمند و در اختیار داشتن دارایی‌هایی با ارزش چون نفت، گاز و معادن را از دیگر نقاط قوت کشور دانست.

پزشکیان افزود: تمام سال‌های پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخص‌های زیرساختی ایجاد شده است؛ با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشه‌ای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست. 

وی گفت: ما مشکل داریم؛ فساد و مناسبات رانت‌جویانه و معیوب رواج دارد. ناترازی‌های بزرگ در بودجه و انرژی و مخاطرات عظیمی در مقوله آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی، کشور را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید شما به این پیوندها پایبند باشید، عدم، التزام، وحدت و انسجام و پایبندی یعنی لبه پرتگاه آتش، ما باید کاری کنیم وحدت و انسجام در داخل افزایش پیدا کند، مهمترین مساله‌ای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌ها است، زیرا برای همه مشکلات علمی راه‌حل وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: نظام اداری ما از مشکلاتی همچون ناکارآمد پرهزینه بودن و غیرپاسخگو بودن، تورم‌زایی مواجه است و از تمرکز با کانون‌های متعدد تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و انبوه مقررات رنج می‌بریم، در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمامی روبرو هستیم که اتمام آنها نیازمند ده‌ها سال و شاید چندین برابر اعتبار است. کلی‌ مصوبات داریم که عمل نکردیم و پول آنها وجود نداشت.

وی افزود: تاخیر طولانی در کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی به غربی یعنی مزیت‌هایی را که داریم راحت از دست می‌دهیم و از چرخه خارج می‌شویم، تاخیر در نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی داریم، در صنعت، ماشین‌ها و ابزارهای ما قدیمی و فرسوده هستند و تولید غیررقابتی است و با قیمت بالا و کیفیت پایین انجام می‌دهیم.

پزشکیان ادامه داد: جانمایی نادرست بنگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی از منظر علمی و اقتصادی  و بهره‌وری و پراکندگی که ارائه خدمات به آنها را با مشکل مواجه می‌کند، کاهش سرمایه‌ اجتماعی داریم. عدم اجرای عدالت متناسب با منطقه و قومیت و جنسیت و مذهب همه نقاط ضعف ما است.

وی ادامه داد: در خلال انتخابات و پس از آن برای قالب جامعه حتی کسانی که رای ندادند، فرصتی برای امید خلق شد. نگاه داشتن این امید و تثبیت آن وظیفه همه ارکان نظام است.

پزشکیان افزود: نارضایتی و اعتراض نسبت به بسیاری از تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌ها در جامعه و انتظارات انباشته شده توقعات زیادی را برای گشایش در امور کشور به وجود آورده است.

وی افزود: در مرکز راهبردی انرژی جهان هستیم، ۷۱ درصد ذخایر نفت، ۶۹ درصد ذخایر گاز در این منطقه است. دسترسی به بازارهای صادراتی در این منطقه و امکان ترانزیت گسترده داریم. در گروه بین‌الملل بریکس و شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تفاهمات بلندمدتی با چین و روسیه هستیم که فرصت بی بدیلی است.

وی گفت: با داشتن ۷۰ نوع ماده معدنی و در اختیار داشتن هفت درصد ذخایر معدنی جهان، ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی داریم که تنها هشت دهم درصد آنرا در سال مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دومین کشور در ذخایر گاز و سومین کشور در ذخایر نفت هستیم. مرزهای طولانی دریایی در شمال و جنوب داریم و با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم، از سویی دیگر در کانون ارتباطی ۲۵ کشور جهان قرار داریم، نزدیک به ۷۴۴ میلیون نفر در منطقه ما حضور دارند که می‌توانیم برای حضور بازار و تجارت با آنها برنامه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم یا در اجرا همدل و هم صدا نبوده ایم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا علی رغم کسب موفقیت های بسیار و تلاش های صادقانه در طی سال های بسیار، مسائل مهمی از قبیل عدالت، انصاف، افزایش سطح رفاه اجتماعی، پیشرفت کشور، رفع بیکاری، فقر، رشد پایدار اقتصادی و در یک کلمه اهداف امیدبخش و شوق آفرین چشم انداز محقق نشده است؟

امروز، زمان مفاهمه است نه مقابله و مناظره

رئیس‌جمهوری افزود: رهبر معظم انقلاب، قوا و نهادهای حاکمیتی را ملزم به این امر کردند؛ دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است؛ حال نوبت نمایندگان مجلس است تا نقش تاریخی خود را در عمل به این تدبیر و افق گشایی برای کشور ایفا کنند.

پزشکیان ادامه داد: امروز، زمان مفاهمه است نه مقابله و مناظره؛ مسائل مزمن و پایدار کشور جز در پرتو وفاق ملی حل نخواهد شد؛ مفهوم وفاق ملی یک رابطه دوطرفه است؛ همه اصحاب و ارکان تصمیم گیر باید در کنار یکدیگر برای حل و فصل مسائل قرار گیرند.

وی افزود: بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم یا در اجرا همدل و همصدا نبوده ایم؛ دولت من دست تفاهم به سوی فعالان عرصه خدمت گشوده است.

وی یادآور شد: می خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند؛ انتظار دارم که مجلس به عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد؛ ضرورت بنیادی برای تغییر رویه های معیوب و ناکارآمد که می تواند راهگشا و امیدبخش باشد و ما را در حل مسائل یاری کند، داشتن نگرش نظام مند و پیوسته به همه مسائل کشور است

رئیس‌جمهور ادامه داد: این تصور که می توان مسأله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی ها با مسائل دیگر حل کرد، تصور نادرستی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار