موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی در جلسه علنی مجلس چه گفتند؟

تهران (پانا) - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم و بررسی برنامه ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است.

کد مطلب: ۱۴۹۴۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی در جلسه علنی مجلس چه گفتند؟

روح‌الله متفکرآزاد در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این جلسه نمادی از مردم‌سالاری است، این اتفاق نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به قدری مستقل است که در این استقلال به جایگاه‌های مختلفی رسیده‌ایم، در سال‌های گذشته روسای جمهور مختلف در این نظام به جایگاه ریاست جمهوری رسیدند، این نشان می‌دهد موفقیت نظام در تمام حوزه‌های مختلف از آموزش گرفته تا مسائل اقتصادی در سایه دولت‌های مختلف رخ داده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جمهور درخصوص برنامه‌ها و خط‌مشی‌هایشان نشان دادند که همگی به عقلانیت حکمرانی پایبند هستند جدا از سلایق سیاسی؛ موفقیت دولت، موفقیت نظام است در این راستا مجلس کمک حال دولت خواهد بود.

وی افزود: پزشکیان در انتخاب کابینه سلایق مختلف را درنظر گرفت، مجلس هم در حکمرانی این نکته را مدنظر قرار داده، بی‌تردید پاسخی مثبت به این مساله خواهد داد البته در بررسی وزرا مسئولیت رئیس جمهور و مجلس است که به صورت جزئی آنها را مورد بررسی قرار داده که این یکی از ایده‌های حکمرانی خواهد بود.

متفکرآزاد بیان کرد: متشرع، پاکدستی، تخصص، وابسته نبودن به اصحاب سیاسی، امید به آینده، امین بودن، صادق بودن، از بن دندان پایبند به نظام بودن از ویژگی‌هایی بود که رهبر انقلاب در انتخاب وزرا به آن تأکید داشتند، در بررسی وزرا با دقت به مسائلی که رهبر انقلاب عنوان کردند تأکید ویژه‌ای شد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما رأی جناحی سیاسی نمی‌دهیم بلکه رأی به کارآمد بودن و اعتقاد از بن دندان به نظام داشتن وزرا را خواهیم داد. اصول بسیاری در بررسی وزرای پیش‌بینی شده مطرح شده، دفاع کردن از آنها یعنی حرکت به سوی آینده، این سیاست‌گذاری بر مبنای وفاق همگانی، پیشگیری از فقر مطرح شده است، در موضوعاتی که در طول سال‌های مختلف بیان شده را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ در دولت آقای رئیسی اقدامات مثبتی رخ داد، امیدواریم دولت چهاردهم آن را ادامه دهد. دولت فرصت ندارد، باید با سرعت و شتاب مشغول کارهای اساسی شویم، هر کدام از وزرا که به حاشیه برود دیگر فرصتی برای اصلاح نخواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه تعامل و مجلس در رأی اعتماد است، اظهار کرد: توقع داریم وعده‌ها و قول‌های داده شده فراموش نشود، نقدهای مردم مورد توجه قرار گیرد و به آخرت‌اندیشی فکر کنیم. اگر امروز مردم برای حل مشکلات به ما رجوع می‌کنند باید دیده شوند و در برنامه هفتم توسعه و سایر برنامه‌ها حل مشکلات آنها دیده شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: از وفاق ملی توسط رئیس جمهور یاد شد که این وفاق ملی در همکاری دولت و مجلس است، احتمالاً در انتخاب وزرا صحبت‌هایی خواهیم داشت که آن را مبنی بر عدم همکاری نمی‌گذاریم.

وزرای پیشنهادی پزشکیان ترکیبی از گروه‌های سیاسی و بهره‌گیری از تمامی استعدادها است

محمدمهدی فروردین نیز در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم، بیان کرد: عنصر تعاملی ما نباید حذف باشد، باید به سمت جذب رفت، جریان‌های سیاسی داخلی در 40 سال گذشته نتوانستند یکدیگر را از صحنه سیاست حذف کنند. هرکدام در مقاطعی قصد حذف یکدیگر را داشتند اما پویایی جامعه ایرانی و عقبه تاریخی این خاک عزیز اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است چرا که حذف و برخورد حذفی به نزاع سیاسی مداوم، امنیتی شدن و خشونت آمیز شدن زندگی سیاسی و ناکارآمدی می‌انجامد.

وی با بیان اینکه دکتر پزشکیان با شعار با هم دعوا نکنیم و در کنار یکدیگر باشیم که در واقع هم این عمل را نشان داد بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است، اضافه کرد: می‌طلبد ضمن وجوه نظارتی مجلس، یاری‌گر او باشیم. پزشکیان رئیس جمهوری صادق، دانشمند، فرزانه و مردمی به قول رهبر معظم انقلاب با نحوه انتخاب کابینه خود نشان داده است به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است.

فروردین تصریح کرد: پزشکیان می‌خواهد سیاست در آغاز راهی قرار گیرد که بتوان سیاست ورزی به مثابه کنش معطوف به خیر جمعی انجام داد نه کنشی برای حذف دیگری و انحصارگری در قدرت.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه وزرای پیشنهادی پزشکیان ترکیبی از گروه های سیاسی و تجلی نگاه غیر حذفی و بهره گیری از تمامی استعدادها است، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به صراحت فرمودند که موفقیت رئیس‌جمهور، موفقیت ما است. مجلس با عنایت به شرایط خطیر موجود به منظور کردن مانیفست اعلامی رئیس جمهور می‌تواند تکمیل کننده و موید راهبرد وفاقی و سیاست غیر حذفی باشد.

وی بیان کرد: مجلس نه فقط می تواند بلکه مسئولیت دارد که چنین راهبردی را توسعه دهد و به پیروزی آن کمک کند. مجلس با رأی اعتماد مستدل خود باید بخشی از فرآیند توافق سازی، کاهش دادن سطح منازعه سیاسی، تقویت انسجام اجتماعی و همراهی با رویکرد توافق سازی رئیس جمهور برای تحقق غیرجمعی و مصالح عمومی ایرانیان باشد. مجلس، دولت و قوه قضاییه و کل نظام سیاسی در یک کشتی نشسته‌اند و جدایی نظام از دولت توهمی بیش نیست. این کشتی باید به درد ملت ایران بخورد و بتواند بار تامین شرایط زندگی مردم را که تحت فشار اقتصادی و تحریم هستند به دوش کشد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: در مورد برنامه های فردی صحبت می کنیم که در طول دوره نمایندگی که توفیق همکاری با این دانشمند را داشتیم جز صداقت چیزی از او ندیدیم، امروز زمان آن رسیده با توجه به وعده هایی که آقای رئیس جمهور داده اند یعنی اعتقاد و باورهای قلبی به آمایش، توجه به محرومان، نقاط محروم به وی کمک کنیم.

فروردین گفت: پزشکیان کابینه خود را بر اساس وفاق ملی انتخاب کرده است، وی با انتخاب نامزدهایی برآمده از گرایش های سیاسی مختلف به این توافق سازی عمل کرده است. حتی انبوه انتقادات را به جان خریده است و حال مجلس در موقعیتی قرار گرفته که در یک تعامل سازنده و چارچوب وظایف نظارتی خود به کابینه پیشنهادی رأی اعتماد دهد. امیدوارم دولت وفاق ملی پس از رأی اعتماد از مجلس پیگیری و تسهیل منافع ملی و مسائل عمومی را با توجه به فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی نظام سرلوحه کار خود قرار داده و مطالبات مردمی به ویژه در حوزه معیشتی و اقتصادی را تحقق بخشد.

وی گفت: تمرکز بر دستورالعمل های حکمرانی اسلامی که بخشی از بیانات رئیس جمهور است در واقع همان چیزی است که مجلس و ملت می خواهند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چیزی است که رئیس جمهور به آن پایبند و معتقد است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه رئیس جمهور به برنامه هفتم پایبند است، اضافه کرد: رئیس جمهور در معرفی کابینه فراجناحی عمل کرده است و به شعارهای خود جامه عمل پوشانده است.

رئیس جمهور درباره سند بنیادین آموزش و پرورش چه تصمیمی خواهد گرفت؟

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: شما از نقد منصفانه استقبال می‌کنید بنابراین باید بگویم آنچه که در سخنان خود گفته‌اید حرف‌هایی بود که در مناظرات بیان کردید اما ملت انتظار دارد در این جلسه به صراحت اعلام کنید که دیدگاه‌های شما درباره این مسائلی که بیان کردید، چیست.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما صحبت از اجرا کردن برنامه‌ هفتم توسعه کردید در حالی که این برنامه را دولت گذشته نوشته است بنابراین اگر می‌خواهید نظرات خود را اجرایی کنید باید لایحه‌ای را به مجلس ارائه کنید تا بتوانید اصلاحات لازم بر روی برنامه را صورت دهید، بالاخره کارشناسان در اختیار قوه مجریه است، قانون برنامه وحی منزل نیست ممکن است اشکالاتی داشته باشد بنابراین با دادن لایحه اشکالات را رفع کنید.

وی بیان کرد: شما درخصوص مساله جمعیت و زنان و خانواده مطالبی بیان داشتید اما نگفتید که سیاست‌ها شما در این خصوص چیست، همچنین درخصوص نرخ تورم که باید تک رقمی شود نیز اعلام نداشتید که چه اقداماتی انجام خواهید داد. همچنین درخصوص بحث مسکن نیز مشخص نکردید که چه راهکارهایی را ارائه خواهید داد تا مشکل مسکن در کشور حل شود در حالی که بسیاری از مردم از مشکل مسکن رنج می‌برند، باید راهکارهای خود را در این خصوص شفاف به مردم ارائه دهید.

حاجی دلیگانی افزود: درخصوص نرخ بانکی نیز معتقد هستیم که این نوع نرخ ربا بوده و جنگ با خدا است اما نظری درخصوص اصلاح این موضوع بیان نکرده‌اید، از طرفی نیز درخصوص سهام عدالت، همچنین یارانه پنهان نیز اعلام نداشته‌اید چه اقداماتی را درخصوص اصلاح این شرایط انجام خواهید داد بنابراین باید در سخنان خود به بیان این راهکارها می‌پرداختید.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: درخصوص بازنشستگان کشوری، تأمین اجتماعی و نظام هماهنگ پرداخت چه راهکارهایی را ارائه خواهید داد، ارقامی که وجود دارد دور از عدالت است، باید راهکارهای خود را در این خصوص ارائه می‌کردید. از طرفی نیز در بحث متناسب‌سازی نیز لازم است راهکارهای خود را نیز ارائه دهید.

وی افزود: درخصوص جوانان تحصیل‌کرده نیز چه اقداماتی را انجام خواهید داد تا جوانان کشور شغلی مناسب داشته باشند، بالاخره وظیفه ما است که شغلی مناسب برای جوانان در نظر بگیریم.

حاجی دلیگانی گفت: درخصوص بهره‌وری نیز با توجه به اینکه نرخ بهره‌وری در کشور پایین است چرا راهکاری را ارائه نداده‌اید و بیشتر سخنان شما درخصوص راهکارها نبود و ما نمایندگان شناختی از راهکارهای شما نداریم. همچنین درخصوص عدالت مالیاتی نیز اعلام نداشته‌اید چه اقداماتی انجام خواهید داد.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین درخصوص بحث اتباع چه اقداماتی انجام خواهید داد، چرا که این وضعیت برای مردم ما نیز رنج‌آور است، این این شرایط مورد توجه جدی دولت قرار گیرد، ما مهمان‌نواز هستیم اما جمعیتی که از اتباع در کشور وجود دارد بیش از آن چیزی است که بتوانیم خدمات ارائه دهیم.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخصوص سند بنیادین آموزش و پرورش چه تصمیماتی خواهید گرفت تا نسلی در تراز انقلاب اسلامی خروجی‌اش باشد، همچنین درخصوص بحث قاچاق چه اقداماتی انجام خواهید داد، بنابراین آنچه در سخنان شما مطرح شد بیانی از راهکارها نبود لذا درخواست داریم راهکاری جامع درخصوص مطالبی که بیان شد، ارائه دهید.

رئیس جمهور در انتخابات از دردهای ما گفت اما بعد از انتخابات دردهای ما را فراموش کرد

محمد قسیم عثمانی نیز در مخالفت با کلیات برنامه و کابینه چهاردهم با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوری گفت: آقای رئیس‌جمهور شما گفتمانی را ارائه کردید که مورد تایید اکثریت قرار گرفت. جنابعالی با گفتمان خود امید را احیا کردید و به انتظارات مردم جهت مثبت دادید و بخش قابل توجهی از مردم را با حاکمیت آشتی دادید، دست مریزاد.

نماینده مردم بوکان در مجلس اضافه کرد: مردم به تغییر رأی دادند و به اصلاح‌طلبی روی آوردند، اما در ترکیب کابینه شما نشانه‌ای از تغییر نیست. بدانید وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود چون شما دولت اشتراکی تشکیل دادید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: با این ترکیب کابینه کشور دچار مشکلات عدیده خواهد شد شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود صدای بی‌صدایان باشید شما از روش‌های غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید که منشا اصلاح باشید از جفای به جامعه اهل سنت سخن به میان آوردید اما بدانید که حقوق آنها نادیده گرفته شد.

عثمانی خطاب به پزشکیان اضافه کرد: در تبلیغات انتخاباتی از حقوق زنان کشور سخن گفتید، اما آیا به گفته‌هایتان عمل کردید؟ در کل جامعه زنان که نیمی از جمعیت کشور هستند فقط به یک زن میدان دادید و به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید، شما برای تغییر آمده بودید.  

وی افزود: در طول تاریخ جمهوری اسلامی هیچ کس به اندازه شما باعث دلگرمی اهل سنت نشده بود و امروز باعث دلسردی آنها شدید ما به شما امید داشتیم بدانید که رهبر انقلاب هم یکی از مهم‌ترین جایگاه نظامی کشور را به فرمانده اهل سنت سپرده است.

عثمانی خطاب به رئیس جمهور اضافه کرد: می‌دانید قلبا دوستتان دارم ولی این روش مناسب نیست شما به دنبال وفاق ملی هستید آیا بدون جامعه ۱۵میلیونی اهل سنت می‌توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید وفاق ملی منهای بلوچ‌ها، کردها و ترکمن‌ها مگر می‌شود؟ شما به مخالفان خود میدان دادید ولی به ۱۵میلیون اهل سنت صندلی وزارت ندادید.

نماینده مردم بوکان اضافه کرد: شما در انتخابات از دردهای ما گفتید اما بعد از انتخابات دردهای ما را فراموش کردید؛ قرار بود دولت شما دولت همه اقوام و مذاهب و بی‌صدایان باشد ولی حاضر نشدید به نخبگان اهل سنت میدان دهید. اگربه وعده هایتان در مورد جامعه اهل سنت عمل نکنید سرمایه بزرگی را از دست خواهیم داد و مردم شما در بحران‌های سیاسی و اجتماعی همراهی نخواهند کرد.

وی خطاب به پزشکیان گفت: در ترمیم کابینه انتظار این است که جواب نخبگان اهل سنت را بدهید و از ظرفیت آنها استفاده کنید.

ادامه دارد ... 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار